Ga naar inhoud


[Multytenne 45] De mast een paar graden oost scheef zetten


SubSense

Aanbevolen berichten

Of met een laptop, dat werkt ook super. Moet alleen even de naam van die tool opzoeken.

 

Maar onwijs bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Met alle info uit deze draad moet het wel goed komen!

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo

 

Ik heb dit dit onderwerp doorgelezen omdat ik nog niet erg tevreden ben over mijn signaal wat ik ontvang op mijn single multytenne

ned1 HD60% agc72%, bvn63% agc82%, ngc HD63% agc72%,

Dit draai ik met de vti image

Voordat ik nu meteen op het dak spring en begin te sleutelen

snap ik nog steeds niet of het voor mij ook zin heeft om de schotel iets te kantelen

Ik woon in Apeldoorn en als ik op Dish Pointer kijk en dan de multi lnb met de 28.2,23.5,en de 19.2 invoer (ik kan de multytenne niet vinden)zie ik dat de Disk Skew 95.7 aan geeft

Is er iemand die mij kan zeggen of dit nu ook nut heeft om er mee aan de gang te gaan

Hier na wil ik namelijk de draaibare schotel op de tweede tunner aansluiten en afstellen maar het lijkt me beter als ik er eerst 1 maar eens goed heb afgesteld

 

Mvg

VU+ Duo 1TB HDD met Pli Image
Mutant 1200HD met Pli image
Multytenne 45 + 110cm schotel met triple lnb
Philips 37pfl9603

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toppert

 

Ik zou zeggen, wees blij dat je een tuner hebt die niet van die hoge waardes aangeeft. Er zijn er maar genoeg die 95% aangeven terwijl de schotel helemaal niet goed staat uitgericht en sommige zenders met problemen weergeven. Dus maak je over die waardes die je noemde niet ongerust. Bovendien zeggen signaalsterktes helemaal niets. Je kunt een signaalsterkte meten van 80% waar je geen enkel beeld mee kunt ontvangen. Kijk alleen maar naar de signaalkwaliteit.

Wat betreft het kantelen van de mast het volgende. De Multytenne is waarschijnlijk gemaakt voor een optimale ontvangst op 8 graden oost. Apeldoorn ligt op ongeveer 6 graden oost. Dit verschil houdt dus in, dat een verticaal geplaatste mast 2 graden scheef staat t.o.v. het optimale waarvoor de Multytenne gemaakt is. De hoogteafwijking van de buitenste twee lnb’s in de Multytenne is dan zo gering, dat dit voor de ontvangst nagenoeg niets uit maakt. Een scew-afwijking van 2 graden is voor de ontvangst te verwaarlozen. Laat je Multytenne dus maar gewoon zo staan. Pas als je westelijker dan 5,5 graad oost zit, heeft het zin je mast iets naar het oosten te kantelen.

Maar als je niet tevreden bent met de ontvangst, kun je de Multytenne misschien nog wel iets beter uitrichten. Je hebt dit waarschijnlijk op de Astra 1 gedaan met daar de maximale ontvangst. De meeste problemen kom je echter tegen op de Astra 3 met de HD-zenders, met namen Eurosport-HD en History-HD. Ik zou je daarom ook aanbevelen de schotel op de Astra 3 uit te richten en daarna de signaalkwaliteit van de Astra 2 en Hotbird even te controleren of deze niet te ver omlaag gezakt zijn.

Ga je uitrichten op de Astra 3, zet je tuner dan op een Astra 3 transponder, bijv. de zwakke 12109 horizontaal van Eurosport-HD en meet daar de signaalkwaliteit bij het uitrichten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Nog zeer bedankt voor de informatie

Ik heb netjes de multytenne laten hangen en niet gekanteld want dit zou toch niet veel uithalen

maar wel ff uitgericht op eurosport HDde 23.5 graden

Ik heb de singnaal allemaal zo'n 4a5%op kunnen halen

Eurosport HD en History HD nu op 63% en Ned1 HD op 67%

En inderdaad heb je niet eens zoveel signaal nodig want op de hotbird heb ik nog wel beeld bij zenders die maar 31% signaal geven

Nu ik toch op het dak stond ook maar weer ff de andere schotel opgehangen en aangesloten met een duo lnb en alles werkt hier prima

Nu kunnen we hier ongehinderd zappen en opnemen tegelijk

 

Groetjes

VU+ Duo 1TB HDD met Pli Image
Mutant 1200HD met Pli image
Multytenne 45 + 110cm schotel met triple lnb
Philips 37pfl9603

Link naar reactie
Delen op andere sites

@alleyoop

 

Je schrijft: Kan je met een Multytenne trouwens de zwakkere transponders van Eurobird1 ontvangen, bijv. het filmkanaal Men & Movies op 12560V?

Zo zwak zijn de transponders op de Eurobird 1 helemaal niet. Bijna alle transponders zijn van de fixed beam die in Nederland een sterkte hebben van 56dBm. Dit even ter vergelijking van alle transponders op de Hotbird, deze zijn 53dBm en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de Hotbird een zwakke satelliet is. Het signaal van de Eurobird 1 is dus nog redelijk wat sterker. Nu kan ik me voorstellen dat de waardes in dBm je niets zeggen. Kijk daarom op deze site, om te kijken met welke schoteldiameter je het kan ontvangen:

http://www.tv-sputnik.com/eng/eirp.html

 

Je ziet dus dat dit voor de Multytenne geen enkel probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satkijker:

Die footprints zijn theoretische veronderstellingen die reeds bekend zijn wanneer de satelliet nog moet gelanceerd worden, het is een leidraad waarop je je kan baseren maar het is geen absolute wetenschap, kijk maar naar de footprint van Nilesat 101 die hier niet te ontvangen zou moeten zijn.

In de praktijk krijg je al een paar jaar na de lancering te maken met zwakkere transponders en die zijn handig bij het afregelen van de schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop

In de praktijk krijg je al een paar jaar na de lancering te maken met zwakkere transponders en die zijn handig bij het afregelen van de schotel.

Kun je dit even uitleggen? confused

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eduard07
Kun je dit even uitleggen? confused

Electronische componenten worden in de ruimte veel meer blootgesteld aan zonnedeeltjes en kosmische stralen dan op aarde. Deze hoogenergetische deeltjes vernietigen beetje per beetje het kristalrooster van de halfgeleiders zodat analoge schakelingen meer last krijgen van ruis en er bitfouten optreden in digitale schakelingen. Google eens "The Effects of Ionizing Radiation on Space Electronics" en je krijgt heel wat meer informatie over dit onderwerp te lezen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...