Ga naar inhoud


multirail richten met maximale ontvangst voor buitenste lnb's


Eduard07

Aanbevolen berichten


  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb het me gemakkelijk gemaakt en gewoon het bovenstuk van de mast schuin gezet door er een V uit te zagen en weer vast te lassen.

Instelbaar met een tussenplaat is natuurlijk het mooiste.

Ja, "gemakkelijk" is natuurlijk betrekkelijk. Wel netjes gedaan, kan niet anders zeggen.

Ik vind een tussenplaat als die ik nu heb wel een ideale oplossing. Als ze die simpele oplossing in een universele uitvoering nou eens in de handel brachten, zouden heel wat schotelkijkers met een multirail er wel eens heel blij van kunnen worden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07, zou je ook eens een foto willen plaatsen hoe het geheel nu aan de mast bevestigd is.

Dat zal ik binnenkort doen. (Was ik wel van plan maar vergeten en had de ladder inmiddels ingeklapt en opgeborgen. :crazy: )

 

De oplossing is trouwens vergelijkbaar met die van trust hierboven.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, bij trust snap ik het wel hoe de schotelklem weer aan de tussenplaat is bevestigd maar bij jou met die twee slobgaten niet.


En wat mijn geknikte mast betreft. De las is niet zo netjes maar ja je weet waarschijnlijk ook wel dat een gegalvaniseerde pijp moeilijk netjes te lassen is of je moet eerst al het gegalvaniseerde rondom de las wegslijpen en daar had ik even geen zin in. Dan maar een iets minder mooie las.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaten die twee gaten al in de Fuba 850 klem of heb je die er zelf ingeboord?

Kun je nu nog wel een beetje bij die moeren komen om de zaak vast te zetten?

Bij trust kun je er gemakkelijk bij.

Nee, dit zijn de standaardgaten van de Fuba-klem.

Ik kan er met een moersleutel 13 gemakkelijk bij. De  bovenste om te kanteling in te stellen, de onderste om het kantelen mogelijk te maken. Finetunen is nu heel gemakkelijk geworden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben een vrouw (wel met IT opleiding), maar heb me nog nooit bezig gehouden over Sat TV die ik al jaar of 8 heb, Laatste 2-3 jaar is e.e.a, niet meer werkt, en ik wil weer investeren, omdat aanbod en prijzen voor TV via kabel vind ik nog steeds niet in verhouding.

 

wat ik heb op dit moment is 1 schotel van 100 cm met motor en 2de van 90 cm met 3 koppen. het aantal kabels en koppen werken niet meer, vandaar geen UK TV meer, geen TV in de slaap kamer. De schotels zijn van merk BEST GERMANY van metaal en na 8 jaar zit nergens roest op, behalve dat op motor blok, maar deze antenne is nu uitgeschakeld vanwege kapotte  kabel.

 

Wat ik wil bereiken is tot 1 schotel reduceren en 4 satellieten te mogen ontvangen - Astra 1-2-3 en HotBird met 2-tuner ontvanger vanwege opname op een harde schijf. Multitenne met 45 cm lijkt me geen oplossing. Met veel regen en stormen heb ontvangst nauwelijks kwijt geraakt, dat verwacht ik niet van 45 cm schoteltje.

 

Maar de vraag is of ik kan op 100 of  90 cm schotel van BEST GERMANY 4 losse lnb's installeren op een arm? en welke lnb's moeten dat worden.   Trouwens ik heb door CanalDigitaal abbo opwaardering ooit duo-lnb gekregen, ligt nog steeds in een doos. Kan ik die nog inzetten naast 2 losse op een arm bij  mijn schotel?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vio


Welkom op dit forum.

De 85cm Best Germany schotel is 85cm breed en 92cm hoog.
De 100cm Best Germany schotel is 95cm breed en 102cm hoog.

De 85cm=schotel zou net kunnen, met de 100cm-schotel kun je het beste 4 lnb’s op een rail plaatsen. Het probleem is alleen dat er voor deze schotels geen originele rails beschikbaar zijn. Je moet dan iets zoeken wat er een beetje op zou passen en dan is het nog

maar de vraag of de hoogte van de lnb’s en de kijkrichting kloppen. Dikwijls kunnen losse no-name multifeedrails niet eens schuin gezet worden.

Dit wordt dus een lastig verhaal.
 

Wat wel goed te doen is, is een multifeedhouder (geen rail dus) maar dan kun je maar tot 3 lnb’s gaan en heb je ook de 100cm-schotel nodig.


Hoe heb jij op die 90cm-schotel 3 koppen gemonteerd?
Zou je daar eens een foto van kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Op 90 cm schotel zit een rail met 3 kopen (waren ooit voor Astra, Hotbird en Sirius), nu werken alleen 2 voor Astra 1 en Hotbird (maar ook met weinig %).

 

Kan ik zelfde rail naar 100 cm schotel overzetten en 4 koppen installeren? Motorblok haal ik dan uit.

 

Alvast bedankt voor advies.

 

post-68883-0-31688600-1378565397_thumb.jpg

post-68883-0-33383000-1378565404_thumb.jpg

post-68883-0-16673900-1378565411_thumb.jpg

post-68883-0-18062800-1378565415_thumb.jpg

post-68883-0-51004800-1378565419_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, precies wat ik al schreef: “Dikwijls kunnen losse no-name multifeedrails niet eens schuin gezet worden.”


Zo te zien kan die rail van jou ook niet schuin gezet worden en dan wordt het niks om daar 4 lnb’s op te zetten.


Of kun je de rail buigen zodat die 10 graden schuin komt te staan?

 

Het enigste wat je misschien kunt doen is de rotor te laten zitten en de schotel dan éénmalig 10 graden schuin zetten en daarna de motor buiten gebruik te stellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat wordt idd complexer dan ik dacht. Het buigen van rail zal niet lukken, het zit vast op schotel arm. Jouw idee over motor om schotel 10 graden schuin te zetten wil ik best proberen. In ieder geval ik moet iemand inhuren, als een vrouw kan ik niet veel zelf met handen:) Maar als ik iemand ga uitnodigen, dan wil ik alles in huis hebben: koppen, voorraad kabels en klemmen, denk ook over eigen satfinder tooltje...

 

Of toch misschien nieuwe schotel met passende rail/multifeeder? Ik ben gewoon niet thuis met merken... ik las over Multitenne voor die 4 satellieten, maar kreeg idee dat oplossing is toch niet zo robuust...welke (grote) schotel is goed genoeg voor 4 losse lnb's?

 

terug naar gemotoriseerde schotel? dan  naast langere zaptijden, heb je niks aan 2 tuner ontvanger, en je kan niet 1 zender opnemen terwijl je naar andere wilt kijken...

 

Kortom, ik ben nog steeds niet uit, wat ik moet doen:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja Vio, je ben niet de eerste met een Beste Germany-schotel die hem weg moest doen omdat er geen goede passende rail bij te koop is. Met het nodige doehetzelf geknutsel is er natuurlijk best wat van te maken maar dat is niet voor iedereen weggelegd.


Als je de kosten beperkt wil houden dan is een Triax 88 met multirail een mogelijkheid. Vier Inverto Black

Ultra Twin-lnb’s erop, twee stuks 4/1 diseqc-switches.


Een prijsindicatie in Nederland gekocht:

Een Triax 88 koop je al voor €35,-

Een Inverto Black Ultra twin voor €29,- (4x)

Een originele Triax rail €17,95

Een Spaun SAR 411 WSG €39,-  (2x)


Dus voor ongeveer €250,- plus coaxkabel en verzendkosten heb je uitstekend materiaal. 

Je kunt natuurlijk ook voor goedkopere lnb's en diseqc-switchen gaan maar alle waar naar zijn geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sat4all Freak en Sprietje, super bedankt!

 

Voor 35 euro om nieuwe Triax schotel te bekostigen, ga ik toch niet ingewikkeld maken.

 

@Sprietje, als je nog handige link hebt naar een webwinkel waar ik geadviseerde spullen, incl, coax, kan bestellen, dan ben ik helemaal geholpen door deze geweldige forum!

 

PS: kan ik ten minste bestaande muurbeugel gebruiken:)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...