Ga naar inhoud


testen of 28 kan ontvangen zonder al een trisat te kopen.


leor888
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

een newbie hier uit Zweden. Ik heb net een CD startset gekocht bij Mediamarkt in NL en heb deze nu werkend met een voldoende kwaliteit.

 

Nu ben ik benieuwd naar de 28 zenders maar weet niet of ik deze satelliet kan "zien" vanaf mijn balkon.

 

Is het mogelijk om de antenne (met twinblock 19/23) horizontaal een beetje op te schuiven naar oost zonder andere aanpassingen of moet je dan ook de hoek van de antenne aan te passen?

 

bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste leor888

Welkom op dit forum

Als ik het goed begrijp heb je een 60cm-schotel gekocht met een duo-lnb van CanalDigitaal om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen in Zweden.

Voordat ik antwoord op je vragen kan geven moet ik wel weten in welke regio je in Zweden zit.

De astra 28,2 heeft twee beams, de Europa-beam die je in Zweden zeker kunt ontvangen en de spotbeam die alleen op Engeland gericht is en waar o.a de BBC, ITV enz. zenders op zitten. Of je de spotbeam kunt ontvangen hangt sterk af waar je schotel staat en hoe groot die is. Jou schotel in waarschijnlijk een 60cm-schotel

Verder kun je natuurlijk met een duo-lnb maar twee satellieten gelijktijdig ontvangen en niet drie zoals je graag zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een 60cm schotel kan je de 2f beam van de 28.2 niet ontvangen in de buurt van Stockholm,de Europa beam moet wel lukken.....nu zitten alle zenders nog op beide beams maar dat gaat veranderen dan kan jij zenders zoals BBC ITV op de 28.2 niet meer ontvangen de fta zenders gaan namelijk gebruik maken van de 2f beam

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu zitten alle zenders nog op beide beams maar dat gaat veranderen dan kan jij zenders zoals BBC ITV op de 28.2 niet meer ontvangen de fta zenders gaan namelijk gebruik maken van de 2f beam

 

Je bedoeld de 2E beam. De 2F heeft geen frequenties onder 10.950.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leor888

Je kunt in regio Stockholm prima uitproberen welke zenders je van de Astra 28,2 kunt ontvangen met de 6ocm-schotel en een CanalDigitaal duo-lnb.

Allereerst moet je even via Dishpointer kijken of je vanaf je balcon zicht hebt op de Astra 28,2.

Ga naar deze site: http://www.dishpointer.com/

Toets je adres en woonplaats in en kies de Astra 28,2 graden oost.

Zoom nu zo ver mogelijk in op je woning. Nu kun je zien uit welke richting het signaal van de Astra 28,2 komt.

Stel dat je die kunt ontvangen vanaf je balcon, dan ga je als volgt te werk:

Zet de kop van de Astra 19,2 in de klem van je schotel, de kop van de Astra 23,5 hangt er dan links naast.

Je zet de duo-lnb 4 graden schuin, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt moet de linker kop 2,5mm hoger staan dan de rechter kop.

Stel de elevatie van je schotel in op 22,5 graden.

Gebruik weer de site van Dishpointer maar kies nu voor Astra 23,5 oost en kijk in welke richting de groene lijn loopt. Maar daarbij gebruik van herkenningspunten bij huizen in de omgeving zoals schoorstenen, dakkapellen, ramen enz. waar de groene lijn overheen loopt. Nu weet je in welke richting je de schotel moet draaien.

Met de kop van de Astra 19,2 die in de klem staat, ga je nu de Astra 23,5 zoeken. Als je die gevonden hebt, dan de elevatie en draairichting op maximale signaalkwaliteit afstellen. De kop van de Astra 23,5 waarmee je de Astra 28,2 gaat ontvangen staat dan ook precies goed.

Kies in deze lijst: http://www.lyngsat.com/europe.html nu voor de verschillende satellieten die op positie 28,2 graden oost hangen.

De zenders van de Eutelsat 28A kun je allemaal ontvangen

De zenders van de Astra 1N misschien

De zenders van de Astra 2A en 2B hebben maar enkele vrije zenders.

De Astra 2F kun je in Sockholm niet ontvangen en dat zal over een half jaar ook niet meer kunnen als de zenders van de Astra 1N overgezet worden naar de nieuwe Astra 2E.

Het is dan niet meer mogelijk om de BBC, ITV enz te ontvangen in Stockholm.

Verder een vraag. Wat bedoel je met een trisat? Bedoel je een TripleSat van CanalDigitaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide hulp en ook bedankt voor de waarschuwing dat de Engelse zenders gaan verdwijnen!

 

Ik ga het dit weekend uitproberen als het niet sneeuwt. Ik geloof dat ik nu de 23,5 in de klem heb zitten. Zou ik dit standaard moeten wijzigen of is dit alleen voor het uittesten van de 28?

 

Als ik op dishpointer kijk dan zou het net wel kunnen vanaf het balkon, maar is beetje lastig te zien omdat het een halfrond gebouw is (wordt lokaal het banaanhuis genoemd.)

 

Ja ik bedoelde de tripleSat van CD. Ik heb een standaard CD set met 60cm, duoLNB, 20M coax, de 801 receiver. Ik vermoedde dat ik tot CD was overgeleverd doordat ik hun set heb en ook hun smartcard. Maar misschien zijn er een betere mogelijkheden?

 

Nog een vraagje:

De signaalsterkte staan nu op Astra 3 niveua 78% en kwaliteit 82% Astra 1 niveau 76% kwaliteit op 84% Is dit OK of zou het met deze set beter moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leor888

Als je nu de kop van de Astra 23,5 in de klem hebt staan, kun je voor het gemak deze wel zo laten staan om uit te testen. Je zult alleen de elevatie van de schotel nog iets lager in moeten stellen namelijk op 22 graden, er vanuit gaande dat je mast wel zuiver verticaal staat.

Het hoogteverschil tussen de linker en de rechter kop blijft gelijk.

Ik hoop dat je begrepen hebt dat je een deel van de Engelse zenders over een half jaar niet meer kunt ontvangen maar een redelijk deel straks nog wel. Alleen de BBC, ITV enz. niet meer, de zenders dus die op de spotbeam worden uitgezonden.

De signaalkwaliteit lijkt me prima maar al die procenten zeggen helaas weinig. Het is maar een indicatie die je tuner aangeeft, het is geen meetapparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Na bovenstaande berichten heb ik eerst weken lang erg koud weer gehad. (dus geen lol om iets uit te proberen. Daarna moest ik een week naar brazilie. dat bleef een aantal weken meer helaas. (Niet vanwege het weer, dat was prima..)
Dus helaas nog niets geprobeerd en kan ook nog niet melden of het gelukt is. Maar toch erg bedankt voor het meedenken.

 

Heb nu een probleem met de afstandsbediening ne de sat801 zie andere thread. Hopenlijk gaat iemand me daarbij helpen. Daara kan ik alsnog eens de 28 uittesten

 

groeten

Roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nu toch de triplesat gekocht en ontvangen. 28 is goed te ontvangen.
qua percentages (ook al zeggen die niet alles) is het waarschijnlijk nog niet optimaal.
Astra 1: niveau 76%, kwaliteit 84%

Astra 2: niveau 76%, kwaliteit 64 a 65%

Astra 3: niveau 76%, kwaliteit 80%

 

Waar duidt dit op? moet ik de kop bijstellen (ik had de waterpas op ongeveer goed...)  of de schotel of is dit goed genoeg?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Bste leor888


Heb je de triple-lnb op de juiste schuinte ingesteld?
Voor regio Stokholm moet die 3 graden scheef staan, zie bijgevoegde tekening, d.w.z. als je naar de

binnenzijde van de schotel kijkt rechts iets lager dan links.


Tsja, en of je er nog iets meer uit kunt halen kun je alleen zelf uitproberen.
Als je de mast achterover trekt of naar voren duwt, dat moet de signaalkwaliteit meteen minder worden. Bij

gelijk blijven of beter worden, dan staat de schotel niet goed uitgericht.

Ook bij het verdraaien van de schotel moet de signaalkwaliteit meteen minder worden, nooit hetzelfde of
meer.

post-60869-0-31152900-1368092024_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor ke hulp!

 

Ik heb de hoek iets aangepast.De schotel zelf stond blijkbaar al goed. zowel op/neer als links/rechts wordt het gelijk minder.

 

gemiddeld is nu niveau / kwaliteit (op de Sat801):

Astra 1 niv 76 tot 80, kw 80 tot 85

Astra 2 niv 76, kw 75

Astra 3 niv 78, kw 83

 

Er zit qua niveau en kwaliteit wel verschil tussen de diverse transponders.Op astra 2 zijn er 2 die slechts 63% scoren op kwaliteit.

 

Alle zenders komen goed binnen (voor zover ze niet gecodeerd zijn buiten mijn smartcard-van CD)

De UK-beam kan ik inderdaad niet ontvangen hier in Zweden, maar dat was te verwachten.

aangepast door leor888
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leor888

 

Fijn dat je nu nog meer kwaliteit binnen hebt kunnen halen. De Astra 2 van 64-65 naar 75 is een hele mooie winst, de Astra 3 van 80 naar 83 is ook mooi meegenomen voor de 8PSK-transponders waar je meer signaal voor nodig hebt. Met de Astra 1 zul je in de regel toch weinig problemen hebben om die goed te ontvangen.

 

Groeten, Sprietje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...