Ga naar inhoud


Hoe gebruik ik een kompas ?


Jan l'Amie

Aanbevolen berichten

Allereerst: Ik ben nog een echte beginnende leek. Ik heb bij de beginners vragen gekeken op dit forum maar ik kom er nog niet uit.

 

Van een oude analoge set heb ik een 1 meter schotel met een universele LNB.

Sinds vorige week heb ik een digitale Sab Titan 1 HD ontvanger zonder Ci of Smartcard.

Met behulp van de satfinderhulp van de ontvanger heb ik nu ongeveer 15 satellieten gevonden en hiervan de kanalen ingeladen. Ik heb nu zo'n 1300 FTA zenders gevonden.

Mijn schotel staat in de tuin richting het zuiden en ik kan hem handmatig naar links en rechts en van boven naar beneden richten.

Ook heb ik een kompas met een zwarte schaalverdeling van 0 tot 64 en een rode schaalverdeling van 0 tot 360.

Bij de satellietinformatie zie ik bijvoorbeeld 19,2 E en 15 W. Ik begrijp dat dit zoveel graden oost of west is maar ik kom er niet uit hoe ik dit nu op mijn kompas moet aflezen. Ik neem aan dat ik mijn kompas neer moet leggen, maar hoe kan ik dan de verschillende graden oost of west zien ????

Het zoeken via de ontvanger is wel makkelijk maar ik wil het ook via een kompas kunnen.

Ik ben namelijk ook luisteramateur (met scanners en dergelijke) en bouw hiervoor mijn eigen antennes en ik probeer hiermee o.a. zo veel mogelijk satellieten te ontvangen. Het ruimtestation ISS met Spaceshuttle en Soyuz raketten, diverse amateur satellieten (Cube's en Amsat e.d.), Militaire satellieten (Milsat), telemetrie van technische satellieten, weersatelliet foto's en dergelijke ontvang ik zeer regelmatig. En met satelliet TV lijkt het Feed-hunten me heel interessant om te proberen.

Dus ik hoop dat iemand mij precies kan vertellen hoe ik mijn schotel nu met behulp van een kompas kan richten.

Bij voorbaat hartelijk dank.

 

Groeten

Jan

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als we spreken over de Astra satelliet, dan wordt daarbij genoemd de term '19,2 graden oost'. Voor Hotbird praten we over '13 graden oost'. Dit betekent dat we voor Astra, rekenend vanuit het magnetisch zuiden, 19,2 graden 'naar links' moeten kijken (daar ligt namelijk het oosten) en voor hotbird is dat 13 graden. We komen dus in de lucht eerst Hotbird tegen, zouden we de schotel verder naar links draaien, dan komen we bij Astra aan.

Verder moet je nog weten dat haaks op het zuiden naar links 90 graden oost is en haaks naar rechts praten we over 90 graden west. Onderstaand een plaatje van het kompas:

Hou je dus het kompas recht voor je en staat het kompas zoals hieronder afgebeeld (S staat voor 'South', of zuid in dit geval, het pijltje wijst noord) en je volgt de lijntjes, kan je bepalen waar Astra en Hotbird zit. Begrijp je nu ook, dat Hispasat (op 30 graden West) op de plek hangt waar bovenstaand lijntje naartoe wijst? Nu je weet waar je schotel (ongeveer!) naar toe moet wijzen,post-40340-0-18651800-1332794492_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is me nu helemaal duidelijk. Ontzettend bedankt.

Het komt er dus op neer dat je de ,,cijfertjes,, op het kompas totaal niet gebruikt

maar alleen de ,,streepjes,, moet tellen.

Het kompaslezen voor satellieten is dus heel iets anders dan het kompaslezen

dat ik vroeger in mijn diensttijd geleerd heb.

Dishpointer ken ik maar een kompas mee naar buiten nemen is iets makkelijker

dan een laptop.

Nogmaals bedankt voor de reakties. Het gaat me nu zeker lukken.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wel een raadgeving:

Zorg dat je kompas niet te dicht bij de mast of metalen voorwerpen komt je krijgt dan gauw een misaanwijzing.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jan l'amie,

 

De naald van je Kompas kan echter ook verkeerd wijzen, wegens de magnetische velden die een Bouwsel / Gebouw met zich brengen.

Dat zag ik enkele jaren geleden al toen ik op de balkon een kompas gebruikte en nabij de betonnen borstwering / balustrade de naald zag draaien met ZEKER 10 graden afwijking.

Onlangs nog had mijn vader een gekocht en men was in de woonkamer aan het kijken waar het noorden ligt en terwijl hij naar het raam loopt draait de naald behoorlijk (betonnen gevelblad en radiatoren).

 

Buiten heb je er wel minder last van maar ook daar kan een afwijking optreden. (geaarde antenne mast)

 

(wegens je opmerking over je diensttijd nog even dit)

Tijdens de diensttijd was ik landmeter bij de artillerie en enkel de theodoliet met gyroscoop en 3 puntsmetingen gaven de juiste richting {heel belangrijk als je Kanon 50 km ver schiet} welke inmiddels allemaal vervangen zijn door GPS plaatsbepaling en navigatie.

Maar dat neem je niet het dak op.

 

Daarom is het dishpointer hulpmiddel eigenlijk toch beter, maar dan met een printje van de satellietfoto.

De uitrichtlijn die dishpointer weergeeft (bijvoorbeeld 19,2 Oost) op locatie volgende, zie je een schoorsteen een dakkapel of een markante boom of hoek van een gebouw... EN dat is je punt van orientatie en referentie op het dak waar je op richt.

 

Echt het heeft mij menig maal geholpen snel en adequaat het wokkie daar op uit te richten.

De android Phones met dishpointer app is overigens ook alweer een handig hulpmiddel in handformaat.

 

Als je Kompas dus 10 graden afwijking toont, heb je der op het dak nog niks aan.

ciao

 

vanaf schoorsteen op locatie gebouw A, zie ik de groene lijn op de schoorsteen treffen in het midden van gebouw B

aangepast door Tonskidutch

Impossible

Röyksopp, Alison Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een opmerking over het kompas.

De graden aanduiding 19.2 oost etc geldt alleen als je op de 0-meridiaan staat, die o.m. door het Engelse Greenwich loopt... je moet je oostelijke positie verrekenen om de exacte waarde te krijgen voor je woonplaats.

Daarom is dishpointer inderdaad stukken makkelijker... even printen en je kan aan de slag.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jan IÁmie

Je schrijft: Ik neem aan dat ik mijn kompas neer moet leggen

Als je hem maar niet op de grond legt want dat wijst hij helemaal verkeert aan. Het handigste is het kompas horizontaal langs de lnb-arm leggen.

In Utrecht staat de Astra 19,2 op 162,0 graden, dat is dus vanuit het zuiden 18 graden naar het oosten. Dit is de waarde met de kompas gemeten, dus de magnetische waarde en dit is te vinden op de site: http://www.dishpointer.com/

Je kunt je schotel ook uitrichten m.b.v. de zon. Kijk op deze site:

http://www.satbeams.com/footprints

Klik bovenaan de satelliet aan waarop je de schotel wilt uitrichten.

Zoom de kaart in tot je woonplaats, zonodig de kaart in de juiste richting verslepen en klik op je woonplaats.

Nu komt er in een tabel te staan waar onder andere te zien is hoe laat de zon in de richting van de satelliet staat. Voor Utrecht is dat morgen om 12:17:28 voor de Astra 19,2 graden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige schrijft:

“De graden aanduiding 19.2 oost etc geldt alleen als je op de 0-meridiaan staat, die o.m. door het Engelse Greenwich loopt... je moet je oostelijke positie verrekenen om de exacte waarde te krijgen voor je woonplaats.”

Nee @Sverge, ook in Greenwich staat bijv. de Astra 19,2 niet 19,2 graden oostelijk van het zuiden. Die 19,2 graden oost is gerekend vanaf het middelpunt van de aarde.

Kijk maar op dishpointer.com. In Geenwich staat de Astra 19,2 op een Azimuth van 156,1 graden. Dat is 23,9 graden naar het oosten vanaf het zuiden. En als je het met de kompas gaat meten is het weer anders. Dan is het in Greenwich 157,4 graden Azimuth, dus 22,6 graden naar het oosten vanaf het zuiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de wijze adviezen. Ik heb intussen ontdekt dat het richten via een kompas toch niet zo makkelijk is.

Het beste gaat het nog steeds via de satfinderhulp van de ontvanger, alleen geeft dit een vervelende keiharde toon die niet te dempen is. Ik zal toch dishpointer eens proberen. Het is inderdaad wel makkelijk om te weten dat je b.v. langs een bepaalde schoorsteen moet richten. Ook heb ik een Android smartphone, alleen heb ik gelezen dat deze dishpointer niet altijd goed werkt.

Adviezen blijven welkom.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede ervaringen met DishPointer. Ik gebruik daarnaast de 'boeren' manier, ontvanger

mee naar buiten op een tafeltje met een monitor erachter en dan aan de slag.

 

Voordeel van DishPointer is dat je weet waar of op welk opject je moet mikken (in de meeste gevalen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de wijze adviezen. Ik heb intussen ontdekt dat het richten via een kompas toch niet zo makkelijk is.

Het beste gaat het nog steeds via de satfinderhulp van de ontvanger, alleen geeft dit een vervelende keiharde toon die niet te dempen is. Ik zal toch dishpointer eens proberen. Het is inderdaad wel makkelijk om te weten dat je b.v. langs een bepaalde schoorsteen moet richten. Ook heb ik een Android smartphone, alleen heb ik gelezen dat deze dishpointer niet altijd goed werkt.

Adviezen blijven welkom.

 

Je kunt ook overwegen een motor op de schotel te monteren. Je hoeft deze maar één keer juist uit te richten en dan hoef je niet naar buiten om van satelliet te veranderen. Vooral handig in de winter!

VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een motor heeft voor mij denk ik niet zo veel nut.

De schotel staat vast tegen een tuinpaal vlak boven de grond.

Ik heb redelijk vrij zicht richting het zuiden van ongeveer 35 oost tot 45 west.

Daarbuiten staan aan beide kanten huizen van 3 verdiepingen hoog.

Een andere schotelopzetting is helaas niet mogelijk.

Vandaag ga ik eens wat experimenteren met dishpointer.

Nog een ander vraagje, waar kan ik zo uitgebreid mogelijke TV satellieten

informatie vinden ? Dus niet alleen de hoek en elevatie, maar ook de ontvanger instellingen

zoals TP index en dergelijke.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...