Ga naar inhoud


Al signaal of niet


mawe

Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

 

Ben een beginnend satelliet gebruiker en heb me een triax schotel, 3 LNB's, Diseqc switch (4/1) en ontvanger aangeschaft. Alles is nu zo'n beetje in mekaar gezet en aangesloten maar moet nu nog eventjes wachten (nuja, 2 dagen) op hulp om de schotel uit te richten. Wat ik me nu wel een beetje afvraag, als ik nu naar de signaalmeter kijk in de ontvanger, dan geeft die dus nog helemaal niets. Klopt dit dat de schotel en LNB's al bijna perfect moeten staan vooraleer je iets op die meter begint te zien of is er iets anders verkeerd ? (volgorde LNB's - switch - zouden goed moeten zijn)

 

Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je alles goed hebt aangesloten, dan moet er al wel te zien zijn op de signaalsterkte balk.

Hoeveel, hangt van merk en type af van de ontvanger.

Als de schotel goed is uitgericht, verschijnt er signaal op de kwaliteitsterkte balk.

Ook hier hangt het percentage af van het merk en type ontvanger.

Ook nog, hoe groter de schotel hoe meer signaal er is.

 

Als er totaal geen signaal is, kijk dan of de DiSEqC instellingen van zowel de switch als je ontvanger hetzelfde zijn.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dit dat de schotel en LNB's al bijna perfect moeten staan vooraleer je iets op die meter begint te zien of is er iets anders verkeerd ? (volgorde LNB's - switch - zouden goed moeten zijn)

 

het (schijnbaar) passend kijk venster voor een schoteluitrichting waar de satmeters of de box zelf al signaal en bruikbare pieken weergeven is erg benepen met satelliet schotels.

dat is nu eenmaal goed mikken :D

 

je kunt zelf wel een helehoop voor mekaar krijgen (daarvoor zou ik niet 2 dagen gaan zitten wachten)

maak je een mooie afdruk van het beeldscherm op dishpointer met de richtlijn op de LNB die je in het midden hebt

zoek in de satelliet foto op dischpointer een dakkapel een schoorsteen of de hoek van een huis / huizenblok

en ga naar buiten op het dak

gegarandeerd dat je iets tegenkomt waar je op kunt mikken.

 

(evenwel moet je tunerkonfiguratie juist ingesteld zijn en de LNB's niet al te raar in de lnbklem hangen)

ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mawe, welkom op dit forum

Je krijgt pas bruikbaar signaal als de schotel en de lnb’s tot op één graad nauwkeurig zijn uitgericht dus het klopt precies dat je nu nog helemaal niets ontvangt.

Is het iemand met professionele apparatuur die je komt helpen of is het een handige doehetzelver. Is dat laatste het geval, dan kan ik je misschien al wel wat aanwijzingen geven als je aangeeft welke Triax je hebt, welke lnb’s en waar de schotel ongeveer staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch geeft de signaalsterkte meter al signaal als je de LNB aansluit, hoeft zelfs niet in de schotel gemonteerd te zijn.

Deze ervaring heb ik al 20 jaar, want in 1992 ben ik met analoog begonnen, in ´96 digitaal gegaan en,

vijf verschillende ontvangers gehad.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Emekli

 

Natuurlijk heb je signaalsterkte. Een lnb versterkt minimaal 60dB, dat is een factor één miljoen. Eén miljoen maal versterking van ruis is een heel sterk ruissignaal maar daar heb je niets aan. Je moet ook niet kijken naar signaalsterkte maar naar signaalkwaliteit en die is nul.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik ook wel.

Maar Mawe schrijft; "als ik nu naar de signaalmeter kijk in de ontvanger, dan geeft die dus nog helemaal niets".

 

Wat ook kan, bij sommige ontvangers, kan je de stroom richting LNB uitschakelen en misschien staat dit niet goed in het menu.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de kabels etc te hebben doorgemeten, switch er even van tussengehaald en alle instellingen nog eens te hebben nagelopen nog altijd niets (dus ook niets van sterkte). Even een andere ontvanger geleend en hiermee redelijk snel toch al iets gevonden van één sateliet. Zal dus wel iets met de ontvanger mis zijn zeker ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mawe

Staat in het menu van je satelliettuner

Lnb power op aan

LNB type op Universeel

LNB frequentie 9750 / 10600

22KHz op auto

Diseqc op 1.0

En vervolgens

Astra 19, 2 op 1 of a

Astra 23,5 op 2 of b

Astra 28,2 op 3 of c

En natuurlijk de lnb’s op de diseqc-switch ook in dezelfde volgorde aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mawe

Veel satelliettuners hebben geen moeite met de volgorde die jij aan geeft maar sommige wel. Het lijkt me een kleine moeite om de lnb’s op de diseqc-switch aan te sluiten in de volgorde zoals ik aan gaf. Dit is de standaard volgorde waarmee elke satelliettuner overweg kan.

En staan die andere instellingen wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgorde van de aansluitingen veranderen doet niets, de rest van de aansluitingen staan goed. Ben nu aan het uitrichtien geweest met die geleende reciever en dat ging redelijk vlotjes; Morgen toch nog eens de dealer opzoeken met mijn ontvanger denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M7 SAT 801 ontvanger die nu verwisseld is door een ander exmplaar. Blijkbaar was er met de vorige toch iets aan de hand want nu is er wel iets te vinden. Maar een geduldig werkje blijft het precies zowiezo ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje, ben nu dus een tijdje bezig geweest met uitrichten en zit nu volgens de signaalmeter in de ontvanger op een kwaliteit van zo'n 83 tot 85% op de drie astra's. Ook met het regenweer op dit moment. Alleen is er met dit regenweer precies wat vertragen als ik een zender selecteer, het lijkt eventjes te duren eer er een signaal wordt gevonden, vooral dan op astra 2 en 3. Eens gevonden blijft alles wel mooi stabiel. Is dit een kwestie van nog beter afregelen ofzo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...