Ga naar inhoud


Vergulde F-connectors; enig nut?


HakunaMatata

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

 

Ik vraag mij nu al jaren af of die vergulde F-connectors, welke veelal terug te vinden zijn op diverse LNB's wel enig nut hebben? Is het niet min of meer gewoon reclamemateriaal voor producenten? Net zoals die HD Ready / Full HD Support leuzen, welke vaak terug zijn op verpakkingen van diverse LNB's?

 

De moderne satelliet receivers van vandaag moeten het immers nog altijd doen zonder diverse vergulde connectoren. Wat voor zin heeft een vergulde connector dan, als aan de andere kant van de kabel, van reguliere connectors gebruik wordt gemaakt? De beeldkwaliteit lijkt het mij op deze manier niet ten goede te komen.

 

Een van de voordelen welke ik kan bedenken is dat vergulde connectoren onmogelijk kunnen oxideren, maar dat is alleen het geval indien een coax kabel met vergulde F-connector is aangesloten op een vergulde F-connector van een LNB; dus bij koppeling van een reguliere F-connector aan de vergulde van een LNB, heb je nog altijds het probleem van mogelijk oxidatie.

 

Iemand die meer kan zeggen over het nut van vergulde F-connectoren?

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik kan ook alleen maar denken aan oxidatie. Ik heb ooit een paar quad LNBs besteld en die bleken ook uitgerust met 'vergulde' connectoren, maar ik twijfel sowieso of dat echt zo is, aangezien ze hun gewicht in goud niet waard zijn.

In een analoge overdracht zou het nog uit kunnen maken (ik waag me verder niet aan die discussie), maar digitaal maakt het niets uit. Het signaal bestaat uit enen en nullen, en een 1 is een 1, en een 0 is een 0.

 

Terugkomend op de de oxidatie: een LNB hangt buiten in weer en wind, terwijl de ontvanger warmpjes binnen staat. Dat maakt voor oxidatie wel uit. Het enige voordeel wat ik heb ondervonden van de 'vergulde' connectoren op de LNBs was dat ik na twee jaar met weinig moeite er nog een extra kabel aan kon draaien. Dat gaat op een niet-'vergulde' wel wat moeilijker.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een analoge overdracht zou het nog uit kunnen maken (ik waag me verder niet aan die discussie), maar digitaal maakt het niets uit. Het signaal bestaat uit enen en nullen, en een 1 is een 1, en een 0 is een 0.
Dit is natuurlijk niet correct. De signalen zijn nog altijd analoog, de gemoduleerde draaggolf dus. Bij analoge ontvangst kon je nog "ver" komen met (relatief) veel ruis in het signaal. Echter bij digitaal is het allemaal veel gevoeliger. De gemoduleerde informatie is namelijk veel complexer van aard dan een analoge modulatie. Echter bij digitale overdracht is het wel zo dat als het eenmaal "werkt", het ook vrijwel meteen "maximale" kwaliteit heeft... Bij analoge signalen heb je een heel breed scala aan kwaliteit van de ontvangst...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

duuurder voor de klant !!

 

Mwah, de kosten van een LNB zonder vergulde F-connector en een LNB met, zijn nagenoeg hetzelfde. Het staat mooi, maar heeft blijkbaar weinig nut.

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik schaf de reguliere F-connectors met een simpele rubberen ringetje dan wel aan.

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergulde aansluiting kan natuurlijk nooit geen kwaad. Of dat extra geld moet kosten vraag ik me af. Als ik zie dat bij goedkope winkels soms vergulde scartkabels voor een paar euro worden aangeboden die zelfs nog hartstikke goed zijn ook, dan hoeft die vergulde aansluiting dus bijna niets extra’s te kosten. Veel belangrijker is om je F-connector bij de lnb met vulcaniserende tape af te dichten. Dan ontstaat er geen oxidatie en kan er ook geen water in de coaxkabel lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het heeft nogmaals geen nut. 'Baat het niet dan schaadt het niet' is natuurlijk een beetje een rare opmerking.

 

Het schaadt wel want verguld is duurder. Is verguld niet duurder dan is het nep. Het schaadt dus de inhoud van je bankrekening.

 

Het enige dat zin heeft is inpakken met vulcaniserende tape of een goede waterdichte thule gebruiken.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vulcaniserende tape alleen heeft weinig zin , die is namelijk niet uv bestendig , dus moet je nog een andere tape erover doen . Beter is een tule met seliconen in , dat is 100% waterdicht .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Is verguld niet duurder dan is het nep.

 

Mvg,

 

Michel

 

De prijzen van de meeste LNB's met en zonder F-Connector zijn nagenoeg hetzelfde. Volgens mij is er dan grote kans dat het vergulde gewoon nep is.

 

Vulcaniserende tape alleen heeft weinig zin , die is namelijk niet uv bestendig , dus moet je nog een andere tape erover doen . Beter is een tule met seliconen in , dat is 100% waterdicht .

 

Ik gebruik nooit tape, dat wordt altijd een plakkerige bende na verloop van tijd. Al helemaal als je je F-Connector moet vervangen o.i.d. Het gebruik van siliconenkit ben ik ook geen voorstander van. Hoe wil je ooit de kabel uit de LNB krijgen met een zooi silicionenkit eromheen?

 

Wat ik meestal doe voor het plaatsen van een F-Connector is een stuk krimpkous van goede kwalteit afknippen, om de kabel heen schuiven, F-Connector erop, vervolgens het stuk krimpkous over de connector en kabel heen plaatsen en verwarmen met een föhn tot het er strak omheen zit. De F-Connector schroef met schroefdraad laat ik noodgedwongen onbedekt.

 

Dan aan de LNB met een tule eroverheen of zo'n ingebouwde LNB regenkapje. Natuurlijk nog steeds niet 100% waterdicht, maar dat is sowieso niets. Vocht en water kunnen overal binnendringen na verloop van tijd.

 

Wie minder moeite wil doen kan ook "weerbestenige" krimp F-Connectors aanschaffen. Heb je wel een tang voor nodig.

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe al jaren een beetje (zuurvrije) vaseline in de diverse connectors. Gemakkelijk los te nemen. Schoon en houdt de

verbinding vrijwel vochtvrij.

 

Daarom heen soms wat zelfvulcaniserende tape bij extreme omstandigheden. Zoals in een zeewater omgeving.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik gebruik nooit tape, dat wordt altijd een plakkerige bende na verloop van tijd. Al helemaal als je je F-Connector moet vervangen o.i.d. Het gebruik van siliconenkit ben ik ook geen voorstander van. Hoe wil je ooit de kabel uit de LNB krijgen met een zooi silicionenkit eromheen?

 

 

Dat gaat gelijk niks hoor , tule omlaag , even afvegen met een vodje en losschroeven . Heb ze jaren gebruikt bij de kabelmaatschappij hier .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergulde aansluiting kan natuurlijk nooit geen kwaad. Of dat extra geld moet kosten vraag ik me af. Als ik zie dat bij goedkope winkels soms vergulde scartkabels voor een paar euro worden aangeboden die zelfs nog hartstikke goed zijn ook, dan hoeft die vergulde aansluiting dus bijna niets extra’s te kosten. Veel belangrijker is om je F-connector bij de lnb met vulcaniserende tape af te dichten. Dan ontstaat er geen oxidatie en kan er ook geen water in de coaxkabel lopen.

 

Juist en daarom is die paar centen echt wel verantwoord!

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...