Ga naar inhoud


Minitel : c'est fini ...


Gene 1225

Aanbevolen berichten

in Frankrijk wordt de stekker uit het Minitel-systeem getrokken . De voorloper van ons aller www-net verdwijnt daarmee van de markt .

De fransen waaren daarmee de eersten om een nieuwe informatie-technologie aan een breed publiek aan te bieden met een snelhied van 1200 bits per seconde.

En de legende wil dat Steve Jobs een toestel in handen kreeg en twee jaar later zijn eerste Macintosh op de markt bracht .

post-41082-0-84972200-1340979958_thumb.gif

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


iEn de legende wil dat Steve Jobs een toestel in handen kreeg en twee jaar later zijn eerste Macintosh op de markt bracht .

 

daarom dat die mac's zo archaisch werken :grin::P

 

 

De nederlandse variant heette Viditel als ik me niet vergis...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, in Nederland hadden we Viditel. Je TV moest daarvoor uitgerust zijn, en je had nog een toetsenbord en een V23 1200/75 baud modem nodig.

 

Toen de Mac op de markt kwam zat Microsoft nog helemaal in het 16 bit MS-Dos tijdperk zonder enige grafische interface. Wat heb ik die rotzooi vervloekt als je met memory managers aan de gang moest om voldoende vrij geheugen in die beroemde 640kB te houden nadat je muis driver en netwerk geladen had bij latere versies MS-Dos. Je had expanded memory en extended memory. Maar het mooiste was high memory vrij blokjes ruimte tussen de hardware adressen in het gebied van 640kB tot 1MB. En dan was er nog dat segmentje van 64kB dat werd aangestuurd met de A20 adreslijn van de keyboard chip. Ik heb nog een dik boek staan over memory management op MS-Dos PC's. De schrijver zegt in het voorwoord zoiets als dat de PC hardware en het memory management het meest krankzinnig stuk rotzooi is dat de mensheid ooit bedacht heeft.

 

De Mac daarentegen heeft altijd een weldoordacht design gehad, of het nu om de hardware of het OS gaat. Maar er zit oneindig meer elegantie en vernuft achter als wat ik ooit bij Microsoft ben tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, je maakt mij niet wijs dat die fransen ooit iets zinnings hebben uitgevonden. Ik vervloek nog iedere dag de SCART aansluiting. Ook al zo'n staaltje frans vernuft :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, je maakt mij niet wijs dat die fransen ooit iets zinnings hebben uitgevonden. Ik vervloek nog iedere dag de SCART aansluiting. Ook al zo'n staaltje frans vernuft :grin:

Hebben ze DiSEqC ook niet uitgevonden? Hebben we toch dagelijks veel plezier van. Uitgevonden door Eutelsat en dat is een frans bedrijf.

Vu+ Duo 4K (OpenPLi 7.0) Visiosat BigBisat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, je maakt mij niet wijs dat die fransen ooit iets zinnings hebben uitgevonden. Ik vervloek nog iedere dag de SCART aansluiting. Ook al zo'n staaltje frans vernuft :grin:

 

Die had mechanisch heel wat beter kunnen zijn, dat is waar. Maar met de achterliggende idee is niets mis, in tegendeel. Twee AV apparaten die je met één snoer met aan weerszijden één steker verbindt is een prima idee. HDMI is er de logische opvolger van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Minitel werd in Frankrijk best wel gebruikt, ik heb nog wel gezien hoe in een klein frans dorpje de herbergier er bankinformatie mee binnenhaalde.

 

Viditel daarintegen is nooit de testfase ontgroeid.

Het werd gekaapt door een paar grote bedrijven en het particulier gebruik werd tegengewerkt wegens capaciteitsproblemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...