Ga naar inhoud


GPS coordinaten en schotelafstelling


Eduard07

Aanbevolen berichten

Zijn GPS coördinaten een goede richtlijn voor de afstelling van een draaibare schotel?

 

Is het daardoor bijv. zo, dat voor NO-Nederland Eutelsat 7A (7E) als nulpunt een nauwkeurigere afstelling oplevert dan de vaak gehanteerde Astra 4-positie (voormalig Sirius)?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


In het uiterste oosten van ons land is uitrichten op 7º E inderdaad een betere optie .

Nog beter is het om in het usals menu de juiste coordinaten in te voeren en daarna de motor via usals naar Astra 4 of Eutelsat 7A te sturen , en dan uit te richten .

Deze methode kan alleen met ontvangers en diseqc motoren die usals ondersteunen .

Voor polarmounts met actuator en H2H motoren (36v) moet je iets anders te werk gaan .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Eutelsat heeft de voorkeur.

Veendam bijvoorbeeld ligt op 6,87 graden oost. Dat ligt 1,13 graden naast de Eutelsat 9 graden oost en 2,07 graden naast de Astra 4 op 4,8 graden oost.

Beide satellieten zijn met een 60cm-schotel te ontvangen dus daar heeft de ene satelliet geen voorkeur t.o.v. de andere.

Maar nadat je de motorbevestiging volgens procedure hebt afgesteld moet je hem vanuit het exacte zuiden toch eerst naar de satelliet laten draaien. Voor Veendam is dat naar de Eutelsat 9 dus 1,13 graden naar het oosten. Dan richt je de schotel pas optimaal uit op maximale signaalkwaliteit met de elevatie-instelling van de schotel en het verdraaien van schotel inclusief motor op de paal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust en @sprietje, hartelijk dank.

Sprietje, jij hebt het nu over Eutelsat 9, maar ik had het over Eutelsat 7A.

Je kunt natuurlijk van beide uitgaan zolang je maar goed rekent, maar het is ook maar net natuurlijk waar je je in NO Nederland bevindt.

Ik kan me voorstellen dat een schotel in bijv. Drachten eerder van Eutelsat 7A uit kan gaan, omdat die dichter bij de coördinaten aldaar ligt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met usals naar een bepaalde sat heb gedraaid kun daar optimaal uitrichten , dat mag er dus ook één zijn helemaal aan het einde van de clarkbelt .

Gevoelsmatig neem ik toch bijna altijd de meest zuidelijke .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog beter is het om in het usals menu de juiste coordinaten in te voeren en daarna de motor via usals naar Astra 4 of Eutelsat 7A te sturen , en dan uit te richten .

Volgens mij moet de gehele diseqc motor toch op pak weg 6,4 graden oost vastgezet worden? En daarbij moet de motor toch op het nulpunt staan?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

Ik zat flink te slapen. Natuurlijk moet het de Eutelsat 7A zijn en niet de 9.

Drachten ligt op zeg maar 6,1 graad oost. Dan zit je daarmee toch dichter bij de 7 graden oost van de Astra 4A op 4,8 graden oost.

Je zou de motor dus op 0,9 graad naar het oosten moeten zetten, de schotel precies centraal op de motor positioneren en dan het geheel, dus motor inclusief schotel uit moeten richten op de Eutelsat 7 graden oost.

Deze handleiding kan ook veel duidelijkheid geven:

http://www.usals.info/downloads/documents/guides/usals/Hulp%20Voor%20Installatie%20[NL].pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, hartelijk dank.

Ik zit met de schotel en de Stab een aantal graden te ver naar het westen (dus met een denkbeeldige boog zit ik parallel onder of boven de Clarke Belt, met een 2-tal snijpunten, dat wel), dus dit zou een aanzienlijke verbetering moeten geven over de gehele Clarke Belt van deze installatie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...