Ga naar inhoud


vind astra 23,5 niet


haramo

Aanbevolen berichten


  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zou bijna denken dat je lnb kapot is :eek: of je instellingen in de ontvanger niet goed.

Deze transponder zou je niet mogen ontgaan. Aan de westkant tegen de Astra 1 lnb in de houder gedrukt en iets hoger op de rail.

11914 / Verticaal / 27500 / 3/4 bij DVBS + QPSK.

En natuurlijk met de diseqc-standen goed in de ontvanger.

 

Als je Astra 1 en 2 kunt ontvangen, zit Astra 3 er in het midden tussenin. Lukt dat niet met deze houder?

 

Inderdaad, satbeepertje met goedkoop oortje aangesloten is dubbel en dwars zijn eurootjes waard.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was nu dus effe chinees voor mij, is hier ergens een op het forum een onderwerp dat de termen behandeld?

 

Mijn menu instelling geeft niet zoveel aan als wat jij zegt:

 

switch type = DisEqC 1.0

LNB1 19.2° ASTRA 1 (werkt )

LNB2 28;2° ASTRA 2 (werkt)

LNB3 13.0° hotbird (LNB kop nog niet aangesloten)

LNB4 leeg.

 

motorized sytem: none

Channel scan : auto

edit satellite: hier kan ik de naam van de sateliet wijzigen en volgende posities selecteren: voor astra 3 : 23.5° E of 23.5°W, waarvoor zou dat goed zijn?

 

Ga ik naar de astra 1 satelliet:

transponder staat er 10729 V 22000

lnb type: universal 9750/10600

band: Ku-band (grijs, kan niets aan wijzigen-

low freq: 9750 Mhz (grijs)

high freq: 10600 MHz (grijs)

22KHz Tone: auto (grijs)

LNB power: 13V/18V , kan ook 14V/19V selecteren, of none

 

als je zo overtuigd ben dat ik 'm zou moeten vinden, als ik 'm tegen de astra 1 zet, dan zal ik zeker een andere multihouder moeten gaan halen waar de afstand tussen de twee houders nog kleiner kan. maar kapot? astra 2 werkt toch erop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden tussen de lnb's onderling staan inderdaad ook in relatie tot de schotelomvang.

De klem die jij gebruikt, heb ik ook gebruikt op een 80 cm schotel. Vanaf die schotelgrootte is een multifeed systeem zinvol en gebruikelijk. Groter is nog beter.

Een schotel van 60 cm is te klein voor een houder. als ik kijk naar je houder, krijg je de lnb's op een gegeven moment niet dichter bij elkaar. Wellicht was dat wel gelukt met een multifeed waarop je houders hebt die je kunt schuiven.

 

Vervolgens is het gebruikelijk dat je een diseqc voor 4 lnb's instelt in de volgende volgorde: 1=Astra1; 2=Astra3;3=Astra2;4=Hotbird.

Vervolgens moet je de kabels ook zo aansluiten op de diseqc, anders krijg je de boel door elkaar en weet de diseqc het ook niet meer. :eek:

 

De rest van je instellingen lijken me oké. Wat voor merk ontvanger heb je?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

protek 9760HD

 

Of ik nu kies om astra 1 op LNB1 aan te sluiten op de switch, of of lnb2, ik moet toch gewoon zorgen dat de instellingen op ontvanger overeenkomen met de switch. dus lnb1 switch = lnb 1 ontvanger, lnb2 switch = lnb2 ontvanger. ... .volgorde is toch niet van belang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, klopt, maar dit is wel de gebruikelijke die iedereen hanteert.

Je moet morgen nog wel weten hoe je iets gisteren hebt gedaan. En ook alle draadjes in alle fora hierover kunnen volgen.

Lijkt me daarom handig dat je doet wat iedereen doet. Discussieert makkelijk, en jij weet thuis altijd hoe je kabels lopen.

 

Hoe groot is je schotel?

 

Heb je nu 2 of 3 lnb's op je diseqc4 aangesloten?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar vanuit de switch gaan er meerdere naar de lnb's.

Ik weet niet welk merk switch je gebruikt, maar sommige switches raken in de war als er maar 2 of 3 ipv 4 kabels naartoe gaan.

 

Hoeveel lnb's heb je nu met de switch verbonden?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

merk: Germany Best

HQDS 404

Schalter 4X1

 

Vraag me niet wat dat allemaal betekend, staat op de doos.

 

op dit moment heb ik ook de astra 2 verbonden. had eerst één lnb (ASTRA 1 ))zonder switch, maar nadat ik vandaag astra 2 vond,dacht ik die maar even te houden, dus heb dan de switch erop gezet.

 

dus astra 1 en astra 2 zijn nu aangesloten. en voor het moment werkt alles nog naar behoren... hopelijk heb ik een goede switch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het merk niet, maar als jij kunt switchen tussen 1 en 2, werkt hij zoals het moet.

 

Maar hoe groot is je schotel nou??? :crazy: En kun je de Astra 2 lnb niet verder naar de Astra 1 schuiven op je klem?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

80cm schotel. en heb de astra 2 lnb dichter kunnen schuiven maar verder gaat niet, want de schroeven zitten in de weg, zie foto van houder die je hier hebt geupload.

 

misschien dien ik de houder op andere manier in elkaar te steken, ik weet het niet..

 

Kan ik niet de LNB voor hotbird in de klem vast maken, dan hotbird zoeken, schotel vastmaken, dan aan oostkant de twee LNB's voor astra 1 en astra 2 zetten? misschien dat dat wel makkelijker is om te plaatsen en qua hoeken ook mogelijk hoop ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste haramo

In bericht 38 schrijf je:

“maar wat bedoel je met dat de kop heel erg scheef staat? voor mij zijn al de kanten van de kop van de LNB hetzelfde. ik denk niet dat ik het begrepen heb. Wordt het geizchtsveld bepaald door heel de witte kop of enkel het centerpunt ervan? en als je zegt scheef, heeft dat te maken met de schuinstand(dus dat ik de houder zoe heb gedraaien dat lnb astra 3 iets hoger komt te staan?”

Een lnb heeft een bepaalde kijkhoek. Die kijkhoek is zodanig dat die past bij de afstand waarbij hij van de schotel staat. Hoe groter de schotel, des te verder dan de lnb’s van de schotel staan. Het brandpunt van de schotel wordt dus bepaald door de focus / Diameterverhouding, kortweg f/D-verhouding die meestal rond de 0,6 ligt.

Jij had die lnb-houder met één boutje vastgezet zodat je de twee lnb’s op de juiste afstand van elkaar kon krijgen. In de bijlage die ik gemaakt heb kun je zien dat de lnb die in de klem van de lnb-arm staat mooi de hele schotel aftast (zie de rode lijnen). De lnb die je er schuin bij hebt geplaatst, kijkt maar voor een deel op de schotel (zie de blauwe lijnen en er een flink stuk naast. Dit betekend dat je dus een flink stuk minder signaal krijgt maar het gedeelte dat naast de schotel kijkt vangt ruis op. Die ruis verslechterd het signaal. Dit vindt je terug in de signaalkwaliteit die flink achteruit loopt.

post-60869-0-76937800-1352758401_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

@haramo, als je een klem hebt zoals Sprietje die op de eerste foto in #21 laat zien, moet je die zo zien te construeren dat de lnb's pal naast elkaar komen en je ook nog iets kunt schuiven.

En de Astra3-lnb zit aan de westkant van die van Astra 1. Er pal tegenaan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat niet altijd zo, dat vanaf moment dat een tweede LNB gebruikt wordt deze niet recht op schotel schijnt zoals de lnb in de klem, en dus niet de volledige schotel gebruikt als de lnb in de klem? Zou je dat ook kunnen illustreren aan de hand van een foto hoe de kijkhoek dan zo zijn als de 2e lnb correct zou geplaatst worden?

Zou de hoek beter zijn als ik hotbird in de klem zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@haramo, als je een klem hebt zoals Sprietje die op de eerste foto in #21 laat zien, moet je die zo zien te construeren dat de lnb's pal naast elkaar komen en je ook nog iets kunt schuiven.

En de Astra3-lnb zit aan de westkant van die van Astra 1. Er pal tegenaan.

 

Als je verwijst naar de eerste foto , de houder met de plastieken zwarte verticale latjes,, en dus niet de houder met de dunne ijzeren(of aluminium?) dat is dus mijn houder.

 

maar weet jij een nog betere manier hoe de lnb's aan de houder vast te houden zodat twee lnb's vlak tegen mekaar komen? ik denk niet dat dat mogelijk is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...