Ga naar inhoud


[Zelfbouw] SMT reflow oven.... Welke? Of toch zelf maken met toaster oven?


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik ben mijzelf aan het oriënteren op reflow ovens. Dit vanwege het gebruik van SMD componenten in mijn ontwerpen. (Grotendeels vanwege het niet beschikbaar zijn van een alternatief)

Nu heb ik de afgelopen dagen het web doorzocht en ik kom tegenstrijdige verhalen tegen. Er is een groep die "zweert" bij een toaster oven die met een temperatuur controller (zelfbouw) wordt bestuurd en er is groep die voor de commerciële ovens gaat.

Nu is de kost prijs van een toaster oven laag, de controller kan eenvoudig worden gemaakt, maar het kost al snel tussen de 100 en 200 euro. En dan heb je nog steeds een omgebouwde toaster oven...

Op het internet kan je ook een T-962 of T-962A oven vinden die zeer vriendelijk geprijsd is. Voor minder dan $500 kan je ze al krijgen uit China, inclusief verzend kosten. Dan heb je dus een "echte" reflow oven....

Nu is mijn vraag dus of er hier mensen zijn die het genoemde model bezitten, of misschien een toaster oven hebben omgebouwd.

Ik zou graag van beide groepen hier de ervaringen horen...

 

Alvast bedankt! smile

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil met zo'n toaster zal natuurlijk wel zijn dat de temperatuur constanter is. Kun je eens een afbeelding van een PCB laten zien?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de afbeeldingen. Beide zijdes van een DDS bordje. 4.00 x 2.68 cm.

Alle R's en C's zijn in het formaat 0805, de DDS is een AD9954.

 

Ik heb ook een AIS decoder ontwerp met een CMX589AE2 modem IC. Dat IC kon ik alleen maar krijgen in een TSSOP24 uitvoering. Ik kan deze wel handmatig solderen, maar het wordt al een stuk lastiger...

 

Als ik een toaster smt oven bouw dan denk ik er over om een dunne aluminium plaat tussen de verwarming elementen en printplaat te schuiven (boven en onder de printplaat dus). Op die manier hoop ik dan de warmte beter te gaan verspreiden. Tevens zal ik zoeken naar een toaster oven met een circulatie fan wat ook zou moeten helpen. De koel fan bouw ik waarschijnlijk zelf er dan nog in, maar dat zou eenvoudig wezen..

post-1275-1318261843,8387_thumb.png

post-1275-1318261843,8675_thumb.png

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Ik laat inderdaad de PCB's in China maken. Maar het bestukken is te duur voor enkele PCB's.... Als je over kleine series praat is het anders...



Hallo,
Zag je onderwerp, je heb het waarschijnlijk over de elektuur elektor) reflow oven project van een paar jaar geleden, zou dan wel zelf de print layout maken met een DIL 40, makkelijker en zonder kruisingen of draadbruggen. Ik denk dat je deze kan bouwen voor rond 150 euro of minder.
Je kan zelf de software aanpassen v.w.b pr heat, reflow etc.

Als je de goedkopere zoekt is dat misschien de oplossing, het 2de project van hun kost algauw 1100 euro, heel erg veel geld.

Denk ook aan garantie, even naar chinatown brengen en ophalen is niet zo erg makkelijk tedoen, zeker als er geen vertegenwoordiger in Nederland/Europa is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chelloanarchist
Hallo,
Zag je onderwerp, je heb het waarschijnlijk over de elektuur elektor) reflow oven project van een paar jaar geleden, zou dan wel zelf de print layout maken met een DIL 40, makkelijker en zonder kruisingen of draadbruggen. Ik denk dat je deze kan bouwen voor rond 150 euro of minder.
Je kan zelf de software aanpassen v.w.b pr heat, reflow etc.

Ik heb het niet over elektuur/elektor ontwerpen. De laatste keer dat ik een elektuur/elektor heb gelezen is 10 jaar geleden. De DIY versie is iets wat je op het internet op vele plaatsen kan vinden.
Origineel bericht van: chelloanarchist
Als je de goedkopere zoekt is dat misschien de oplossing, het 2de project van hun kost algauw 1100 euro, heel erg veel geld.
Ik heb die oven op een foto en filmpje gezien en hij lijkt sterk op het model waar ik naar aan het kijken ben.

Origineel bericht van: chelloanarchist
Denk ook aan garantie, even naar chinatown brengen en ophalen is niet zo erg makkelijk tedoen, zeker als er geen vertegenwoordiger in Nederland/Europa is.
Kijk eens waar ik woon... (Voer de positie eens in in Google maps ofzo)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een print ontwerp gemaakt voor een toaster oven controller. Het ontwerp is een licht aangepast ontwerp wat commercieel beschikbaar is. Ik geef echter geen garantie dat het werkt! (Ik heb nog geen tijd gehad het ontwerp te bouwen, maar ik zie geen reden waarom het niet zou werken...)

Er is ook een prima handleiding voor de software beschikbaar, maar aangezien deze te groot is om hier op het board te zetten kan ik hem niet bijvoegen. Ik kan een link geven naar de handleiding via PM. (Commerciele link)

De temperatuur voeler dient een K-type thermokoppel te wezen.

De controller heeft een uitgang om een relais te besturen. Het relais dient een spoel spanning te hebben van 5VDC en contacten welke de stroom van de verwarmingselementen kan schakelen....

De voeding van de schakeling kan een kleine transformator van 6-15V AC wezen. Neem voor C1 een condensator met een werkspanning die hoog genoeg is om de gelijkgerichte spanning te kunnen hebben. Een werkspanning van 25V voor een 12V trafo is prima.

De stroom opname is sterk afhankelijk van het gebruikte relais. De schakeling zelf neemt niet zoveel. De regelaar kan max. 1A regelen, dus even opletten... (Dus de uitgangsstroom trafo hoeft niet groter te wezen dan 1A!)

 

Aangezien een toaster oven moet worden aangepast raad ik dit project niet aan voor "beginners"... De netspanning van 220V kan dodelijk wezen!

 

Succes! En laat eens weten als je er eentje hebt gebouwd... smile

Reflow oven PCB - no manual.zip

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn hoe het ontwerp eruit ziet als het gebouwd is heb ik hier een tweetal foto's. Ik moet alleen nog de PIC programmeren, en dan ben ik klaar. De voeding en het relais komen in een aparte doos. Ik denk er hard over na om dit in een "doorsteek doos" te bouwen, dat is zo'n behuizing met een stekker en een stopcontact ingebouwd. Op die manier hoef ik nagenoeg niets in de oven te verbouwen en wordt het allemaal een stuk veiliger..

post-1275-1318262062,5759_thumb.jpg

post-1275-1318262062,6028_thumb.jpg

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Voor de mensen die het ontwerp willen bouwen;

Er zit een kleine "fout" in. Er mist een weerstand tussen pin 4 van de PIC (MCLR) en +5V. Deze is makkelijk op de soldeerzijde aan te brengen tussen de anode van D2 (1N4004) en de PIC.

Ik zal het printontwerp aanpassen, en met de bijgewerkte versie van het schema later hier online zetten.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...