Ga naar inhoud


Astra 2 en 3 op Duo LNB?


P3P31

Aanbevolen berichten

Goede morgen,

Ik vraag me af of ik met mijn DUO LNB ook A2 en A3 zou kunnen ontvangen ipv A1 en A3.

Ik denk dan aan de HD kanalen van CD/TVV op 23.5 en de HD kanalen van BBC/ITV op 28.2.

Misschien is er al een draadje daarover maar kon dat zo gauw niet vinden.

 

RE-8000HD PVR; L1.54; OCTAGON V11170; Samsung UE40D8000LEDTV FW1029; WD 640GB USB HDD; BISAT G3C; 3 x ALPS Twin ; 2 x DISAqC 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


de hoek is niet het zelfde, deze is namelijk 4 graden tussen A3 en de eurobird, om over de Astra nog maar niet te spreken (3,7) en de duo lnb heeft een hoek van 4,3 graden. Kortom het gaat niet werken.

 

Gr.Roymar

Mutant HD2400,Vu+ Duo, Xtrend ET6000, 2x Relook 400s,

Skystar2 en Wavefield  WV85THDS schotel 1W/5E/9-10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E en de satellietmeter Xsarius HD easy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Al hoewel ik van het antwoord van Roymar niet veel snap... eurobird??

Als ik die duo lnb nu eens op 23.5 richt (ipv 19.2) is die lnb dan niet zo te draaien dat je wat (misschien geen HD) kanalen krijgt op 28.2?

 

RE-8000HD PVR; L1.54; OCTAGON V11170; Samsung UE40D8000LEDTV FW1029; WD 640GB USB HDD; BISAT G3C; 3 x ALPS Twin ; 2 x DISAqC 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

naast de Astra 2 (A/B/D) hangt op 28.5 graden oost nog de Eurobird 1.. smile

 

die vang je doorgaans met de zelfde LNB als 28.2 graden ( verschil is namelijk minimaal.. )

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: P3P31
Bedankt voor de reacties.
Al hoewel ik van het antwoord van Roymar niet veel snap... eurobird??
Als ik die duo lnb nu eens op 23.5 richt (ipv 19.2) is die lnb dan niet zo te draaien dat je wat (misschien geen HD) kanalen krijgt op 28.2?


De Duo-LNB maakt zoals gezegd een hoek van 4,3 graden. 23,5 + 4,3 = 27,8. Je komt dus 0,4 graden tekort voor de 28,2 en 0,7 graden te kort voor de 28,5.

Omdat het sterke satellieten zijn zal je misschien nog iets ontvangen, maar wat je tekort komt ligt naar mijn toch wel over de grens van wat een enigszins goede ontvangst mogelijk kan maken.

Waarom zo moeilijk doen? Er is genoeg spul op de markt wat degelijke ontvangst van beide satellieten mogelijk maakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dus, maar anders moet je gewoon even proberen. Richt je schotel uit op 28,2 Oost en kijk in hoeverre 23 nog binnenkomt. Werkt het niet gebruikt losse LNB's met een switch

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook de 23.5 op 23.7 uitrichten dus iets uit het brandpunt.

Dan is de afwijking tussen astra2 en astra3 voor ieder 0.2 graden en heb je een betere ontvangst.

 

Maar wat ook meeweegt is natuurlijk de schotel zelf.

De duo lnb is gemaakt voor een 64 cm schotel.

Gebruik van een grotere schotel geeft een hogere afwijking en is nog ongunstiger.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK mensen, bedankt, ik weet genoeg.

Ik heb hier nog mijn oude Triax met duo lnb liggen en vroeg me af of mijn buurman (NL/GB) er nog wat aan heeft.

Ik ga het proberen.

 

 

RE-8000HD PVR; L1.54; OCTAGON V11170; Samsung UE40D8000LEDTV FW1029; WD 640GB USB HDD; BISAT G3C; 3 x ALPS Twin ; 2 x DISAqC 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Je kan ook de 23.5 op 23.7 uitrichten dus iets uit het brandpunt.
Dan is de afwijking tussen astra2 en astra3 voor ieder 0.2 graden en heb je een betere ontvangst.

Maar wat ook meeweegt is natuurlijk de schotel zelf.
De duo lnb is gemaakt voor een 64 cm schotel.
Gebruik van een grotere schotel geeft een hogere afwijking en is nog ongunstiger.

Ik denk dat een 45cm schoteltje of kleiner wel resultaat gaat geven.
Astra 1 kun je met een goede LNB en een stukje blik van 10 cm nog wel een aantal transponders uit de lucht hengelen.
Bereken de openingshoek van de schotel en als deze ongeveer 1 graden heeft, dan heb je een speling van een halve graad om astra 2 en 3 te ontvangen op de duo lnb.

Volgens mij moet het wel lukken, al denk ik dat je weinig slecht weer marge hebt.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het is met een 54cm schotel geprobeerd, en dat lukte al is het echt niet optimaal.

Ik heb toen de orginele CanalDigitaal DUO vervangen voor een goedkopere variant ook een DUO van Konig daar is de openingshoek een stukje goter van.

Echter blijf je met een probleem zitten de HD kanalen, daarvan is het signaal toch nog steeds aan de zwakke kant zeker met 54cm schotel.

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk al die adviezen.

Ik woon in de dordogne en heb een 64 cm triax om het uit te proberen.

Maar dat wordt (lees mag) pas na de kerstvakantie.

RE-8000HD PVR; L1.54; OCTAGON V11170; Samsung UE40D8000LEDTV FW1029; WD 640GB USB HDD; BISAT G3C; 3 x ALPS Twin ; 2 x DISAqC 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Lang verhaal kort bij een A1/A3 LNB:

* Afstand tussen de satellieten A1 en A3 is 4,3 graden

* Afstand tussen de satellieten A3 en A2 is 4,7 graden

 

Door de LNB bij zowel A2 als A3 ca 0,2 graden uit het ideale richtpunt te zetten, zul je ze beiden ontvangen. Wel met iets minder goede prestaties, dat wel en ook moet je er rekening mee houden dat je de wat zwakkere transponders zult missen.

 

Als laatste zit er nog een verschilletje in de (relatieve) skew tussen A1/A3 en A3/A2 wat je parten kan spelen.

 

Het gaat je dus vast wel lukken, maar het is niet ideale situatie waardoor je dus eea wellicht niet kunt kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Door de LNB bij zowel A2 als A3 ca 0,2 graden uit het ideale richtpunt te zetten, zul je ze beiden ontvangen. Wel met iets minder goede prestaties, dat wel en ook moet je er rekening mee houden dat je de wat zwakkere transponders zult missen.

Hoeveel maakt 0.2 uit qua ontvangst? Ik zou graag eens een grafiek met level/mis-allignment zien, want als ik mijn 90 cm Gregorian 1 graad verkeert instel heb ik nog steeds beeld.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...