Ga naar inhoud


Heeft deze schoorsteen invloed op mijn signaal?


robbo

Aanbevolen berichten


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ga je uit van 28,5 oost tot 0,8 west en zet je de Hotbird-lnb op R0,9, dan moet de schotel 6,21 graden schuin staan.

Ga je uit dat de Hotbird-lnb precies in het midden staat, dan moet de schotel 6,72 graden schuin staan. Dit is allemaal te vinden op de Satlex calculator, zie ook de bijlage.

post-60869-0-15645100-1352456535_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski, uit jouw berekening komt inderdaad een andere waarde voor de skew, waar dat komt omdat je een andere lengtegraad hebt ingevoerd.

De lengtegraad is eerder 5 dan 15 graad zoals jij hebt ingevuld.

Wist je trouwens dat de vertaling van latitude en longitude resp. breedtegraad is en lengtegraad is?

Op jouw sheet lijkt dat dus te zijn omgedraaid.

 

Maar wellicht maakte je alleen maar een grapje (Amsterdamse Humor?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

achterop een wavefrontier schotel staat een aanduiding van 90 (loodrecht tov aarde) tot 140 + en 140- aangegeven

als robbo de hollessheet gebruikt voor zijn lokatie (niet mijn beeld bijlage maar de zijne) dan moet ie voor den Haag die skew instellen

 

op satlex die sprietje gebruikt ter controle en informatie staat 96,xx

en als extra aanvulling dus moet u uw schotel 6,xx graden..... draaien tov de loodrechte stand = 90

 

als je niet op satlex kijkt met die extra aanvulling denk je verdulleme waar zie ik dat op de schotel

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Op de bijlage die ik heb meegestuurd staat duidelijk dat de schaal op 96,21 graden ingesteld moet worden, de schotel staat dan 6,21 graden scheef. Dat is toch precies wat ik al die tijd heb aangegeven.

Bovendien stel ik de scheefstand altijd in met een electronische waterpas die ik over de twee beugels van de schotel leg en tot 0,1 graad nauwkeurig is. Al staat de mast dan een graad schuin, dan nog werk je met je juiste schuinstand van de schotel zoals die hoort te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste robbo

 

Ik mag aannemen dat de schotelskew op ongeveer 6 graden hebt ingesteld? Dit is natuurlijk een beetje afhankelijk van waar je in België woont en of je de Astra 28,2 maximaal ontvangt.

 

je moet het maar weten dat je bedoeld 90 + 6 (ongeveer) = schaalverdeling op de wavefrontier :whistle:

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand van te voren al besloten heeft dat je bijv. de Hotbird-lnb in het midden wilt hebben, dan heb je helemaal de Satlex-calculator niet nodig. Dat kun je dan ook zien op de site Dishpointer.com, zie bijlage 1 of op de eenvoudige Satlex-calculator, zie bijlage 2.

post-60869-0-72906100-1352460168_thumb.gif

post-60869-0-23670400-1352460231_thumb.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

nu spreek je jezelf tegen, dat bedoelde je wellicht niet.

 

dan heb je helemaal de Satlex-calculator niet nodig

en

of op de eenvoudige Satlex-calculator, zie bijlage 2.

 

op de t55 moet de lnb skew naast de schotelskew worden aangepast, na de richtlijnen van hollessheet of satlex te hebben gebruikt als "voorinstelling"

 

ciao

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal ik nog eens een afbeelding tonen... waarin duidelijk wordt hoe de LNB moet staan tov de LNB mount bij een T55?

nooit loodrecht tov aarde maar tov van LNB mount (wave)

 

de LNB mount is geen deel van een cirkel boog maar een hyperbool

zie voorbeeld bijlage

dus de juiste loodlijn (vanuit de LNB) op een dergelijke hyperbool vinden is fingerspitzengefühl.

aangepast door Tonskidutch

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Je begint aardig te muggeziften. Als ik bedoel dat je de satlexcalculator voor de Wavefrontier niet nodig hebt, dan bedoel ik hiermee dat het helemaal niet nodig is om de meest oostelijke en meest westelijke satelliet in de gegevens in te voeren als je weet welke satelliet je op de middenpositie wilt hebben. Vandaar de bijlage van Dishpointer en de satlexsite voor een gewone schotel met een enkele lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew van de afzondelijke lnb's t.o.v. verticaal waterpas kun je ook gewoon via Dishpointer vinden. Maar Satlex en Dishpointer geven niet precies dezelfde waardes op, bijv. de lnb-skew voor de Astra 1 in Den Haag is op Dishpointer -3,8 graden, Satlex zegt -4,33 graden. Toch een halve graad verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...