Ga naar inhoud


Beperkt doorlussen de mogelijkheden van de 2e ontvanger ??


Snoopy

Aanbevolen berichten

Een kennis van me beweert dat bij doorlussen van een satelliet signaal

naar een 2e ontvanger de mogelijkheden van deze 2e beperkt.

 

Tot nu toe ging ik ervan vanuit dat indien de doorlussende ontvanger

uitstaat dit geen gevolgen heeft voor de 2e ontvanger. Bij mij loopt

het signaal via een Black Panther beneden door naar (vroeger) een

DM800HD en (nu) een DM800Se. Beiden werkten prima, weliswaar

met 1 a 2 dB signaal verlies.

 

Bij het testen met een DM500HD echter kreeg ik aanzienlijk signaal verlies.

Astra1 ging goed, maar Astra2 en Astra3 niet.

Als ik echter mijn DM800Se binnen dezelfde situatie aansluit werkt deze

100% en dat terwijl de 800Se en de 500HD dezelfde BCM 4505 tuner hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je de eerste ontvanger uitzet heeft de tweede geen beperking.

Als je de eerste aanzet kun je op de 2e alleen maar naar dezelfde sat en volgensmij ook alleen maar naar dezelfde transponder

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet tarnsponder, maar zelfde kwadrant : hi/lo, V/H. Dit komt doordat de 1e ontvanger de LNB op 1 van die 4 kwadranten "vastzet". Als ontvanger 1 een zender neemt met H-polarisatie, dan kan de doorgeluste ontvanger geen V gepolariseerde zenders meer ontvangen. Ook is ontvanger 2 beperkt tot dezelfde satelliet waar ontvanger 1 op afgestemd is.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@muppet schrijft:

“Als je de eerste ontvanger uitzet heeft de tweede geen beperking.”

Ja, maar er best wel wat ontvangers die helemaal geen signaal meer doorgeven als ze uit staan dus dit is zeker niet altijd een optie.

De beperking en van het doorlussen is als volgt:

De eerste tuner bepaald welke transponders je op de doorgeluste tuner kunt bekijken. Dat werkt via het quadrant van de totale ontvangst van het gehele ontvangstgebied.

De frequenties die je kunt ontvangen zijn ingedeeld in de lage band en de hoge band, resp. van 10,70 tot 11,70 GHz en 11,70 tot 12,75 GHz.

Bovendien heb je nog te maken met horizontale en verticale polarisatie.

Lage band, hoge band wordt geschakeld met 0 – 22KHz

Verticaal en horizontal polarisatie wordt geschakeld met 13V – 18Volt.

Ook kun je met de tweede ontvanger alleen maar naar dezelfde satelliet kijken als de eerste want de eerste ontvanger bepaald met het Diseqc-protocol welke lnb ingeschakeld wordt.

Een voorbeeld:

Je hebt eerste tuner op Ned 1-SD staan. Die zit op 12.515 H van de Astra 1. Die zit dus in het 3e kwadrant. Je kunt op je doorgeluste tuner dus ook alleen maar transponders ontvangen die ook in het 3e kwadrant zitten van de Astra 1, dus tussen de 11,70 en 12,75GHz en alleen maar horizontaal gepolariseerd.

Nog een voorbeeld:

Stel ik wil op de doorgeluste ontvanger kijken naar RTL4 SD. Die zit op 12.344H van de Astra 1. Dat is dus het 3e kwadrant. Dan zet ik de eerste tuner ook op een zender van het 3e kwadrant, bijv. SBS6 SD of ook gewoon RTL4 SD.

Ik kan dan op de doorgeluste tuner alle zenders bekijken die in het 3e kwadrant zitten en dat zijn bijv.

Het betreft dan alle zenders van de Astra 1 zoals

Ned 1-2-3, RTL4-5-7-8, SBS6, Veronica, Net 5, BVN, één, Canvas, Discovery, Animal planet, NGC, enz enz., zie de CanalDigitaal zenderlijst.

De meeste Nederlandse zenders op de Astra 1, de SD-zenders dus, zijn horizontaal gepolariseerd en zitten in de hoge band. Je kunt met je doorgeluste ontvanger dan al heel veel Nederlandse zenders ontvangen die ook allemaal in de hoge band zitten en ook horizontaal gepolariseerd zijn.

Voor de Nederlandse zenders die op de Astra 3 zitten ligt dat heel anders. Deze zitten ook bijna allemaal op de hoge band maar zijn zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd. Bijvoorbeeld, Ned 1 en 2 HD zijn verticaal gepolariseerd, Ned 3 HD horizontaal, RTL4 HD verticaal, RTL5 HD horizontaal, SNS6 HD verticaal, RTL7 HD horizontaal enz. De kans dat als de de eerst ontvanger dus op een Nederlandse HD-zender zet en dat je met je doorgeluste ontvanger beeld hebt is veel kleiner.

Wil je weten welke zenders in welk kwadrant zitten, dan kun je de zenderlijst van CanalDigitaal raadplegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van doorlussen, kunt je ook een splitter gebruiken. Deze geeft wel wat demping maar als je voldoende signaal hebt, is dat geen probleem. Wel is het zo, dat je altijd maar één ontvanger aan mag hebben staan, immers je kunt niet 13 volt door de ene ontvanger en 18 volt door de andere ontvanger naar de lnb sturen om de hoge of lage band te kiezen. Ik heb twee afbeeldingen toegevoegd. Eén splitter voor binnen en één splitter in een waterdichte behuizing die buiten geplaatst kan worden.

post-60869-0-03484600-1350406105_thumb.jpg

post-60869-0-02363100-1350406131_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hmn. Sprietje, ben je niet bang dat wanneer de ontvangers niet kortsluitvast zijn, een keer je vergissen welke ontvanger er aanstaat, resulteert in een bescheiden rookwolkje gevolgd door einde oefening?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hee, die kende ik nog niet.

Tot nu toe had ik deze splitters alleen gezien met een DC koppeling op één poort.

 

Die Spaun zou zeker mijn voorkeur hebben, minder risico op rooksignalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...