Ga naar inhoud


HD is nog lang geen HD... (bitrate vergelijking)


DeltaFM

Aanbevolen berichten

Citaat:

Ik ga er persoonlijk van uit dat niet de kleine markt de oorzaak is van de lage bitrates, maar meer dat vooralsnog verliesgevende expansieplannen als Austriasat gefinancierd moeten worden uit de opbrengsten uit Nederland.

Bron?
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als ik ergens van uitgaan is er natuurlijk geen bron, kwestie van logisch nadenken. Je weet een paar jaar geleden het merendeel een STB-pakket van 2,50 per maand had. Je weet dat de inkomsten daardoor sterk zijn gestegen, evenals dat het abbonneeaantal hoger ligt dan toen. Vanuit de gestegen omzetten moet een hogere beeldkwaliteit makkelijk te betalen zijn. Die is er maar deels gekomen (de HD-transponders), maar wel op een goedkope satelliet.

 

Tegelijk zie je wel dat men de laatste tijd flink internationaal uitbreid. Dat kost geld en rara waar komt dat geld vandaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan

Tegelijk zie je wel dat men de laatste tijd flink internationaal uitbreid. Dat kost geld en rara waar komt dat geld vandaan?

Ik denk dat expansieplannen hier op zich een goede zaak zijn: samen sterk, en profiteren van elkaars aanbod. Ook de abonnee. Meeliften op elkaars zenders, meer keuze, en hopelijk ook betere kwaliteit. Kijk maar eens naar TravelChannelHD.

En verder moeten we niet vergeten dat Nederland een kabelland is, en Duitsland een goed voorbeeld van een schotelland, waar kabel zelfs sterk onder druk staat van die schotel. Daarom biedt de Duitse schotel ook alle toeters en bellen: maximale beeldkwaliteit, volledige EPG (ook radio!) en veel keuze.
Maar daar betaalt de Duitser dan ook voor! Is niet erg, want daartoe is hij zeer bereid, omdat hij nu eenmaal houdt van hoge eisen en kwaliteit.
De Nederlander daarentegen wil diezelfde kwaliteit, maar dan voor een appel-en-een-ei. En dat gaat niet samen!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Je weet dat de inkomsten daardoor sterk zijn gestegen,

Dat weet ik inderdaad. Maar je vergeet ondertussen dat vroeger satelliet de bron was bij de levering aan de kabelnetten. En toen keken we simpelweg praktisch gratis mee... momenteel gaat het naar de kabelaars via de glasdraad en is de satelliet geen noodzakelijk kwaad meer. Dus dat "gratis" meekijken is momenteel afgelopen. Vandaar dus dat het STB duurder geworden is en voor nieuwe abonnees niet meer bestaat.

Dat de inkomsten daardoor sterk gestegen zijn is bij deze een fabeltje daar de inkomsten voor de distributie naar de kabelaars is komen te vervallen.

Al met al is ook de HD kwaliteit bij CDS aan de tikje mindere kant...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst de vragen die ik kreeg uit dit draadje:

 

@ceesv: Zie de titel van mijn topic. Ik had het dus uitsluitend over HD zenders. Allemaal dezelfde bron dus m.i. worden appels met appels of peren met peren vergeleken. De aanleiding voor mij was het duidelijk zichtbare verschil voor mij als kijker.

@Mrbeam: Je opmerking begrijp ik niet. Ik had het over bitjes en de modulatie die daarvoor gebruikt wordt is daarbij niet relevant.

@DDX: Ik heb inderdaad een aantal minuten naar elke zender gekeken, zodra ik zag dat de waarden 'stabiel' waren heb ik ze genoteerd. Verder heb ik alleen naar het video gekeken, in het audio zit/zat inderdaad verschil in. RTL7 zat inderdaad in 5.1 maar op de surround kanalen geen geluid (effectief gewoon 2.0 dus, hetgeen ik wel meer op de NL kanalen ziehoor). RTL-HD (DE) zond het signaal zonder Dolby uit, dus ik vermoed dat het ook in 'ouderwets' stereo aangeleverd werd.

@Satwatcher: Je hebt helemaal gelijk. Zoals gezegd de aanleiding was voor mij het zichtbare verschil en dit werd onderstreept door de bitrates. Bijna een factor 2 in bitrate door een betere encoder lijkt me wel wat (heel) veel gevraagd.

 

Verder vind ik de discussie over bitrate/inwoner niet echt zinvol. Als je dat al wilt vergelijken neem dan ook even het aantal zenders mee als je zo nodig bits/inwoners wilt vergelijken. Lijkt me eerlijker en de uitkomsten zouden wel eens verrassend kunnen zijn.

 

Voor mij is meer de vraag:

Heb je als CD nu de ambitie om kwaliteit te leveren of niet?

 

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het meeredeel van het probleem bij CDS of beter gezegt M7 zit.

Ze kunnen niet met de nieuwe encoders overweg,

het wordt gewoon tijd dat ze per Transponder stap voor sap alle instellingen moeten gaan goed zetten.

Net wat Littlesat al vele malen heeft duidelijk proberen te maken aan CDS over de modulatie.

Ook de beeld verhoudingen staan op vele zenders fout.

Zou kunnen ze mischien nog wel een aantal instellingen goed zetten wat te goede komt aan het beeld kwaliteit.

CDS propt 6 HD zenders op 1 transponder en het beeld niet eccht super

Sky link propt 7 HD en 4 SD(mepeg 4) op 1 transponder en daar is het beeld nog beter zelfs.

 

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Verder vind ik de discussie over bitrate/inwoner niet echt zinvol.

Vergeet niet dat dit de kern is van het probleem. Een HD zenders voor 16 Miljoen Nederlanders is in verhouding duurder dan een HD zender voor het meervoud aan Duitsers... D.w.z. dat we een meervoud meer moeten gaan betalen voor HD zenders dan de Duitsers willen we dezelfde beeldkwaliteit...

Daarbovenop is Duitsland (ik noem het maar even als voorbeeld) ook nog minder in % bekabeld...

En daarom moet CDS bezuinigen op bitrate en proberen ze het te compenseren met duurdere encoders...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

...de kern van het probleem is dat Europa heeft nagelaten om de (lucht)grenzen op te heffen. Verdeel en heers denken de filmmaatschappijen bijgevolg.

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist... en voor ons is het meest relevant de grens tussen de Noordelijke Nederlanden en de Zuidelijke Nederlanden. Als zenders zowel in Nederland als België uit zouden zenden, was de markt al een stuk groter.

 

Maar niettemin blijf ik stellen dat Nederland geen kleine televisiemarkt is en de omvang van de markt niet tot het huidige geprop tot in den extreme zou moeten lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wied
...de kern van het probleem is dat Europa heeft nagelaten om de (lucht)grenzen op te heffen. Verdeel en heers denken de filmmaatschappijen bijgevolg.

Nou geef je er m.i. wel een erg exotische draai aan. whistle
Het is gewoon zoals Littlesat het zegt: een groot land met veel bevolking en geld en relatief onderbekabeld investeert het beschikbare kapitaal maximaal in satellietontvangst. Inlclusief toeters en bellen, zoals EPG voor alle radiozenders.
Als ik zo op Astra1 kijk, zie ik zelfs redelijk wat Duitse publieke zenders met dubbele dekking op 2 transponders.
Soms bekruipt mij het gevoel, dat het in Duitsland wel wat rustiger kan met de satellietkosten. Maar de luister- en kijkgelden zijn er ook navenant hoog.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan

Maar niettemin blijf ik stellen dat Nederland geen kleine televisiemarkt is en de omvang van de markt niet tot het huidige geprop tot in den extreme zou moeten lijden.

En ik stel er tegenover dat bv. Duitsland een satellietland is en geen kabelland zoals Nederland.
Recente cijfers laten namelijkzien dat de digitale kabel in Nederland afsnoept van de satelliet (CDS), maar dat in Duitsland juist de satelliet afsnoept van de digitale kabel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Recente cijfers laten namelijkzien dat de digitale kabel in Nederland afsnoept van de satelliet (CDS)

Dan lees je dat helemaal verkeerd!!! Bij de kabel zijn ze aan het digitaliseren... Het marktaandeel bij CDS neemt af omdat degene die digitaliseerd niet overstapt naar de satelliet en niet meer overstappen naar digitenne en dus meestal lekker laagdrempelijk bij de kabel blijven... Er word niets afgesnoept!! De meeste blijven gewoon bij de kabel ;-)

Het scheint zelfs zo te zijn dat het aantal abonnees bij CDS is toegenomen -ondanks- dat het marktaandeel digitaal afgenomen is... Tevens zijn er ook cijfers dat het aantal abonnees bij de kabelaars ook aan het afnemen zijn - echter omdat er ook aboonnees overstappen naar digitale en tripple pay spulletjes dat toch de omzet bij de kabelaars omhoog is gegaan.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Citaat:
Het scheint zelfs zo te zijn dat het aantal abonnees bij CDS is toegenomen -ondanks- dat het marktaandeel digitaal afgenomen is...


Het schijnt ook zo te zijn dat als ik een hele ui eet, ik de volgende dag trompet kan spelen. En dan niet op de traditionele wijze he wink

Ik zie liever een paar harde cijfers. Anders kan ik jouw 'wazige bevindingen' ook wel weerleggen met mijn vermoeden dat de activiteit op satellietgebied alleen maar aan het afnemen is.

Dat merk je aan het aantal gestopte winkels, maar ook aan het aantal bezoeken en berichten op de diverse satelliet TV georiënteerde sites.

Ik denk dat dat het aantal betalende CanalDigitaal abonnees sinds +/- 2008 alleen maar is afgenomen, maar dat blijft gokken, want die cijfers zijn niet openbaar.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook.

We zijn het er over eens dat de kwaliteit van de CanalDigitaal HD zenders nog niet de kwaliteit van de HD zenders vanuit andere landen evenaart.

Het aangevoerde excuus van een klein land met een beperkt aantal abonnnees bevestigd dit alleen maar.

 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...