Peterbraaf Geplaatst: 17 juli 2012 Geplaatst: 17 juli 2012 Een heel verhaal maar ik schrijf het voor alle duidelijkheid toch maar uit; Onlangs heb ik mijn d.m.v. een Stab 100 diseqc motor aangedreven Triax 78 schotel omgebouwd tot vaste opstelling met 4 Smart quad LNB's gericht op Astra 1,2,3 en hotbird (op de merendeel van de transponders 100% signaal op de VU+ Ultimo dus da's prima gelukt vind ik zelf). Nu heb ik een Gibertini 150cm off-set schotel erbij gekocht welke ik draaibaar wil gaan opstellen d.m.v. een 24"Actuator voor zowel KU als de C-band. Ik heb vrijwel volledig zicht van oost naar 75E naar 63W. Ik heb mijn twee C-band LNB's (DMX241) en twee conical scaler rings binnen uit de US en wil deze samen met een KU LNB (Megasat High Gain) met behulp van een Gibertini multifeed rail gaan plaatsen op mijn Gibertini OS150 schotel. 1 C-LNB met dielectrisch plaatje voor de LC/RC gepolariseerde signalen, de 2e C-LNB voor de Hor/Ver gepolariseerde signalen en de 3e KU LNB in het midden. Een voorbeeldje zag ik via een Duitse shop waarvan bijgaande foto. (Op de foto staan de standaard prime-focus scaler rings afgebeeld die worden geleverd met de C-BAND LNB's maar die worden door mij vervangen door de conical scaler rings). In dat voorbeeldje wordt gewerkt met een Diseqc switch om te schakelen tussen de verschillende LNB's. Mijn configuratie; Gibertini OS150 op zware uitvoering tegelvoet (met 250Kg aan 50x50 betontegels), Gibertini OS120/150 polarmount, Gibertini multifeed en daarop een Megasat High gain KU LNB noise 0,1 dB en 2 DMX241 70dB gainnoise 13K LNB's, VU+ Ultimo met 2 DVB-S tuners, VBOX II sturingsbox. Ik ben nog wachtende op een Jeager 24" actuator uit Duitsland. De eerste werd beschadigd aangeleverd en moet worden omgerolen. (Duurt lang). Ik kan daarom helaas nog niet het platdak op. Ik weet ook nog niet precies hoe ik het geheel wil/kan gaan aansluiten en hoe ik de tuner-configuratie in de VU+ moet opgeven. Het uitrichten van de schotel gaat me wel lukken maar het liefst zou ik daarbij willen dat de VU+ Ultimo satellietontvanger de VBOX II aanstuurt (ondanks het verlies in signaal) en dat de schotel daarop via de Jeager 24”actuator de correcte beweging maakt tot de gekozen satellietpositie en ook nog eens de juiste LNB wordt geschakeld. Is dit mogelijk of is het zo dat ik de schotel straks alleen kan bedienen via de handmatig in-geleerde satellietposities op de VBOX II?
trust Geplaatst: 17 juli 2012 Geplaatst: 17 juli 2012 Ik ken de VU+ultimo niet maar het lijkt me geen probleem om daarmee gekombineerd diseqc te schakelen en te draaien . Coax van tuner via V-box naar 4/1 diseqc switch . Voor de sat posities (die binnen jou bereik liggen) die Ku en C-band aan boord hebben zul je die 2 keer moeten moeten uitrichten ,omdat de C-band lnb's niet in de focus zitten . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Phoenixx Geplaatst: 5 augustus 2012 Geplaatst: 5 augustus 2012 Je kan beter hand bediening nemen omdat ontvangers nog al eens met de aansturing aan de gang gaat. Koop een satmeter, meten is weten. Ik heb sinds kort een trimax 3500 sat meter gekocht erg belangrijk. Gebruik goeie coax kabel met een harde kern. Gebertini is een off set schotel met 1 brandpunt stel eerst je ku perfect af letop dat je bevestigings paal haaks staat. Bij de praxis kan je een mooie grote water pas aanschaffen het heeft me veel geholpen met de basis instellingen. Je c band zal wel werken maar bedenk dat deze niet in het brandpunt zit. De fd ervan is 0.35 anders als van je Gebertini antenne die heeft een fd van 0.6 bij mijn weten. Dit kan je beter anders doen met een blauwe coniche ring in je brandpunt van je 2 de Gibertini schotel. Alleen zal je dan moeten kiezen tussen h/v of een lnb met dielectriche plaat. Die maakt van h / v links om en rechts om omdat de meeste Europeese satelieten daar mee uitzenden. Wil je zowel h/v als linksom en rechtsom hebben dan adviseer ik je om een bulles eye corrotor van chapperal aan te schaffen met lnb`s hv en lr in een. Als het kan norsat lnb`s dan heb je het beste, maar de coroter en de lnb`s zijn erg prijzig. Ben ook bezig met een 180 schotel, er komt aardig wat bij kijken wil je de prestaties optimaal hebben!. Het is een leuke hobby .. Suc6 ermee
Peterbraaf Geplaatst: 9 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2012 Bedankt voor jullie reacties zover. Ik had graag wat eerder het dak op gewild maar de vakantie kwam er tussen en een satshop uit Duitsland gooide roet in het eten. Ik heb mijn DVB-S2 tuners inmiddels uitgebreid tot drie stuks en ik heb eindelijk een Jeager 24” actuator binnen. Heb hem maar opnieuw besteld bij een andere club uit Duitsland. Ik had de lineaire motor in 1e instantie samen met de Vbox II besteld bij ...werk.de. Dat zijn dus echte dozenschuivers. Zeer goedkoop met hun prijzen maar achteraf spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn spullen bij hen besteld heb. Ze gooien bijvoorbeeld de goederen zonder extra bescherming in hun eigen originele verpakking op de post. Het resultaat; 1 zwaar beschadigde Jeager 24” actuator en 1 beschadigd venstertje op de Moteck Vbox II. Nu vind ik dat laatste niet zo heel erg maar de defecte actuator wilde ik wel graag omgeruild hebben. 16 mailtjes verder hebben geen enkel resultaat gehad. Vragen in mail zijn niet of nauwelijks beantwoord (ja, met standaard mailconcepten). Men heeft twee maal beloofd dat de defecte actuator wordt opgehaald maar we zijn 2 maanden verder en ik geloof er niet meer in. Heb hem dus maar opnieuw besteld bij een andere club (..atsho..24 .de) en kreeg hem binnen 4 dagen in huis. Onbeschadigd, goedkoop en snel, het kan dus wel. Jammer dat er in het kader van “Europa 1” geen nationale sites zijn waar je Europese webshops kan beoordelen. Maar ok...Eenmaal de schotel gemonteerd met alleen de Megasat High Gain KU LNB heb ik al gelijk een 2e en een 3e tegenvallertje moeten verwerken. 2e. Ik had vooraf dus echt niet gedacht dat het werken met een 36Volts liniaire motor in combinatie met een VBOX II besturing zo omslachtig was in bediening. Ik had jarenlang gewerkt met kleinere draaibare schotels aangedreven met USALS Diseqc motoren en dat ging fantastisch. Nu vindt er geen enkele automatische aansturing plaats door de VBOX II als ik van satelliet wissel op mijn satellietontvanger. Alles handmatig. Ik begrijp dat je ontvanger via je COAX kabel maar beperkt stroom kan leveren aan LNB en motor en dat de schotel en bijpassende motor daardoor niet te zwaar mogen zijn maar waarom geen USALS motor aandrijving ontwikkelen voor grote schotels met bijvoorbeeld externe voeding? (En eventueel aangevuld met een snel-langzaam besturing met naloopregeling). 3e. Mijn derde tegenvallertje was de net aangeschafte Megasat High Gain KU LNB. Deze had ik getest op mijn Triax78 schotel en presteerde super. De meeste transponders op 19.2E-23.5E-28.2E-en 13E kwamen gewoon volle bak binnen. Op de Gibertini 150 presteerde deze veel minder. Dit begrijp ik niet helemaal. Ik heb dagen staan uitrichten maar ik kreeg met de 150cm Gibertini schotel niet echt veel betere resultaten als met de Triax78 schotel. Op Nilesat 7W kwam geen enkele zender binnen. Nadat ik op vele forums had gelezen dat de Iverto Black Ultra veelal gebruikt werd bij zwakke signalen heb ik deze ook maar aangeschaft. Wat een gigantisch verschil zeg en dat voor nog geen tientje. Nilesat komt ineens met tientallen kanalen binnen en ik heb superontvangst over de gehele Clarke belt. Ik heb de meeste satellieten tussen 75E en 30W opgezocht met de Inverto KU LNB en heb daarbij een lijstje geschreven met de bijhorende motorposities in het display van de VBOXII. Nu werd het tijd om de C-Band LNB's erbij te gaan betrekken. Voordat ik de c-band LNB's uiteindelijk links en rechts van de KU-band LNB op de multifeed wil gaan opstellen dacht ik vandaag dat ik er eerst goed aan deed om de KU-band LNB om te wisselen voor een C-Band LNB (welke dus precies in het midden in het brandpunt van de schotel staat opgesteld.) Ik kon zo met behulp van de inmiddels bekende motorposities testen hoeveel en hoe goed, de c-band kanalen binnen kwamen. En dat is dan gelijk mijn nieuwe teleurstelling van de dag. Niks,nada niente. Geen enkel teken van leven op de C-band. Ik heb er een vrij dagje aan verspild helaas. Nu kan ik hierin dus wel wat hulp gebruiken. Hoe zit het nu bijvoorbeeld met dat dieelectrisch plaatje? Er komt geen enkel documentatie met die WS Intern...LNB's en conical scaler rings. Ik heb via hun site vernomen dat je juist geen plaatje moet inbrengen voor H/V polarisatie en voor L/R polarisatie juist wel. Je kan echter dat plaatje op twee manieren inbrengen. Als je de LNB recht houd (met de nul op de gradenboog naar beneden gedraaid) zie je aan de binnenzijde twee antennesprietjes. 1 Horizontale en 1 Verticale. Het dieelectrisch plaatje kan je dan diagonaal inbrengen maar hoe? Van linksboven naar rechts onder of gespiegeld? Beiden standen gaven overigens nog geen resultaat bij mij. Misschien dat daarom iemand kan posten hoe het plaatje moet worden ingebracht voor L/R polarisatie en wat de juiste instellingen moeten zijn bij de Tuner configuratie in de VU+ Ultimo voor de DMX241 C-Band LNB? Bedankt alvast. Hieronder enkele linkjes naar mijn kiekjes van de LNB's Gibertini c/ku lnb combi achterzijde http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/7749498746/ Gibertini c/ku lnb combi voorzijde http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/7749501594/ C-Band LNB met dieelectrisch plaatje http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/7749496120/ C-Band LNB zonder plaatje met zichtbaar het horizontale en verticale sprietje http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/7749494126/ Tunerinstellingen Open AAF /Open PLI op de VU+ Ultimo http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/7749492708/
putemmer Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 (aangepast) 2e. Ik had vooraf dus echt niet gedacht dat het werken met een 36Volts liniaire motor in combinatie met een VBOX II besturing zo omslachtig was in bediening. Ik had jarenlang gewerkt met kleinere draaibare schotels aangedreven met USALS Diseqc motoren en dat ging fantastisch. Nu vindt er geen enkele automatische aansturing plaats door de VBOX II als ik van satelliet wissel op mijn satellietontvanger. Alles handmatig. Ik begrijp dat je ontvanger via je COAX kabel maar beperkt stroom kan leveren aan LNB en motor en dat de schotel en bijpassende motor daardoor niet te zwaar mogen zijn maar waarom geen USALS motor aandrijving ontwikkelen voor grote schotels met bijvoorbeeld externe voeding? (En eventueel aangevuld met een snel-langzaam besturing met naloopregeling). 3e. .......t. Ik heb de meeste satellieten tussen 75E en 30W opgezocht met de Inverto KU LNB en heb daarbij een lijstje geschreven met de bijhorende motorposities in het display van de VBOXII. Ik zie dat je een Vbox gebruikt in combinatie met een Vbox, maar dat je dit niet via de Enigma2 bediend, maar via de Vbox afstandsbediening. Of begrijp ik je niet goed? Maar je kan deze toch ook gewoon instellen en gebruiken in je Enigma2 maar dan als DiSeqC 1.2 (maar dan wel niet als USALS). Je hoeft dit niet te doen met je Vbox Afstandsbediening, want dat is inderdaad heel onhandig. 10 augustus 2012 aangepast door putemmer
sat87 Geplaatst: 11 augustus 2012 Geplaatst: 11 augustus 2012 Nu werd het tijd om de C-Band LNB's erbij te gaan betrekken. Voordat ik de c-band LNB's uiteindelijk links en rechts van de KU-band LNB op de multifeed wil gaan opstellen dacht ik vandaag dat ik er eerst goed aan deed om de KU-band LNB om te wisselen voor een C-Band LNB (welke dus precies in het midden in het brandpunt van de schotel staat opgesteld.) Ik kon zo met behulp van de inmiddels bekende motorposities testen hoeveel en hoe goed, de c-band kanalen binnen kwamen. En dat is dan gelijk mijn nieuwe teleurstelling van de dag. Niks,nada niente. Geen enkel teken van leven op de C-band. Ik heb er een vrij dagje aan verspild helaas. Nu kan ik hierin dus wel wat hulp gebruiken. Hoe zit het nu bijvoorbeeld met dat dieelectrisch plaatje? Er komt geen enkel documentatie met die WS Intern...LNB's en conical scaler rings. Ik heb via hun site vernomen dat je juist geen plaatje moet inbrengen voor H/V polarisatie en voor L/R polarisatie juist wel. Je kan echter dat plaatje op twee manieren inbrengen. Als je de LNB recht houd (met de nul op de gradenboog naar beneden gedraaid) zie je aan de binnenzijde twee antennesprietjes. 1 Horizontale en 1 Verticale. Het dieelectrisch plaatje kan je dan diagonaal inbrengen maar hoe? Van linksboven naar rechts onder of gespiegeld? Beiden standen gaven overigens nog geen resultaat bij mij. Het plaatje moet je in de gleuf zetten (maak volgens mij niet uit welke), Je hebt namelijk altijd de twee antennes onder een hoek van 45graden staan t.o.v. het plaatje. Een antenne heeft het plaatje 45graden rechts staan de andere lnks. Door je ontvanger instellingen te wisselen tussen H en V verander je nu de circulaire polarisatie ontvangst richting. Het beste kun je om te proberen de schotel uitrichten op Eutelsat 5WA deze heeft momenteel de sterkste transponders. Heb zelf geen VU+ maar denk wel dat je ergens bij LNB instellingen moet aangeven dat je een C-band lnb gebruikt met loc freq. van 5150MHz. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
trust Geplaatst: 11 augustus 2012 Geplaatst: 11 augustus 2012 Ik zie dat je een Vbox gebruikt in combinatie met een Vbox, maar dat je dit niet via de Enigma2 bediend, maar via de Vbox afstandsbediening. Of begrijp ik je niet goed? Maar je kan deze toch ook gewoon instellen en gebruiken in je Enigma2 maar dan als DiSeqC 1.2 (maar dan wel niet als USALS). Je hoeft dit niet te doen met je Vbox Afstandsbediening, want dat is inderdaad heel onhandig. Inderdaad gaat Usals niet met een actuator , daarvoor moeten een exact aantal pulsen per graad verdraaing plaatsvinden . Dat lukt alleen met H2H motoren . Door een printplaat uit een Motec SG 2100 in een V-box 1 te monteren en in het pulswiel van mijn 120 cm DeltaStar motor , 5 gaten extra te boren , kan die set nu ook met Usals overweg . In deze schotel heb ik ook een C-band lnb getest (tijdje terug) en beeld gehad op 5W en 40E (Rossiya / Kultura / TRK 5 Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Peterbraaf Geplaatst: 11 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2012 Ik zie dat je een Vbox gebruikt in combinatie met een Vbox, maar dat je dit niet via de Enigma2 bediend, maar via de Vbox afstandsbediening. Of begrijp ik je niet goed? Maar je kan deze toch ook gewoon instellen en gebruiken in je Enigma2 maar dan als DiSeqC 1.2 (maar dan wel niet als USALS). Je hoeft dit niet te doen met je Vbox Afstandsbediening, want dat is inderdaad heel onhandig. De enigste manieren om de schotel via de actuator te verdraaien zijn ; 1 Handmatig met de afstandbediening van de VBOX II, 2 Met de knoppen op de VBOX zelf of 3 Middels de menuoptie “Positioner setup” in de Engelse vertaling en “Rotor instellingen” in Nederlandse vertaling van bijvoorbeeld de SifTeam image waar ik momenteel mee werk. Ik heb vrijwel alle beschikbare images geprobeerd voor de Vu+ ultimo en het komt allemaal op hetzelfde neer, namelijk; Onder usals (sommigen noemen dit Diseqc 1.3) kies je een satelliet en de ontvanger stuurt je motor zodanig aan dat de schotel automatisch naar de juiste satellietpositie draait. Als je hardware geen usals ondersteunt blijft je schotel/motor lekker staan na het switchen van satelliet zoals bij mij. Je moet dan handmatig bijdraaien op 1 van de manieren zoals zojuist omschreven. Als je een actuator en een VBOX-achtige besturing hebt, moet het mogelijk zijn om in de Tuner instellingen van Enigma2 (via de geavanceerde instellingen) slechts 1 LNB per tuner te koppelen aan een motorpositie. Dus heb je van te voren bijvoorbeeld Eutelsat 5 West A op 5.0°W handmatig gevonden en opgeslagen op bijv. positie 05 op je VBOX. dan kan je in de tunerinstellingen in Enigma2 opgeven dat je niet werkt met usals en dat deze “LNB” gedraaid moet worden naar positie 05. Das leuk en aardig maar je zou telkens in je tunerinstellingen moeten duiken om een andere positie in te stellen bij het switchen van satelliet. Daarbij heb ik vandaag mijn VBOX maar helemaal losgekoppeld van de satellietontvanger. Net als “Phoenixx “ al schreef stuurt je ontvanger (bijvoorbeeld met de blindscan plugin) af en toe je schotel via de VBOX plotseling naar een ongewilde positie. Dus je bent bijv. Eutelsat5W aan het blindscannen, lees je op je scherm dat hij eerst alle RL gepolariseerde transponders aan het scannen is, gaat hij vervolgens over op een andere polarisatie en stuurt hij mijn actuator ineens naar een wildvreemde positie. Errraaaf dus die VBOX van de ontvanger! Scheelt weer gelijk wat verlies op het signaal. Maar goed, ben vandaag weer (te) lang bezig geweest en boek geen enkel resultaat op de C-band. Topsignaal op de Ku LNB op 5W maar op de C-band LNB's niks. @sat87 Ik kan handmatig de instellingen per LNB opgeven. Het scherm ziet er op zijn uitgebreidst als hieronder beschreven uit (voor een Ku LNB); Weet jij wat ik moet invullen mij LOF/L, LOF/H en bij de drempelwaarde(treshhold) voor een c-band LNB? Ik heb al alles geprobeerd maar goed. Ontvangstinstellingen (van Tuner 3) Configuratiemodus Geavanceerd Satelliet All satellites 1 LNB LNB33 Prioriteit Automatisch LOF Door u ingesteld LOF/L 09750 LOF/H 10600 Drempelwaarde (treshhold) 11700 Spanningsmodus Polarisatie Verhoogd voltage Nee Tone modus Aan Toneburst Geen Vastgelegd Diseqc commando Hier geef ik mijn Diseqc-switch poort op- als ik de c- band LNB niet direct met de ontvanger verbind maar via een Diseqc switch waar ook een 2e c-band LNB en een Ku-band LNB aan hangen. Snelle Diseqc Nee Herhaal sequence Nee Commando volgorde Commited, toneburst uncommitted Diseqc commando Geen Diseqc herhaling Geen Lengtegraad 004,7 Oost Breedtegraad 051,0 Noord uSALS aanschakelen (nee) (werkt toch niet i.c.m. de met VBOX) Opgeslagen positie 005 Afstem stap grootte 0,360 Horizontale draaisnelheid 2,3 Verticale draaisnelheid 1,7 Onhandig trouwens dat je niet de combinatie kan opgeven dat je met een rotor werkt en dat daarop een Diseqc switch hangt met 3 of meer LNB's (1 Ku en 2 C-band LNB's. in mijn geval). Zelfs als je weglaat dat je een rotor hebt (ik heb hem sowieso losgekoppeld van de ontvanger nu) kan je wel via de eenvoudige tunerconfiguratie opgeven dat je met een viervoudige Diseqc switch werkt maar daar moet je dan wel vaste satellieten per poort aan koppelen. Je kan niet opgeven; Diseqc poort A “Alle satellieten Ku-band” Diseqc poort B “Alle satellieten C-Band” Diseqc poort C “Alle satellieten C-Band” Diseqc poort D “Niet gebruikt”.........wat dus niet handig is. Als je namelijk vaste satellieten op moet geven per poort dan zoekt het systeem bij het scannen alleen volgens de in de database bekende transpondergegevens van de opgegeven satelliet naar een signaal terwijl ik alle satellieten wil kunnen scannen. Wat er na mijn idee feitelijk softwarematig zou moeten worden mogelijk gemaakt is; Per tuner instelling moet het mogelijk zijn om de combinatie op te geven van 1 rotor met meerdere LNB's via een 4-voudige Diseqc switch. Hierbij moeten van elke LNB specifieke instellingen gedaan kunnen worden. Een 2e optie is het gebruik van een rotor weglaten maar het opgeven van niet vaste satellieten per diseqcswitch poort waarbij het wel handig is als kan worden opgegeven dat achter poort x een C-band LNB hangt en achter y en Ku- band LNB en achter z een KA band LNB enz.
Peterbraaf Geplaatst: 11 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2012 B.t.w, ik heb hier http://www.flickr.com/photos/59000348@N07/sets/72157630993158968/ wat foto's aangevuld waarmee ik laat zien hoe ik de Gibertini 150 alleen het platdak op 5,5mtr hoogte gekregen heb. Gewoon op mijn rug gebonden dus. Twee platte nylon gordels van de autosloop of vervaardigd uit broekriemen voorzien van ingebrande gaatjes aan beiden uiteinden. Hier gaan dan M6 boutjes (voorzien van twee grote carosserieringen aan weerskanten van het nylon) doorheen welke je eveneens door de gaatjes van de schotel steekt. Aan de andere kant van de schotel een moertje erop en klaar. De banden bevestig je kruislings op de schotel waardoor je deze als een rugtasje kan aantrekken. Laat je eventueel helpen door een maatje bij het aan/uittrekken en pas op bij sterke wind.
Moderator ceesv Geplaatst: 12 augustus 2012 Moderator Geplaatst: 12 augustus 2012 Je zou deze settings eens kunnen proberen: LOF/L: 05150 LOF/H: 05750 Threshold: 06500 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
sat87 Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 (aangepast) Super idee die schotel op je rug LOF zoals CEESV beschrijft zou inderdaad moeten werken. Volgens mij zou je als je op de Ku beeld hebt van 5West (deze 5W is circulair gepolariseerd) toch ook signaal moet hebben op de C-band als je de schotel iets gaat draaien naar oost of west afhankelijk van positie van de circulaire C-band LNB (links of rechts t.o.v. de Ku lnb). Als dit niet lukt en je hebt nog geen signaal, zou ik het volgende doen: De H/V C-band lnb gebruiken om de Eutelsat 3a op te zoeken op frequentie 3764 H 20330 2/3. Dit is de Libië transponder die nog sterker is. Volgens het beam plaatje zou deze toch wel heel zeker moeten lukken.http://www.eutelsat....A-coverage.html Nog geen beeld dan zou ik eens alles tussen de schotel uit halen en de C-band lnb rechtstreeks op je ontvanger aansluiten. C-band H/V toepassen voor Eutelsat3a en de C-band Circulair voor de 5W. 12 augustus 2012 aangepast door sat87 Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Moderator ceesv Geplaatst: 12 augustus 2012 Moderator Geplaatst: 12 augustus 2012 Ten aanzien van die schotel op je rug is een waarschuwing op zijn plaats. De ladder staat erg (te) stijl, en is eigenlijk te kort. Wanneer je boven de dakrand uitkomt met je windvanger bestaat er een grote kans dat je met ladder en al achterover gaat. Dit soort stunts gaan altijd goed behalve die ene keer... Iedereen moet voor zichzelf inschatten wat veilig is, maar bedenk dat resultaten uit het verleden geen garantie is voor de toekomst. Ik zou ook wat meer gewicht leggen op de tegelvoet van zo'n grote schotel. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
sat87 Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 Ja gevaarlijk zeker, ik zou in bij dit soort werkzaamheden de ladder boven verankeren en zelf een werkgordel gebruiken en zekeren. Een vliegende schotel willen we eigenlijk niet zien. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
harry37 Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 Je zou deze settings eens kunnen proberen: LOF/L: 05150 LOF/H: 05750 Threshold: 06500 LOF zoals CEESV beschrijft zou inderdaad moeten werken. Nou ben ik al weer een tijdje uit de materie en ken ik deze C-band LNBF niet, maar klopt het werkelijk dat deze LNBF een dubbele LOF frequentie heeft en een treshold van 6500? Die 800 Mhz brede band heeft toch helemaal niet nodig, die kan toch met één LOF uit? Ik ken alleen een LOF van 5150. Ik zou dit eerst goed uitzoeken en instellen (met Ku band instellingen zoals aangegeven gaat het zeker niet lukken) anders zit je voor niets dagen lang te testen (incl. instellingen voor het wisselen van Hor en Vert en hoe je die stuurt (spanningsniveau, burst, e.d.).
trust Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 Nou ben ik al weer een tijdje uit de materie en ken ik deze C-band LNBF niet, maar klopt het werkelijk dat deze LNBF een dubbele LOF frequentie heeft en een treshold van 6500? Die 800 Mhz brede band heeft toch helemaal niet nodig, die kan toch met één LOF uit? Ik ken alleen een LOF van 5150. Ik zou dit eerst goed uitzoeken en instellen (met Ku band instellingen zoals aangegeven gaat het zeker niet lukken) anders zit je voor niets dagen lang te testen (incl. instellingen voor het wisselen van Hor en Vert en hoe je die stuurt (spanningsniveau, burst, e.d.). Helemaal mee eens ! Alleen 5150 instellen , anders komen de kanalen 2 x tevoorschijn met verschillende frequenties . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen