Ga naar inhoud


DVB-T Duitsland: RTL


OFDM

Aanbevolen berichten

Dit forum doet het rustig aan maar onze oosterburen hebben genoeg te bespreken: RTL heeft aangekondigd met DVB-T te stoppen. Er zijn in het verleden vaak opmerkingen geplaatst door Nederlandse schrijvers dat het in Duitsland beter geregeld is, het tegenstelde blijkt waar. Een gratis compleet DVB-T pakket blijkt daar niet houdbaar. De andere grote commerciele zender Sat1 komt binnen afzienbare tijd ook met een besluit. Dit is noodzakelijk in verband met de contracten met Media Broadcast. De kosten voor het uitzenden van DVB-T zijn niet gering. In onderstaand forum worden bedragen genoemd tot 250.000 euro per multiplex per jaar voor 1 toren. Bron:

 

http://www.welt.de/wirtschaft/article112831251/Hat-DVB-T-nach-RTL-Ausstieg-noch-eine-Zukunft.html

 

http://forum.digitalfernsehen.de/forum/df-newsfeed/316781-keine-terrestrik-mehr-rtl-plant-dvb-t-ausstieg-fuer-2015-a.html

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij de gigantische winsten van RTL en de andere commerciele zenders in Duitsland spelen de kosten van het uitzenden via DVB-t geen enkele rol. Ze willen gewoon nog meer geld verdienen en zetten door dreigementen de Media Anstalten alsmede Media Broadcast onder druk. Het afschakelen is pas eind 2014. Of het er werkelijk van gaat komen, is nog maar de vraag.

ze spekuleren namelijk op de komst van MPEG4 HD via DVB-t en willen dan natuurlijk de boel coderen net als via de satelliet (HD+).

 

Verder zijn de RTL groep zenders via DVB-t al lang gecodeerd in bepaalde Ballungsgebieden zoals Stuttgart en ik meen Leipzig. Dat was dus kennelijk ook geen succes. De mensen in Duitsland willen domweg niet voor commerciele TV betalen.

 

Gelukkig bieden ARD en ZDF een bijzonder goed programma en mij persoonlijk zal het mijn r **t niet oxideren als RTL en Co. niet meer te ontvangen zouden zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, je reactie is precies zoals heel veel Duitsers. Als het goed is maken ze inderdaad winst en omdat het geen liefdadigheidsinstelling is zullen ze altijd blijven kijken naar de kosten. Als de woordvoerder van RTL niet liegt zijn deze per TV kijker bij DVB-T 30x hoger dan satelliet. Het grote probleem voor DVB-T in Duitsland is simpelweg het veel te lage marktaandeel. En dat is misschien zo laag omdat satelliet altijd gratis was, en voor SD ook nog 10 jaar moet blijven.

Ze kunnen blijven schoppen tegen betaal TV maar feit is wel dat Digitenne vanuit een praktisch uitgestorven terrestrische TV situatie tot ruim over de 800.000 klanten heeft weten te realiseren met 55 opstelpunten in bedrijf. In Duitsland is er na de introductie van DVB-T toch nooit meer actief geprobeerd om mensen warm te laten lopen voor antenne TV? Het blijft vreemd hoe de DVB-T zich in Europa zo verschillend heeft ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien omdat in Duitsland er nog steeds grote delen zijn zonder kabel en met slechts 1Mb. internet.

 

Je hebt dan slechts de keus tussen de antenne of schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote steden in Duitsland zijn uitstekend verzorgd met internet. Maar Duitsland is wel wat groter dan Nederland en op het platteland is het met snel internet in bepaalde gevallen duidelijk slechter. Maar op mij lokatie in Duitsland, duidelijk buiten de grote steden, ligt toch sinds kort glasvezel voor de deur en als ik wil kan ik onmiddelijk een aansluiting krijgen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duitsers die ik in mijn kennissenkring heb die zeggen allemaal hetzelfde: Bezahlen für werbung....niemals! Dann behalt doch denn drek.

Natuurlijk worden mensen boos als ze moeten gaan betalen voor iets dat altijd gratis was. Een prijsverhoging van tientallen procenten is al genoeg voor dezelfde boosheid. Maar in feite betalen mensen met kabel in Duitsland ook voor zenders met reclame. Toen in Nederland in de tachtiger jaren kabel TV werd geintroduceerd waren er ook veel mensen die dit niet door de strot geduwd wilden krijgen. Er werden leuzen als: Hang u niet op aan de kabel geroepen, met een veelzeggende tekening erbij. Het was moeilijk te verkopen dat je moest gaan betalen voor zenders die je ook met je eigen antenne kon ontvangen (icm gemeentelijk antenneverbod). Ook even vergetend wat een eigen antenne toen wel niet kostte. Vanaf het moment dat er buitenlandse zenders bijkwamen die niet met eigen antenne waren te ontvangen werd het allemaal wat rustiger.

Over betalen voor reclame is nog een leuk stukje geschiedenis te vinden: http://radio.nl/9169/rtl-en-yorin-niet-meer-op-veendammer-tv

Bij de start van commerciele TV werden de kabelbedrijven betaald door RTL voor doorgifte op de kabelnetten. Ook alle ontvangstapparatuur werd volledig door RTL en SBS betaald. Deze subsidie is later (m.i. terecht) stopgezet en kabelnet Veendam probeerde de kijkers een dienst te bewijzen deze betalingen af te dwingen. Gegokt en verloren. Nu heeft de Duitse publieke omroep kort geleden de betalingen aan de kabelbedrijven gestaakt (dat zoiets nog bestond!). Hierop hebben de kabelaars boos en kinderachtig gereageerd door de bitrates van de PO gelijk te trekken (lees reduceren) met andere programma's en doorgifte van 3e programma's uit andere deelstaten te schrappen, of te gaan schrappen.

Ik denk dat Digitenne een verdedigbare oplossing is; Het distributienetwerk wordt betaald uit de abonnee inkomsten. Het is toch ook ondenkbaar dat buitenlandse zenders uitzendingen via DVB-T in Nederland gaan financieren? En als ik ga uitrekenen hoeveel dat netwerk zou kunnen kosten met bedragen van meer dan 100.000 euro per muliplex per opstelpunt (55) per jaar dan doen ze dat nog niet zo slecht.

BIj een Internet verbinding betaal je toch ook voor de infrastructuur? En er zijn meer dan genoeg sites met reclame...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De situatie in Duitsland is onvergelijkbaar met elders. de reden is simpel: met een eenvoudig schoteltje zonder enigerlei decodeermogelijkheid kun je al het gros van de Duitse zenders via Astra 1 in uitstekende kwaliteit ontvangen, vaak ook nog in HD kwaliteit. Een dergelijk gigantisch aanbood is in dvb-t nooit te evenaren.

In Nederland zou de situatie radicaal anders zijn geweest als de overheid niet zo stom was geweest om die handel aan kpn te verkwanselen. INRW heb je doorgaans 26 ongecodeerde dvb-t zenders beschikbaar, meer dan voldoende om in ons land niet alleen alle publieke zenders inclusief zaken als Holland Doc en Cultura ongecodeerd te verspreiden maar de drie VRT kanalen en verder alle veelbekeken commerciële netten. Ik denk dat er enorm veel landgenoten zouden zijn die dat maar al te graag in de plaats zouden stellen van hun peperdure kabelaansluiting, en dan heb ik het nog niet eens over het gemal dat je dan letterlijk elke tv ongeacht waar hij in je huis staat draadloos met dat zenderpakket ter beschikking hebt staan. Je zou voor kabel of satelliet alleen nog maar dingen als buitenlandse netten en betaal tv nodig hebben.

Ik blijf het doodzonde vinden dat onze overheid onze ether zo heeft verkwanseld.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

De situatie in Duitsland is onvergelijkbaar met elders. de reden is simpel: met een eenvoudig schoteltje zonder enigerlei decodeermogelijkheid kun je al het gros van de Duitse zenders via Astra 1 in uitstekende kwaliteit ontvangen, vaak ook nog in HD kwaliteit. Een dergelijk gigantisch aanbood is in dvb-t nooit te evenaren.

Dat is inderdaad een forse concurrent. In Nederland is satelliet TV precies zoals Digitenne betaal TV.

 

In Nederland zou de situatie radicaal anders zijn geweest als de overheid niet zo stom was geweest om die handel aan kpn te verkwanselen.

 

Even iets rechtzetten; KPN heeft DVB-T gered van de ondergang. Het valt me tegen dat zelfs de Wikipedia pagina over Digitenne dit niet vermeldt;

 

Citaat van een posting op Sat4all: http://www.sat4all.c...et/page__st__60

Pippen: ik zou er inderdaad niet rouwig om zijn als Digitenne naar de kloten gaat. Dan kan FTA net zoals in Frankrijk, Italie, Engeland, Duitsland enz. ook in Nederland misschien van de grond komen. Als de overheid niet via Nozema had bijgestort was Digitenne al failliett gegaan. Kortom er is dan sprake van overheid-steun

 

INRW heb je doorgaans 26 ongecodeerde dvb-t zenders beschikbaar, meer dan voldoende om in ons land niet alleen alle publieke zenders inclusief zaken als Holland Doc en Cultura ongecodeerd te verspreiden maar de drie VRT kanalen en verder alle veelbekeken commerciële netten. Ik denk dat er enorm veel landgenoten zouden zijn die dat maar al te graag in de plaats zouden stellen van hun peperdure kabelaansluiting, en dan heb ik het nog niet eens over het gemal dat je dan letterlijk elke tv ongeacht waar hij in je huis staat draadloos met dat zenderpakket ter beschikking hebt staan. Je zou voor kabel of satelliet alleen nog maar dingen als buitenlandse netten en betaal tv nodig hebben.

Ik blijf het doodzonde vinden dat onze overheid onze ether zo heeft verkwanseld.

In een ideale wereld is alles gratis. In werkelijkheid hebben alleen landen waar voorheen ook commerciele TV in de ether aanwezig was dit ook in DVB-T FTA. Daarbij was de Duitse commerciele TV nooit op DVB-T gestart als deze geen miljoenen subsidie hadden gekregen. Deze subsidie is later door Neelie Kroes in Brussel illegaal verklaard en moest terugbetaald worden. Meer daarover:

 

Citaat uit: http://forum.dvb-t-technik.de/viewtopic.php?id=577

 

Entscheidung aus Brüssel: Sender sollen Fördermittel für DVB-T im Raum Berlin/Brandenburg zurückzahlen

 

Die in Berlin und Brandenburg gezahlten Beihilfen für den Ausbau von DVB-T seien illegal und sollen zurückgezahlt werden. Das entschied die EU-Kommission am 09.11.05 in Brüssel. Die Medienanstalt Berlin- Brandenburg (MABB) hatte Sendern Zuschüsse in Höhe von etwa vier Millionen Euro gewährt, um DVB-T im Großraum Berlin-Potsdam zu fördern. Den Angaben zufolge profitierten unter anderem RTL und Pro Sieben Sat1 davon. Die Sender müssen das Geld zurückzahlen.

Berlin und Brandenburg bedauerten die Entscheidung. Sie sei für die Weiterentwicklung einer zukunftsweisenden Technologie nicht hilfreich, hieß es aus den Staatskanzleien beider Länder. Gerade aus der EU sei immer wieder die Forderung nach dem Digitalumstieg erhoben worden. Beide Länder wollten nun rechtliche Schritte gegen die Kommissionsentscheidung prüfen. Die Medienanstalt Berlin-Brandenburg betonte, der Umstieg auf digitales Antennen-Fernsehen sei nur durch die Förderung möglich gewesen. Dabei habe die MABB ein Drittel der Sendekosten übernommen. Bisher seien rund zwei Millionen Euro ausgezahlt worden. Andere Länder wie Italien und die USA würden ebenfalls den digitalen Umstieg öffentlich fördern.

In Berlin und Brandenburg wurden bisher rund 300.000 Decoder für den Digitalempfang über Antenne verkauft. Der Ballungsraum Berlin/Potsdam war die weltweit erste Region, die beim TV-Empfang über Antenne ausschließlich auf DVB-T setzte. Mittlerweile haben mehrere Bundesländer nachgezogen.

Wettbewerbskommissarin Neelie Kroes sagte, die Kommission werde weiter den Übergang zum digitalen Fernsehen DVB-T unterstützen. `Allerdings muss die staatliche Unterstützung auf objektiven Kriterien beruhen, spezifische Probleme angehen, für die der Markt keine Lösungen bereithält und Wettbewerbsverzerrungen vor allem zwischen terrestrischem, Kabel- und Satelliten-TV vermeiden`, sagte sie. Über die Zuschüsse hatten sich Kabelnetzbetreiber beschwert, die Kommission hatte im Juli 2004 ein förmliches Prüfverfahren begonnen.

 

Of: http://eur-lex.europ...,&val=430360:cs

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...