Ga naar inhoud


Tape reader, wie weet het?


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Je moet maar afwachten of de tapes nog te lezen zijn.... Normaal spoel je zo'n ding 1 keer jaar even heen en weer.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij onze computer club mocht je niet uitwisselen... Dus maakten we maar backups.... Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ja die goeie ouwe tijd dat we offsite backups hadden van onze tapejes :) Op zich als die tapes netjes in een kluis lagen zouden ze zonder meer leesbaar moeten zijn met de juiste software en streamer.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt te jong voor dit forum... Ik heb het allemaal wel mee gemaakt. Power Cardridge in de C64. Amiga 500 Conan the Babarian. XT, AT, AT-66 met turbo knop. MSDos 6.22... Maar allemaal als kind, pre-teen. Had het graag wat bewuster gezien.

 

Het enige wat ik nog echt goed weet is dat mijn vader doosjes floppies kocht (die harde) en dat ik de hele avond ze moest formatteren. Dan gaf hij ze weer aan een collega en die zette er dan spelletjes voor mij op (Leisure Suit Larry!, KingsQuest, SpaceQuest etc.) en dat we soms de halve HDD moesten leeghalen voor een spelletje.

 

Wat was ik blij toen ze begonnen met voor geformatteerde flops te verkopen... :D

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die goeie ouwe tijd dat we offsite backups hadden van onze tapejes :) Op zich als die tapes netjes in een kluis lagen zouden ze zonder meer leesbaar moeten zijn met de juiste software en streamer.

Ik weet mij te herinneren dat niet alleen de tapes maar ook een reserve tape drive in de kluis stond... (Een keer getest of ie het wel deed :) )

Zelf heb ik nog eens een computer geinstalleerd vanaf een 6250 tape van HP. Die was (uiteraard!) niet "standaard"... Die was namelijk "andersom" gewonden; de tape werdt "achterstevoren" gebruikt...

Installatie van een uur 4 voor een OS op een 40MB hard disk van het formaat van een kleine koelkast! Een ervaring om niet te vergeten... :)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Floppy's.... Een nokje eruit ponzen aan de zijkant zodat hij ook op de achterkant kon schrijven. De C64 1541 diskdrive had maar 1 kop en de schijf "grootte" 170 KB of te wel 664 blokken. Directory op track 18. Standaard deed hij er 10 minuten over om 1 kant volledig te lezen (bij kopieren) en ook weer 10 minuten om te schrijven. Dit was 300 bytes/s Met de final cartridge haalde je wel 4000 bytes/s. Ik heb ooit 900 Gulden voor zo'n ding betaald :(

In ieder geval een hele verbetering tegen de 1530 cassette :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze hele discussie ben ik dat-tapes nog niet tegengekomen. Ik meen dat voor professionele toepassingen deze meer aangewezen waren.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAT tapes zijn een stukje duurder en werken veelal met SCSI, dus behalve de duurdere tapedrive heb je ook een niet echt goedkope insteek kaart nodig. Ik heb nog zo'n ding liggen waar wel (uit mijn hoofd) 2 GB op past, dus niet meer echt van deze tijd.

 

720px-Dat_cartridge.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van mij dan ook een tijd geleden in de kliko gestopt. Die 2 Gb klopt.

Maar werd wel veel gebruikt in die tijd.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh

Die DAT tapes waren samen met de zip-drives destijds onze grootste tegenhanger.

Ik heb nog een tijd voor Onstream gewerkt.

In de waferfab waar de magneet koppen voor de drives gemaakt werden.(wij liepen daar een jaar vooruit van wat er in de handel verkrijgbaar was)

Ik moet nog ergens een SCSI tapestreamer van Onstream hebben liggen.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh

Die DAT tapes waren samen met de zip-drives destijds onze grootste tegenhanger.

Ik heb nog een tijd voor Onstream gewerkt.

In de waferfab waar de magneet koppen voor de drives gemaakt werden.(wij liepen daar een jaar vooruit van wat er in de handel verkrijgbaar was)

Ik moet nog ergens een SCSI tapestreamer van Onstream hebben liggen.

 

Cool ik ben min of meer betatester geweest van deze streamers... ik moet nog wel een SCSI en IDE versie ergens hebben... Films kijken rechtstreeks van de streamer :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alventali,

 

Die DAT tapes waren samen met de zip-drives destijds onze grootste tegenhanger.

 

Die ZIP drive's was idd een leuke tijd, zijn hier ook nog aanwezig :grin: ............

Wat is de tijd toch snel gegaan de laatste tijd, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruikte een extern parallel zipdrive om op de faculteit warez te trekken van ftp servers (ze hadden daar toen al glasvezel en thuis 33K6 inbel!)

NT4 workstation, zogenaamd beveiligd maar recyclebin kon je alles mee. FF avond spul sponzen en daarna naar zip kopieren.

Heb die drive nog steeds incl stuk of 10 zipdisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool ik ben min of meer betatester geweest van deze streamers... ik moet nog wel een SCSI en IDE versie ergens hebben... Films kijken rechtstreeks van de streamer

 

 

Tja jammer dat de toko destijds voor de 2e keer failliet is gegaan.

Het was eigenlijk niet meer dan een door ontwikkeling op de DCC

Ze waren naar mijn mening 2 jaar te laat. ( maar goed daar zijn Philips/ex Philips bedrijven wel vaker mee op de neus gevallen)

Het opkomen van grote harddisks en andere back up systemen (o.a. dvd carrousel) heeft Onstream destijds de nek omgedaan.

Niet zozeer de snelheid van het schrijven en aflezen was het probleem maar met name de zoek snelheid naar een bestand.

Voor ons(werknemers die in de waferfab werkte) erg jammer want de waferfab had naast de magneet koppen ook nog een aantal andere interessante producten.

Waaronder membranen voor laser microfoons. En filters voor in de voeding/dranken industrie.

De laatste is na het faillissement nog zelfstandig doorgegaan onder de naam fluxxion maar is uiteindelijk ook afgelopen jaar failliet gegaan.

Zelf ben ik na het laatste faillissement van Onstream nog werkzaam geweest in de pilot en pre pilot fabriek voor OLED’S waar we toen al bezig waren met kleuren OLED’S (7 jaar geleden)

Maar toen ook daar het gezeik van reorganisaties begon heb ik de dunne film industrie vaarwel gezegd en heb voor een andere carriere gekozen.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...