Ga naar inhoud


Thermostaatknop, hoe de (be)vries beveiliging afschakelen?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Een vraag over thermostaatknoppen.

Die heb ik dus in mijn hele huis op ieder verwarmingselement.

Als ik s´ochtends mijn bed en slaapkamer uit ben dan doe ik altijd de ramen en deur naar het balkon open om er eens goed de frisse lucht door te jagen. Dit doe ik op iedere slaapkamer.

Het is stralend mooi weer bij een buiten temperatuur van ca. 0°C. Bij die buitentemperatuur gaat de voorloop temperatuur al gauw naar 60°C. En de verwarming wordt goed warm ook al is de thermostaatknop helemaal terug op aanslag gedraaid.

Dat is dus niet de bedoeling.

Ik heb geen verdere thermostaatregeling. Behalve dat er op de ketel een "adapt" funktie is waarmee ik de gewenste temperatuur op 20°C heb staan. De buitenvoeler aan de noordkant van het huis geeft dan door aan de ketel hoe hoog de voorlooptemperatuur moet zijn.

Is er aan die thermostaatknoppen wat in te stellen zodat de ze pas open gaan bij een veel lagere kamertemperatuur tijdens het luchten?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn vele fabrikanten en deze hebben ook vele types.

Een algemeen antwoord is daarom niet te geven.

 

Wel als bijlage bijvoorbeeld een handleiding van een Danfoss

thermostaatkraan, let wel, Danfoss heeft ook vele types.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
OK, ik zie het..er is dus wel degelijk iets in te stellen.
Ik ga er van het weekend mee experimenteren.
Ik heb een foto gemaakt.


Als je meer wilt weten ga naar http://verwarming.danfoss.com/default.aspx
en vindt dat wat je nodig hebt.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt hier niets aandoen. Het enigste wat je kunt doen is een handoek of washandje tijdelijk over de knop hangen als je wilt gaan luchten.

Die stand met het sterretje is alleen een vorstbeveiliging. Als de knop 5 tot 3 gr meet gaat deze in "vorstbeveiliging" en dus open.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de foto zo zie kun je het zwarte pinnetje of het witte verwijderen deze blokkeert zodat je de kraan niet lager kunt zetten dan de vorst stand, Alle thermostaatkranen kun je instellen dmv zulke pinnetjes, je kan ze dus ook verwijderen zodat deze geheel dichtgaat.

 

Succes!

VU+ UNO 4K DVB-C OpenPLi ZIGGO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar even Danfoss gebeld.

 

De goede man wist mij te vertellen dat de vorstbeveiliging

een vaste instelling is en niet is te verwijderen op een

orthodoxe manier.

 

HG CC

 

PS de man kwam niet helemaal 200% zelfverzekerd over.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna zeker dat hij dicht moet kunnen. Dat wordt ook gedaan als de radiator ingeblokt moet worden om af te tappen. Anders zou je het hele systeem leeg moeten laten lopen.

 

Vast en zeker een of ander pennetje of palletje wat je met een schroevedraaier weg moet drukken. Kijk even wat de knop tegen houd as je hem verder dan de beveiliging dicht wilt draaien.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mereltje
Volgens mij moet je de knop er af halen , en dan het pinnetje indrukken en vastzetten met een tie-wrap, hij zit dan potdicht!


Lekker praktische oplossing voor als je elke dag je slaapkamers wilt luchten!
Op de site van danfoss is aanvullende informatie te vinden. In de handleiding zou staan: "Begrenzing van de laagste instelling (min.begrenzing) Druk met een schroevendraaier de linker
begrenzingsnok in. Draai de knop linksom tot de gewenste stand en laat de begrenzingsnok los." (Zal dat trouwens niet rechtsom zijn anders houdt dat in dat de thermostaat al op zijn laagste stand staat)
Dit staat met afbeelding/pdf vermeld op Danfoss regelelementen

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlgs mij mag die vorstbeveiliging niet bijkomen. Op de werkplek gaan die radiatoren echt niet bij laat staan knalheet als ramen openstaan in zo'n situatie.

 

Is het echtt zo dan ketel van net halen door stecker trekken.

Hopelijk geen model 1940.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ijzerbout woont in de omgeving van Frankfurt, wanneer je daar het raam openzet, hangen er meteen ijspegels aan je radiator.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Ijzerbout woont in de omgeving van Frankfurt, wanneer je daar het raam openzet, hangen er meteen ijspegels aan je radiator.


Ja en daarom moet je ook voor het pissen het raampje van het toilet dicht doen smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...