Ga naar inhoud


verschil DM8000 en DM800se


humaxxx

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Dutchsat

Dream heeft met de nieuwe serie al de keuze gemaakt voor HDMI en terecht. Zie ook dit topic. Feit blijft dat voor consumenten electronica HDMI toch echt de standaard is. Ik ken niemand die zijn Dreambox op de DVI poort van zijn Flat screen heeft aangesloten. Is dus eigenlijk van de zotte. Is puur een centenkwestie geweest, iedereen gebruikt dus een converter wat de ontvanger weer een paar centimeter dieper maakt.


In de gegeven link kan ik geen enkel voordeel vinden aan het hebben van een HDMI uitgang vs DVI bij normaal tv gebruik. De ultra hoge resolutiemogelijkheden e.d. is alleen interessant voor pc gebruik en dito monitoren.
En over een converter; Dream levert dvi>hdmi kabels mee dus verloopstukjes zijn nooit nodig geweest.

En nogmaals, zodra contentleveranciers het verder op de heupen gaan krijgen en DRM maatregelen gaan aanscherpen ben je met HDMI echt de klos. Bepaalde programma's kunnen dan ineens niet meer in volle resolutie opgenomen worden. De eigenaren van de huidige Dreamboxen met alleen DVI zullen hier nooit last van krijgen. Deze negeren een eventuele HDCP vlag gewoon.
Als Dream vanaf heden alle boxen toch van HDMI gaat voorzien dan is dat geen centenkwestie o.i.d. maar vermoed ik een bezwijken onder de druk van de contentindustrie. Dat Dream HD boxen heeft geleverd zonder HDMI is hen altijd een doorn in het oog geweest.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Apple740
In de gegeven link kan ik geen enkel voordeel vinden aan het hebben van een HDMI uitgang vs DVI bij normaal tv gebruik.


Ik wel. De plug is wat kleiner en de kabel is derhalve ook meestal goedkoper.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: MiLo
Ik heb de 800se hier een tijdje gehad, d'r stond een leuk torentje van VU+Duo, ET9000, DM7025 en DM800se. (doorlussen rulez).

De 800se was een schattig klein doosje, verder is het allemaal een beetje van hetzelfde. De verschillen zitten in het displaytje en de inbouwmogelijkheden van harddisk en de USB stekers.

De 800se is denk ik wat DMM in gedachten had toen ze de 500hd (zonder USB?) op de markt brachten.

De 9000 is een handig monster voor een hobbyist omdat hij meer dan de dubbele hoeveelheid RAM heeft dan de rest.

Dus eigenlijk is het heel makkelijk kiezen tegenwoordig. Even aantikken welke features je wil hebben, en dan pak je degene die het best bij de meubels past ofzo...


Dan heb je toch niet goed genoeg vergeleken.

De DM800SE is aanmerkelijk sneller dan de DM800, VU+ en zelfs de DM8000. Hij speelt ook videomateriaal aanmerkelijk beter/meer dan al die modellen.
Uiteraard heeft de DM8000 veel meer (aansluit)mogelijkheden.

De beeldkwaliteit van de DM800SE is gelijk aan de DM8000, maar beide zijn weer veel beter dan de VU+ DUO. Dat heb ik uitgebreid getest met meerdere experts en amateurs en die waren het er allen over eens dat de VU+ met name op SD behoorlijk achter blijft. Het is op SD overduidelijk zichtbaar als je beide naast elkaar zet.

Ook steken zowel de DM8000 als de DM800SE technisch beter in elkaar dan de VU+ DUO. Er wordt van veel hoogwaardigere componenten gebruik gemaakt. Ook dat zal blijken in de komende review. Toch is de VU+ qua prijs/kwaliteit een geweldigt product. Dream Multimedia heeft een gapend gat laten liggen tussen de DM8000 en de DM800(SE) en dat wordt redelijk goed gevuld door zowel de VU+ DUO als de ET9000.

De ET9000 heb ik niet zelf kunnen testen, maar die heeft alleen meer RAM waar je als normale consument helemaal niets aan hebt. Ze hadden er beter de dubbele hoeveelheid flash in gestopt.

Het is sowieso appelen met peren vergelijken want het zijn verschillende receivers met verschillende features en hardware.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
De DM800SE is aanmerkelijk sneller dan de DM800, VU+ en zelfs de DM8000.


Wat bedoel je met "sneller"? Hij is kleiner dus kun je hem harder gooien?

Citaat:
De beeldkwaliteit ...


Op HDMI zie ik geen verschil. Geen een van de boxen die ik heb (8000 incluis) kan tippen aan de analoge output van de 7025, die geeft heerlijk rustig beeld op een CRT.

Citaat:
Er wordt van veel hoogwaardigere componenten gebruik gemaakt.


Tuurlijk, daarom heb ik de voeding van de 7025 een keer vervangen en een keer zelf gerepareerd, de splinternieuwe 8000 startte niet eens op toen ik hem uit de verpakking had gehaald, omdat de TPM chip niet goed in zijn brakke plastic socketje bleef zitten.

DMM's trackrecord wat betreft hardware componenten is ook niet helemaal zuiver wat mij betreft. Geen van de modellen is lang genoeg op de markt om iets zinnigs over kwaliteit te zeggen.

Citaat:
De ET9000 heb ik niet zelf kunnen testen, maar die heeft alleen meer RAM waar je als normale consument helemaal niets aan hebt. Ze hadden er beter de dubbele hoeveelheid flash in gestopt.


Die heeft-ie ook. De et9000 heeft 128 MB flash, de 800se en VU moeten het met 64MB doen. De 8000 heeft overigens 256MB flash, maar daarvan is maar 64MB toegewezen als rootfs.

Flash kun je als consument uitbreiden met een USB stick of CF kaart, dat geeft ook betere performance (jffs2 mount langzaam en kost RAM evenredig aan de grootte van de flash).

RAM kun je als eindgebruiker niets meer aan doen, dus als ik mocht kiezen zou ik voor maximale RAM gaan en flash boeit niet.

De extra RAM kan in principe voor een timeshift van ~10 minuten gebruikt worden, als extra cache, om torrent en NZB clients aanmerkelijk sneller te laten werken, en om bijvoorbeeld een web browser te runnen. Niet nuttig als je alleen maar voetbal wil kijken, nee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Milo eens. Je moet de 800se echt vergelijken met de ET9000 wil je objectief vergelijken, en allen al om de specs kan het niet anders zo zijn dat de ET9000 de box to go is. De VU+ moet je echt vergelijken met de vorige generatie HD dreamboxen, waaronder ik ook de 8000 schaar.

 

Ik zie ook de voordelen van het uitgebreidere RAM geheugen. De nieuwste Blackhole, heeft ondertussen de geïntegreerde Mediatomb server, en extra geheugen zal dan altijd de performance verhogen als is het maar om meer plugins hiervoor te integreren. De enigma2 box wordt meer en meer multifunctioneel en het middelpunt van de opslag van je media, waarvoor men eerst een dure NAS voor nodig had, die voor veel gebruikers overkill is en te moeilijk te beheren.

 

Ik vind het sowieso opmerkelijk dat bij een test van een computer, wat de boxen toch zijn, een opmerking wordt gegeven dat men het voordeel van extra ram geheugen niet ziet. Het geheugen is normaal adresseerbaar, het is standaard krap en dus er zijn voldoende voordelen. Ik vind dit by the way een zeer subjectieve opmerking en vraag mij af wat een vergelijkings test door het team van Sat4all toevoegt, als van tevoren die opmerkingen al gemaakt worden en een niet dreambox gebruiker sowieso altijd achterdochtig zal zijn.

 

Een test van de VU+ duo vind ik sowieso minder relevant, dat is mosterd achter de maaltijd. Er zijn inmiddels voldoende gebruikerservaringen en dat is de room op een test. Die zijn duidelijk, ontzettend tevreden gebruikers alleen het uiterlijk van de kast is minder. De 8000 heeft de meeste toeters en bellen maar de VU+ duo doet niet onder voor de 8000 als men niet alle toeters en bellen nodig heeft, velen missen ze zelfs nog niet.

De 800se zal normaal gesproken wel sneller werken door de nieuwe chipset maar heeft ook zijn beperkingen in vergelijk met de veel uitgebreidere VU+ duo. Dan kun je de mooiste test maken, maar relevant is of de nieuwe generatie echt veel toevoegt ivm de oude generatie.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dutchsat
Ik ben het met Milo eens. Je moet de 800se echt vergelijken met de ET9000 wil je objectief vergelijken, en allen al om de specs kan het niet anders zo zijn dat de ET9000 de box to go is. De VU+ moet je echt vergelijken met de vorige generatie HD dreamboxen, waaronder ik ook de 8000 schaar.

Ik zie ook de voordelen van het uitgebreidere RAM geheugen. De nieuwste Blackhole, heeft ondertussen de geïntegreerde Mediatomb server, en extra geheugen zal dan altijd de performance verhogen als is het maar om meer plugins hiervoor te integreren. De enigma2 box wordt meer en meer multifunctioneel en het middelpunt van de opslag van je media, waarvoor men eerst een dure NAS voor nodig had, die voor veel gebruikers overkill is en te moeilijk te beheren.

Ik vind het sowieso opmerkelijk dat bij een test van een computer, wat de boxen toch zijn, een opmerking wordt gegeven dat men het voordeel van extra ram geheugen niet ziet. Het geheugen is normaal adresseerbaar, het is standaard krap en dus er zijn voldoende voordelen. Ik vind dit by the way een zeer subjectieve opmerking en vraag mij af wat een vergelijkings test door het team van Sat4all toevoegt, als van tevoren die opmerkingen al gemaakt worden en een niet dreambox gebruiker sowieso altijd achterdochtig zal zijn.

Een test van de VU+ duo vind ik sowieso minder relevant, dat is mosterd achter de maaltijd. Er zijn inmiddels voldoende gebruikerservaringen en dat is de room op een test. Die zijn duidelijk, ontzettend tevreden gebruikers alleen het uiterlijk van de kast is minder. De 8000 heeft de meeste toeters en bellen maar de VU+ duo doet niet onder voor de 8000 als men niet alle toeters en bellen nodig heeft, velen missen ze zelfs nog niet.
De 800se zal normaal gesproken wel sneller werken door de nieuwe chipset maar heeft ook zijn beperkingen in vergelijk met de veel uitgebreidere VU+ duo. Dan kun je de mooiste test maken, maar relevant is of de nieuwe generatie echt veel toevoegt ivm de oude generatie.


de 8000 doet niet onder voor de vu, ik geloof dat je even van slag bent
Link naar reactie
Delen op andere sites

@michel,

 

Die opmerkingen die jij maakt inzake de VU+ duo worden in ieder geval niet herkend door de VU+ gebruikers. Dus wat is je test dan waard, je wordt zo niet serieus genomen. De VU= was de grote tegenhanger van de 800hd en versloeg deze op alle fronten. Nu de 800se uit is, zijn jullie wat te blij om nu een grote vergelijking te doen.

 

Juist de duo wordt gewaardeerd om zijn zap snelheid en het comfort. Juist de hardware is zonder problemen, kan niet voorstellen dat dream betere hardware heeft. De Sd kwaliteit is met de laatste drivers even goed als de andere ontvangers, die klacht is bijna geheel verdwenen.

 

Clarketech gebruikers melden dat het beeld van de nieuwe generatie harder is ivm de VU+ duo en dat de CT ook mooier lijkt, maar sommige vinden het VU+ beeld toch mooier, andere weer niet.

 

Ik herken mij niet in je testresultaten, maar dit heeft Milo ook al aangegeven heeft. Ik vraag mij af of jullie een test van Milo willen publiceren van de ervaringen met de boxen, hij heeft ze immers op een rijtje (gehad) en kan dus het beste oordeel geven gezien zijn kennis. Michel jij hebt zelf al gezegd dat je een tijdje uit de Sat business bent, Milo zit wat meer bij de bron. Ik schat zijn oordeel hoger in.

 

 

@ bobelen,

Ik ben niet van slag en zo ook niet de vele gebruikers die beide boxen bezitten en volgens mij is daar wel de consensus dat als men niet meer dan 2 sat + 1 dvb-t/c tuner nodig heeft, de VU+ even goed voldoet, dat de dubbele prijs van de 8000 dan echt niet te onderbouwen is. Overigens is het in de toekomst ook mogelijk om 2 USB tuner sticks aan te sluiten, daar is men druk mee bezig, dan heb je dus ondersteuning voor 4 tuners op de VU+ duo en de Clarketech. Ik weet niet of enigma2 5 tuners ondersteund, want er zijn sticks met twee tuners, dan wordt het helemaal grappig voor wat het waard is.

 

Misschien kan ondersteuning van de USB 3.0 standaard in nieuwe boxen dan leuke zaken opleveren.

 

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, interessante discussie.

We gaan zo wel enigszins off-topic, maar ik ben ook wel geïnteresseerd in vergelijkingen tussen de: DM800SE, VU+ Duo en de Clarke Tech ET 9000 (die kende ik nog niet, dus bedankt voor de tip) want wil ik mijn DM800S wellicht omruilen voor een "betere" nieuwe. Maar welke?

 

De DM800SE heeft 1 tuner, de andere 2. Dus als je persé 2 tuners wilt hebben valt de DM800SE af (tenzij je met USB tuners aan de slag wilt). Nu heb ik persoonlijk aan 1 tuner voldoende. De DM800SE heb ik gisteren voor het eerst zien werken en mogen bedienen en ik was gelijk verkocht. Maar goed, dat neemt niet weg dat er misschien nog andere, betere zijn. Het lijkt erop dat de apparaten aan elkaar gewaagd zijn. Het enige waar ik tegenaan hik is dat de VU+ Duo en de Clarke Tech ET 9000 relatieve nieuwskomers op de markt zijn en dat de Dreambox al een lange reputatie heeft (ja ja ook van hardware met bugs, 7000 voedingsprobleem, 7020 netwerkprobleem enz. maar dat is de laatste jaren toch wel verbeterd heb ik het idee).

De ET 9000 heeft meer geheugen maar is ook een groot bakbeest (de ene vindt dat mannelijk maar ik vind een klein maar krachtig apparaat ook wel wat hebben :D).

 

Een ander punt waarover ik weinig lees, is de gebruiksvriendelijkheid van de afstandsbediening. De Dreambox heeft (vind ik) een prettige afstandsbediening. Over de VU+ Duo lees ik wat minder enthousiaste verhalen en als ik de foto's van de Clark Tech ET 9000 zie twijfel ik ook aan die afstandsbediening.

 

De DM8000S is trouwens ook wel mooi, maar ook prijzig. Enfin... ik hoop dat ik mijn keuze binnenkort kan maken.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dus een aantal maanden een vu+ gehad

en naar mijn bescheiden mening, is de vergelijking met

een dm 8000 niet mogenlijk

 

nogmaals mijn bescheiden mening is dat de 8000 nog steeds een klasse apart is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bobelen
ik heb dus een aantal maanden een vu+ gehad
en naar mijn bescheiden mening, is de vergelijking met
een dm 8000 niet mogenlijk

nogmaals mijn bescheiden mening is dat de 8000 nog steeds een klasse apart is


Leuk bericht, maar in mijn ogen wel erg subjectief als je geen verschil en/of waarom specificatie kunt geven. confused

Ik heb juist het tegenovergestelde met een 8000, welke ik ongeveer 8 maanden in huis heb staan. Inmiddels heb ik een Vu+Duo en (mijn bescheiden mening)......... GEWELDIGE ontvanger !!!!! :D

P.s. 8000 is van een vriend welke 8 maanden terug bliksem inslag heeft gehad en heb'm gekregen voor de (sloop)hobby. whistle Kocht (verzekering) hierna 2x Vu+Duo en is super tevreden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort zal niemand zelfs kopen DM8000

 

Een verschil tussen hen is bijna niet meer

Allemaal hetzelfde, omdat de VU verbeterde video-drivers.

 

DM800SE en DM7020HD praktisch niets nieuws

en ze zijn allemaal gebaseerd op oude processors.

 

DMM is weer te laat .

 

Voor een korte tijd zijn all deze ontvangers buiten de top-ontvangers

met een veel sterker processor en veel meer geheugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik voel hier negatieve vibratie's over een 8000. whistle

Ken trouwens niet zoveel quad tunerboxen naast de 8000, eigenlijk.

Bovendien is je mailtje een beetje moeilijk te begrijpen qua zinsbouw.

 

Origineel bericht van: Miro
Binnenkort zal niemand zelfs kopen DM8000

 

Een verschil tussen hen is bijna niet meer

Allemaal hetzelfde, omdat de VU verbeterde video-drivers.

 

DM800SE en DM7020HD praktisch niets nieuws

en ze zijn allemaal gebaseerd op oude processors.

 

DMM is weer te laat .

 

Voor een korte tijd zijn all deze ontvangers buiten de top-ontvangers

met een veel sterker processor en veel meer geheugen.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb DM8000/500HD/Vu etc

 

Geen negatieve vibratie's. Het is een realiteit.

Ik zeg dat binnenkort zal niemand meer DM8000 kopen ,

te duur en te oud,dat is alles wat ik je kan vertellen.

Waarschijnlijk ook andere DMM ontvangers hebben niet een grote toekomst met deze concurrenten en de nieuwste processoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Waar baseer je dit trouwens op of is dit gewoon je eigen mening? Als je een goed voorstel voor mij hebt qua quad-tuners houd ik mij aanbevolen.

Ik kijk nu al weer een tijdje mee op dit forum maar heb nog geen gelijkwaardig apparaat gezien met de door jou genoemde 'veel snellere processors' en 'veel meer geheugen'.

 

Origineel bericht van: Miro
Ik zeg dat binnenkort zal niemand meer DM8000 kopen ,

te duur en te oud,dat is alles wat ik je kan vertellen.

Waarschijnlijk ook andere DMM ontvangers hebben niet een grote toekomst met deze concurrenten en de nieuwste processoren.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Heb je eigenlijk wel eens de moeite genomen om te kijken wat voor een chip er in de DM800SE zit en wat er in de DM7020HD zit?

 

Kennelijk niet, want dan zou je niet van die onjuiste informatie verspreiden.

 

Ik heb alle beschikbare receivers hier staan, op de ET9000 na, en die DM800SE is op alle gebieden de snelste en hij speelt veel meer mediabestanden goed af in tegenstelling tot de andere door mij geteste e2 receivers.

 

Dan kunnen een aantal mensen wel weer gaan lopen wedijveren, maar ik schrijf niet meer en niet minder dan wat ik vaststel.

 

Die VU+ heeft mij ook positief verrast maar de beeldkwaliteit op SD is wel echt duidelijk minder. Dat stel ik niet alleen vast, maar dat hebben talloze andere mensen ook al vastgesteld en ik heb meer vertrouwen in wat ik zelf als audio/videofiel zie, dan wat een voor mij onbekend persoon ziet.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...