Ga naar inhoud


multirail richten met maximale ontvangst voor buitenste lnb's


Eduard07

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Links naar webwinkels zijn niet toegestaan op SAT4ALL.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een prijsindicatie in Nederland gekocht:

Een Triax 88 koop je al voor €35,-

Een Inverto Black Ultra twin voor €29,- (4x)

Een originele Triax rail €17,95

Een Spaun SAR 411 WSG €39,-  (2x)

Dus voor ongeveer €250,- plus coaxkabel en verzendkosten heb je uitstekend materiaal. 

Je kunt natuurlijk ook voor goedkopere lnb's en diseqc-switchen gaan maar alle waar naar zijn geld.

 

 

Sat4all Freak en Sprietje, super bedankt!

 

Voor 35 euro om nieuwe Triax schotel te bekostigen, ga ik toch niet ingewikkeld maken.

 

@Sprietje, als je nog handige link hebt naar een webwinkel waar ik geadviseerde spullen, incl, coax, kan bestellen, dan ben ik helemaal geholpen door deze geweldige forum!

 

PS: kan ik ten minste bestaande muurbeugel gebruiken:)?

U kunt de bestaande muurbeugel gewoon hergebruiken. Ik zal een Maximum E-85 schotel (standaard 5 lnb houders mee geleverd) nemen ipv een triax 88cm. Deze geven iets betere reserve bij slecht weer. En kan beter worden uitgericht om optimaal signaal kwaliteit te kunnen ontvangen. Doordat men de "schuinte" van de schotel kan instellen. Uiteraard is de Maximum E-85 iets duurder dan een triax 88cm. Het geen wereld verschil qua prijs. U kunt ook een Triax DiSEqC switch 4/1 incl. buiten behuizing nemen. Vergeet u niet om goede f connectoren te monteren om de coax kabel. Scheelt weer ergernis bij storing zoeken.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ventura


Bij een Triax 88 is het al een beetje inleveren op de juiste lnb-afstand tussen de Astra-lnb’s, bij een Maximum E85 helemaal. Het gaat wel maar de afstanden kloppen zeker niet meer.
 

Wat betreft de Spaun diseqc-switch.

Een Spaun SAR 411 WSG is ook inclusief weerbestendige behuizing. WSG staat immers voor Wetter Schutz Gehäuse. Zonder die weerbestendige behuizing heet hij de SAR 411 F.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Triax 88 is het al een beetje inleveren op de juiste lnb-afstand tussen de Astra-lnb’s, bij een Maximum E85 helemaal. Het gaat wel maar de afstanden kloppen zeker niet meer.

 

Maar=Nee. U valt steeds in de herhaling Sprietje. Volgens mij hebt u geen ervaring met de Maximum E-85 met alle respect. Ik kan uit ervaring vertellen dat het zeker lukt met normale 60mm lnb koppen. Helaas kan ik hier uit concluderen dat u altijd het laatste woord wilt, als ik op een topic reageer.

post-40973-0-58188600-1378622184_thumb.png

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nergens dat het niet zou lukken met een E85 maar volgens Sprietje zou je inleveren op signaal. Als jij tevreden met het resultaat, prima, maar kom bij de eerste regendruppels niet klagen dat het niet werkt en dat je veel uitval hebt. En laatste woord hebben; dat is hier op Sat4all niet de bedoeling, enkel iemand belangeloos helpen. Dat verdiend wel enig respect vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.Ik kan uit ervaring vertellen dat het zeker lukt met normale 60mm lnb koppen. 

Je maakt me een beetje nieuwsgierig naar hoe jij deze lnb's op de rail zodanig instelt dat zij maximaal in het brandpunt van de beoogde satelliet staan.

Hetgeen iets anders is dan maximaal instellen, want dat houdt in dat je niet verder kunt terwijl het maximum van het geleverde signaal nog steeds niet is bereikt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste mensen die iets van schotels afweten toch zullen begrijpen, dat een schotel werkt als een soort spiegel die het signaal concentreert naar één punt. Hierbij is de hoek van inval van het signaal gelijk aan de hoek van uitval van het signaal.


Dit geldt niet alleen als de signalen schuin van boven komen zoals dat bij een offsetschotel is, dat geldt ook voor de signalen die van opzij komen.


Als we in Nederland (Utrecht in het midden van het land) kijken onder welke hoeken de signalen van de satelliet onderling binnenkomen, dan zien we het volgende:


Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is dat 7,7 graden

Tussen de Astra 19,2 en de Astra 23,5 is dat 5,2 graden

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is dat 5,6 graden

 

Dan kan toch iedereen de conclusie trekken, dat de afstand van de lnb’s in dezelfde verhouding moet staan hart op hart gemeten.

Staan ze dat bij een Maximum E85? Nee

Staan ze dat bij een Triax 88? Nee niet helemaal. De enigste lnb die enkele millimeters verkeerd staat is de lnb van de Astra 19,2. De rest staat precies goed. Nu is die afwijking voor de Astra 19,2 helemaal niet zo erg want die satelliet is toch sterk genoeg om goed binnen te komen.

Maar hoe kleiner de schotel, hoe dichter de lnb’s bij de schotel staan en hoe minder ruimte je dus hebt voor de lnb’s.


Bij een E85 staan de lnb’s van de Astra 1, 3 en 2 tegen elkaar. Als je de schotel uitricht op de Astra 3, waar je het signaal ook het hardste nodig hebt, dan staat de lnb van de Astra 2 er een stukje naast en die van de Astra 1 een stuk meer. De Hotbird-lnb heeft ruimte genoeg en kan ook precies op de juiste plaats gezet worden.


Nu is het niet zo, dat als een lnb niet helemaal precies in positie staat, er geen signaal meer binnen komt. Nee, dat wordt geleidelijk minder. De maximale afwijking waarbij je nog signaal binnen krijgt is een afwijking van een halve golflengte van het op te vangen signaal. Dat is in ons geval 12,5mm, de helft van de golflengte van gemiddeld 25mm.

Zo kun je dus zien dat ook bij een Maximum E85 nog wel degelijk signaal wordt opgevangen door de lnb’s die niet helemaal goed staan, maar wel minder als maximaal haalbaar zou zijn.
 

Als je de schotel fijntuned op de Astra 3, dan geven de sterke Astra 1 en 2 satelliet ook nog best voldoende signaal af dat misschien niet eens minder binnenkomt als het signaal van de Astra 3.

 

De Maximum E85 is in Nederland en België dus zeker ook te gebruiken voor de ontvangst van de Astra 1, 2 en 3 met koppen van 60mm.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt me een beetje nieuwsgierig naar hoe jij deze lnb's op de rail zodanig instelt dat zij maximaal in het brandpunt van de beoogde satelliet staan.

Hetgeen iets anders is dan maximaal instellen, want dat houdt in dat je niet verder kunt terwijl het maximum van het geleverde signaal nog steeds niet is bereikt.

 

Meten met een goede professionele satelliet meter. Men haalt het maximale rendement uit een schotel. Helaas kan niet iedereen een professionele meter veroorloven. Dat is ook logisch en verdedigbaar. Bij elke mulit feed schotel installatie treedt er altijd verlies in signaal kwaliteit. Immers er kan 1 lnb optimaal en maximaal in het brandpunt staan bij een schotel. Hoe groot of hoe klein de schotel is. De rest van de lnbs zal iets minder doen bij een multi feed installatie. Kijk eens naar een GSO installatie. Voor elke satelliet plaats men 1 schotel specifiek en alleen voor deze satelliet. Daar zal men wel toch een reden voor hebben. Anders hadden de GSO leveranciers wel een T90 geplaatst.

 

Men kan van alles optimaal bereken in de ideale omstandigheden. Helaas vergeet men dat er toleranties aanwezig zijn. Zoals bijv. staat de muur echt 100% waterpas waar de ophangbeugel wordt gemonteerd, is de ophangbeugel/mast wel 100% haaks en recht, is het een geijkte waterpas en etc. Nogmaals meten is weten. Gissen is missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)Meten met een goede professionele satelliet meter. Men haalt het maximale rendement uit een schotel.

 

2)Men kan van alles optimaal bereken in de ideale omstandigheden. Helaas vergeet men dat er toleranties aanwezig zijn. Zoals bijv. staat de muur echt 100% waterpas waar de ophangbeugel wordt gemonteerd, is de ophangbeugel/mast wel 100% haaks en recht, is het een geijkte waterpas en etc. Nogmaals meten is weten. Gissen is missen.

1) Als jij het maximale rendement uit een schotel wilt halen en de schotelgrootte en daardoor de multifeed biedt de ruimte niet doordat 60mm lnb-koppen

   eigenlijk nog dichter naast elkaar  moeten terwijl die ruimte er niet is, kun je meten wat je wil met de duurste apparatuur, maar maximale afstelling is iets

   anders dan maximaal haalbare afstelling.

2) Deze opmerking is niet relevant voor de lnb-afstelling maar alleen voor de schotel-afstelling.     

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Als jij het maximale rendement uit een schotel wilt halen en de schotelgrootte en daardoor de multifeed biedt de ruimte niet doordat 60mm lnb-koppen

   eigenlijk nog dichter naast elkaar  moeten terwijl die ruimte er niet is, kun je meten wat je wil met de duurste apparatuur, maar maximale afstelling is iets

   anders dan maximaal haalbare afstelling.

2) Deze opmerking is niet relevant voor de lnb-afstelling maar alleen voor de schotel-afstelling.     

 

 

Zucht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ventura


Natuurlijk is het ’t beste om lnb’s met een professionele satelliet meter af te stellen maar dan zou ik

zeggen:


Plaats telkens 1 lnb op de rail en stel hem optimaal af en teken de lnb-houder af op de rail.

Doe dat voor de Astra 1, 3 en 2.


Nu ga je alle lnb’s op de rails plaatsen. Zeker weten dat je ze niet alle drie op de markering krijgt waar je optimaal signaal had. Je kunt ze niet dicht genoeg tegen elkaar krijgen.

 

Verder schrijf je:

 

“Kijk eens naar een GSO installatie. Voor elke satelliet plaats men 1 schotel specifiek en alleen voor
deze satelliet. Daar zal men wel toch een reden voor hebben. Anders hadden de GSO leveranciers wel een T90 geplaatst.


Ughe, wat is dit dan? GSO-satelliet installeren Amsterdam.
Zie bijlage

post-60869-0-34206000-1378649342_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf probeer ik altijd voor afzonderlijke schotels te gaan. Als je de ruimte hebt is het volgens mij altijd te verkiezen... ik hou zelf niet dat gedoe met een rail...

Die amterdamse installatie ziet er wel fraai uit... maar de vraag is hoe het zit bij veel regen en sneeuw...

 

Nu moet ik voor de eerlijkheid wel zeggen dat mijn opstelling (Astra 19 + Thor 1 west) misschien niet optimaal zou zijn om met 1 schotel te willen ontvangen, omdat die satellieten wel ver uit elkaar liggen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ughe, wat is dit dan? GSO-satelliet installeren Amsterdam.

 

GSO-satelliet installatie aka firma beunhaas wannabee. Mmm...deze foto ruikt sterk naar fotosoep. Het is vragen om problemen bij deze GSO installatie. Zeker met al het gewicht van al die coax kabel. Wel erg grappig GSO installatie met octo lnbs. Zal dit ooit werken icm multi switch? Verder ontopic.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...