Ga naar inhoud


5,25" drive in een moderne PC


MBa

Aanbevolen berichten

Omdat wij hier nogal wat 5,25" diskette hebben liggen waar ik toch eens een keer een back-up van wil maken, besloten om de 5,25" disk drive die ik heb (uit een Tulip VisionLine 386) liggen aan te sluiten in een Compaq EVO D310.

 

Echter is het ook gebleven bij het aansluiten want werken ho maar. In de bios kan ik drive A alleen maar configureren als 720kb, 1,2mb en 1,44mb. Geen formaten dus voor 5,25" disks.

 

Wil dit dus ook gelijk zeggen dat zo'n drive nooit gaat werken in die PC of is er iets anders aan de hand?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit de specs:

 

Mass storage

Choice of hard disk drives:

Ultra ATA/100: 20GB (5400 rpm), 20GB (7200 rpm), 40GB (7200 rpm), 80GB (7200 rpm).

Floppy drive: standard 1.44MB 3.5” (or alternative second hard drive).

 

 

En dat is toch een zegen dat die 5 1/4 dingen nu direct de prullenbak in kunnen, ik vond ze in ieder geval dramatisch werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hun tijd was het een goedkope manier van opslag. Dus als je er nog iets op staan wat je echt zou willen hebben (al kan ik me niet echt bedenken wat) dan snap ik dat je wat moeite ervoor wil doen.

 

@henkvd1, dat (die specs) is een beetje kort door de bocht en hangt ook nog van de hardware en ook nog bios af en dat is nooit het zelfde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst uitzoeken of die EVO uberhaupt ondersteuning biedt voor 5.25 drives. Geen ondersteuning in het BIOS dan einde oefening. En daar lijkt het bij die EVO wel op.

 

Daarnaast, bespaar je de moeite. Die schijven zijn niet meer leesbaar. 2 jaar terug hadden we een kleine opruiming op het werk. We vonden 30 dozen met 3.5 schijfjes van verschillende goede merken. Ze waren allemaal onleesbaar en ook niet meer te formatteren.

 

Dus jammer maar helaas.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak
Er zijn/waren "toen" ook 720Kb 5,25" drives! Misschien dat die wel willen werken en dingen kunnen/zouden gewoon de "single sided discs" (SD) moeten/kunnen lezen die jij waarschijnlijk nog in je bezit heb.

Was het niet zo dat de SD (single density) 360kB waren, de DD (double sided) 720kB en de HD (high density) 1.2MB?
Naar mijn mening kan je dus de 5 1/4" drive gewoon instellen als 1.2MB drive, zolang hij maar een "HD" drive is... Dan moet je alle formaten kunnen lezen/schrijven.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
5¼ inch,

(133 mm) met capaciteiten van 110 kB, 160 kB en 180 kB (Single-Sided, Single-Density), 320 kb en 360 kB (Double-Sided, Double-Density), 720 kB (Double-Sided, Quad-Density) en 1,2 MB (Double-Sided, High-Density)

 

3½ inch,

(eigenlijk 90 mm) het meest gebruikte huidige formaat, en is beschikbaar (geweest) met capaciteiten van 720 kB (Double-Sided, Double-Density)), 1,44 MB (Double-Sided, High-Density) en 2,88 MB (Double-Sided, Extended-Density)

 

Bron Wiki.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Compaq EVO D310 kan de drive kennelijk dus niet aan want als ik in de BIOS van mijn Compaq Prolinea 4/50 (486 @ 50MHz) kijk kan ik wel een 5,25" drive instellen.

 

As ik deze instel en een herstart uitvoer meld hij dat hij een systeem wijziging heeft en kicked de instellin gvan de 5,25" drive er weer uit. Zowel samen met de 3,5" drive als als alleen de 5,25" drive krijg ik niet werkend en wordt dus ook niet herkend.

 

Dus of Tulip gebruikte een of andere eigen "standaard" of die drive is dood (al wordt hij wel aangestuurd want als de PC boot en er zit een disk in draait hij wel een keer of drie en gaat dan in rust).

 

En voor degene die nieuwsgierig zijn naar waarom ik die 5,25" disks wil uitlezen... Gezien de stickers op de floppy's moeten er nog bouwkundige tekeningen opstaan die ik sowieso wil hebben maar misschien ook nog wel kan gebruiken binnenkort (al heb ik geen idee in welk formaat het is, maar dat houd de spanning erin).

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het aanbod, helaas in Zaandam voor mij te ver uit de richting (regio Rotterdam).

 

Mogelijk heeft een kennis van mij nog een 5,25" drive liggen die ik mag hebben (al duurt dat nog wel even voor wij elkaar zien). Hopelijk lukt het met die driver dan wel. Als de floppy's tenminste nog in leven zijn...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...