Ga naar inhoud


[Satelliet] Alps tuner uitbouwen dm 500


michaelangelo

Aanbevolen berichten

Ik zou graag willen weten hoe ik een alps tuner moet uitbouwen uit een dm 500 serie. Deze tuner zit vast aan kleine pinnetjes wat gesoldeerd zijn. Heb al geprobeerd om ze vloeibaar te maken en uit te trekken, maar als de ene pen vloeibaar is is de andere weer verhard. Wie o wie kan me helpen.

 

post-1148-1318261953,6443_thumb.jpg

post-1148-1318261954,0027_thumb.jpg

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: satmate
pinnetjes doorknippen met een klein kniptangetje.
tuner weghalen.
pinnetjes lossolderen en weghalen.


je vergeet nog een tip : tunerblik weggooien !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

op school hebben we een soort grote föhn, hieraan zit een of ander dopje wat mooi over het gesoldeerde heen past waardoor het veel mooier warm wordt, wat je thuis kunt proberen is het eerst een beetje voorverwarmen met een verfafbrander (HEEL VOORZICHTIG OPWARMEN!!) en daarna pas het tin zelf verhitten met litze, dan gaat het een stuk makkelijker.

Met een hetere soldeerbout gaat het ook veel beter, ik gebruik van desolderen vaak een bouwmarkt 40 watt, de punt heb ik bijgevijld. Dan met het pompje eraf. maar litze werkt dan ook.

maar gebruik geen soldeerpistool oid, dat is voor loodgieters en wordt veel te warm, kun je de tuner weggooien.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
de punt heb ik bijgevijld.

 

Dan ben je wel goed want het is makkelijker om iets af te vijlen smile

 

Die föhn is een hetelucht soldeerstation.

 

Wbt die desoldeerpomp, je moet wel goed uitkijken met dat ding want ze hebben wel eens de neiging om de printbanen mee te zuigen.

Vooral als je de soldeer te heet maakt of de print van mindere kwaliteit is.

 

Soldeerlitze werkt goed. Als je de los te solderen pinnetje met de bout beweegt tijdens het desolderen dan haal je alle tin weg en zit dat pinnetje gelijk los.

Maar schuif niet over de print want dan schuur je de printbaan los.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
de punt heb ik bijgevijld.


Dan ben je wel goed want het is makkelijker om iets af te vijlen smile


Ik weet het ik ben geweldig laugh

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe elektronica moet volgens de eurpopse richtlijnen met loodvrij soldeertin gesoldeerd worden , hiervan ligt echter de smelttemparatuur hoger .Tevens moet je natuurlijk ook loodvrij soldeerting gebruiken om te solderen of te desolderen.

Soldeerpunt moet temperatuur hebben van +/- 420 graden ,voor lood/tin soldeer is dit maar 320 a 350 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat je voor désolderen ook Tin nodig hebt is zeker net zo iets als Bijvijlen,en dat alles voor de Europese richtlijnen.Overigens betreft het hier oude apparatuur.En dit geld ook niet voor Hobbyisten.Er gaat niets boven profesionele apperatuur,al dat gepruts met zo'n pompje help je zo de dunne prinbanen om zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: michaelangelo
Ik zou graag willen weten hoe ik een alps tuner moet uitbouwen uit een dm 500 serie. Deze tuner zit vast aan kleine pinnetjes wat gesoldeerd zijn. Heb al geprobeerd om ze vloeibaar te maken en uit te trekken, maar als de ene pen vloeibaar is is de andere weer verhard. Wie o wie kan me helpen.



Wat je kan doen is dit.:

Verwarm elk punt met je soldeerbout(gebruik een spons en GEDESTILEERD WATER!!!)
om de punt schoon tehouden.
Gebruik de "ouderwetse, niet Rohs soldeer , dus MET LOOD", om de puntjes opnieuw tevertinnen.
Als je het nog ergens kan kopen, probeer dan hars tekopen, aanmaken met een beetje spiritus en je heb een prima goedkoop vloimiddel...

Daarna is het gemakkelijker om het tedesolderen.
Wat duur is maar zijn geld dubbel en dwars waard is als je veel soldeert, een WELLER, spaar ervoor of zie hem 2dehands tekopen.
Deze zijn 50Watt en temperatuur geschakeld, dmv een speciaal tipje in de stift, waarmee je het temp gebied zelf kan bepalen.
Deze zijn genummert van 5-9 +- 200- 400 Gr.

Koop ook een goede= dure zinzuigpomp met teflon tip, deze zijn tevervangen.

Voor hobby doeleinden geld die Rohs reg niet, tenzij je het produceert om teverkopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...