Ga naar inhoud


Hoe tyleenleiding schoonmaken.


mati

Aanbevolen berichten

Ik heb een tuinpomp met daaraan een ingegraven tyleenleiding (Ø22mm) met 5 buitenkranen.

De pomp haalt het water uit een sloot.

 

Na 10 jaar merk ik dat de opbrengst van de pomp minder is geworden, terwijl de aanzuigslang schoon is.

Ik vermoed dat de leidingen enigszins zijn dichtgeslibd door alg en ander microleven.

Ik wil de tyleenleiding reinigen door het rondpompen van water in een speciekuip met een schoonmaakmiddel.

 

Wie weet wat voor schoonmaakmiddel ik hiervoor kan gebruiken, dat ook nog een beetje milieu vriendelijk is.

 

Gr

Marcel

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


Organische vervuiling lost op in loog. Natronloog (WC ontstopper) werkt hier prima.

Kalkafzetting lost op in zuur. Zoutzuur, salpeterzuur, zwavelzuur, alle zuren werken.

Let er wel op dat je continue circulatie houd en dat het uren kan duren voordat de vervuiling opgelost is.

 

Het kan ook zijn dat de impeller van je pompje minder aan het worden is. Vooral als er een gegoten aluminium of stalen impeller in je pomp zit.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Organische vervuiling lost op in loog. Natronloog (WC ontstopper) werkt hier prima.
Kalkafzetting lost op in zuur. Zoutzuur, salpeterzuur, zwavelzuur, alle zuren werken.
Let er wel op dat je continue circulatie houd en dat het uren kan duren voordat de vervuiling opgelost is.

Het kan ook zijn dat de impeller van je pompje minder aan het worden is. Vooral als er een gegoten aluminium of stalen impeller in je pomp zit.

succes,
Peter.

Dat lijkt mij geen goede oplossing. Ik vind het nogal gevaarlijk wat jij voorstelt!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ga even naar de plaatselijke growshop,hebben prima spul om {organisch}

verstopte leidingen te cleanen.

Big Bisat +VU Solo 4K,DM800se +DM800 ,Samsung 65 KS9000, Samsung 59 6910 ,Samsung 40JU6440,Nuc6i5SYH,

PS4 1TB ,Samsung S7,Google Nexus 5x  , Google Nexus 7 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maja
Dat lijkt mij geen goede oplossing. Ik vind het nogal gevaarlijk wat jij voorstelt!!


Natronloog krijg je wat gladde vingertoppen van en je moet het natuurlijk niet in de ogen krijgen.
Maar direct goed spoelen met water en het is weer weg.
Maar werkt wel heel goed bij alg ed. (kan in sterke concentraties wel warmte geven en lost sommige spullen op)
Daarnaast is het spul niet echt schadelijk voor het milieu (als je tenminste geen grote hoeveelheden loost)In water valt het uiteen in Na en HO waar dan vaak uiteindelijk als restproduct zout en water geeft.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Azijn lijkt mij een middel wat je gebruikt bij het ontkalken.

Kijk nog eens naar de opmerking van Prutsie, wat je voor middelen kan gebruiken.

 

Daarvoor is het nodig te weten wat er in je leidingen zou kunnen zitten.

 

Koppel dus eens een leiding los en bepaal wat er inzit.

Aan de hand daarvan kan je dan bepalen wat voor middel je het beste kan gebruiken.

 

Er is altijd ook nog de mogelijkheid, dat de leiding ergens platgedrukt is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(CITAAT) Na 10 jaar merk ik dat de opbrengst van de pomp minder is geworden, terwijl de aanzuigslang schoon is.

Ik vermoed dat de leidingen enigszins zijn dichtgeslibd door alg en ander microleven.

 

Heb je dit gecontroleerd? Je zegt dat de aanzuigslang schoon is. Lijkt mij dat deze dan ook vol moet zitten. Kun je niet proberen met de waterleiding. Op verschillende tappunten zou je de liters doorstroom kunnen controleren.

Je zou dit ook kunnen vergelijken met een tuinslang van 22 mm door deze( rechtstreeks op de waterleiding of) rechtstreeks op de pomp aan te sluiten.

 

Ik denk eerder dat het aan de pomp ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mati
Ik heb een tuinpomp met daaraan een ingegraven tyleenleiding (Ø22mm) met 5 buitenkranen.
De pomp haalt het water uit een sloot.

Na 10 jaar merk ik dat de opbrengst van de pomp minder is geworden, terwijl de aanzuigslang schoon is.
Ik vermoed dat de leidingen enigszins zijn dichtgeslibd door alg en ander microleven.
Ik wil de tyleenleiding reinigen door het rondpompen van water in een speciekuip met een schoonmaakmiddel.

Wie weet wat voor schoonmaakmiddel ik hiervoor kan gebruiken, dat ook nog een beetje milieu vriendelijk is.

Gr
Marcel


Waarom niet millieu-vriendelijk. Je neemt een (elektra)trekveer
en knoopt daar een flessenborstel aan, een paar keer heen en
weer en dan gewoon spoelen. Je heb ze in allerlei diktes.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele jaren geleden 1 kraan verplaats en hiervoor de tyleen in de grond doorgezaagd.

Ik zag dat er zich een groene laag snot op de wand had afgezet.

 

Ik heb er geen rekening mee gehouden dat de werking van de pomp ook minder kan zijn.

Het lijkt mij het beste om de leidingen door te spoelen met de oude pomp en deze eventueel te vervangen door een nieuwe.

 

@Con

Het schoonmaken met een trekveer zal niet gaan.

De totale lengte ingegraven tyleen is ca 30 meter.

Bij een aftakking voor een kraan zit een T-stuk 22x15x22 mm op ca 80 cm diepte.

 

@prutsie

Ik heb wel HG wc ontstopper in huis, maar deze gebruik je volgens voorschrift onverdund.

Kan ik deze verdunnen met water in een verhouding van 1 op 10 ?

Citaat:
Let er wel op dat je continue circulatie houd
Waarom is dit, kan ik ook 5 minuten rondpompen, 25 minuten inwerken en vervolgens weer rondpompen

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt waarschijnlijk het beste een schoonmaakmiddel voor een bubbelbad gebruiken. Dat is bedoeld om dit soort leidingen hygiënisch te reinigen van schimmels, bacteriën enz. Je zult het water moeten rondpompen. Dit soort reinigingsmiddelen zijn verkrijgnaar als tabletten, of als vloeistof van o.a. HG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...