Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Beste rvds

Mooi dat je de foto’s geplaatst hebt.

 

De Triple-lnb zou in Gronau 10 graden schuin moeten staan. Jij hebt hem 5 graden schuin staan. Misschien wordt het signaal voor de twee buitenste satellieten nog iets beter als je de triple-lnb nog iets schuiner zet.

 

En inderdaad, je hebt de coaxkabel maar slecht aangesneden. Dat ziet er niet uit.

Een coax aansnijden doe je zo:

 

Eh, hoe kun je nou aan de hand van de foto's zien hoe schuin de LNB staat? Ik heb de installatiehandleiding gebruikt en het afdrukje met de schuine streep gebruikt, en vervolgens de waterpas gebruikt om hem op de juiste schuinte te zetten.

 

Die coaxkabel heb ik zelf niet zo gemaakt. Dat heeft een officiële schotelinstallateur destijds (ruim 5 jaar geleden) gedaan. Ik zag ook wel dat het er niet uitzag, maar het begon al donker te worden en bovendien stond ik er al niet zo heel prettig, bovenaan een twee-delige trap met niet zo heel veel houvast. Na het plaatsen kreeg ik van beneden het teken dat het goed werkte, dus toen heb ik het maar zo gelaten. Nog even wat cijfertjes:

 

BVN: Sterkte 52%, kwaliteit 100%

BBC 1-HD: Sterkte 65%, kwaliteit 52%

Eurosport-HD: Sterkte 67%, kwaliteit 56%

 

De ontvanger geeft voor alle drie de satellieten aan dat de kwaliteit "goed" is (5 van de 10 blokjes)

 

Zou dat nog beter moeten kunnen (met deze 78cm schotel)?

 

Richard.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste rvds

 

Jij vraagt je af hoe ik kan zien aan de hand van een foto of lnb’s goed staat.

Dat is heel simpel. Ik download de foto en open hem met Microsoft Office Picture Manager. Dan zoek ik eerst een verticaal referentiepunt. In dit geval heb ik de mast genomen waar de schotel aan bevestigd zit. Met het programma Microsoft Office Picture Manager kun je de foto per tiende graad kantelen. Staat die toevalling 1 graad scheef, dan zit ik ook 1 graad fout met mijn waarneming maar een mast die 1 graad scheeft staat, ziet er niet uit want dat is voor mensen die die mast kunnen zien goed waarneembaar.


Zo heb ik geconstateerd dat de foto precies 1 graad schuin staat.

Dan ga ik een verticaal punt nemen van wat ik wil bekijken. In dit geval de triple-lnb.

Ik heb de foto net zolang gedraaid totdat het bovenste middelste schroefje en het onderste middelste schroefje precies boven elkaar stonden. Zo heb ik dus geconstateerd dat je triple-lnb maar 5 graden schuin staat.


Ik beoordeel op deze manier al vele jaren de schotelinstallaties van vele mensen en dat werkt uitstekend. Van horizontale lijnen kun je nooit uitgaan, alleen van verticale.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat jou triple-lnb 14 graden schuin staat zoals de mal die bij de triple-lnb zit aangeeft.
 

Je schotel staat ook te veel naar het zuiden gericht maar daarover een volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvds


Je heb de triple-lnb op een Triax 78 geplaatst.
Dat kan wel maar de afstand van de koppen klopt dan niet helemaal.

In bijlage 1 kun je zien hoe de signaalconcentraties zijn bij een Triax 78, de rode cirkels als de schotel exact is afgesteld. Je ziet dat beide buitenste signaalconcentraties aan de zijkant van de feedhorn vallen.

Jij geeft de volgende signaalkwaliteiten op.
De Astra 19,2 heeft 100%
De Astra 28,2 heeft 52%
De Astra 23,5 geeft 56%
 

Hieruit kan ik concluderen dat je schotel te veel naar het zuiden gericht staat want de Astra 19,2 heeft enorm veel signaal omdat de signaalconcentratie midden op de feedhorn valt en de Astra 28,2 heeft te weinig signaal omdat die op de rand van de feedhorn valt. Ik heb dit weergegeven in afbeelding 2.


Je moet de schotel dus een heel klein beetje naar het oosten draaien zodat de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 en de Astra 28,2 ongeveer gelijk zijn.


LET OP: dit is echt millimeterwerk, niet meer.

post-60869-0-89273100-1382910258_thumb.png

post-60869-0-89390100-1382910278_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvds

Je heb de triple-lnb op een Triax 78 geplaatst.

Dat kan wel maar de afstand van de koppen klopt dan niet helemaal.

 

In bijlage 1 kun je zien hoe de signaalconcentraties zijn bij een Triax 78, de rode cirkels als de schotel exact is afgesteld. Je ziet dat beide buitenste signaalconcentraties aan de zijkant van de feedhorn vallen.

 

Jij geeft de volgende signaalkwaliteiten op.

De Astra 19,2 heeft 100%

De Astra 28,2 heeft 52%

De Astra 23,5 geeft 56%

 

Hieruit kan ik concluderen dat je schotel te veel naar het zuiden gericht staat want de Astra 19,2 heeft enorm veel signaal omdat de signaalconcentratie midden op de feedhorn valt en de Astra 28,2 heeft te weinig signaal omdat die op de rand van de feedhorn valt. Ik heb dit weergegeven in afbeelding 2.

Je moet de schotel dus een heel klein beetje naar het oosten draaien zodat de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 en de Astra 28,2 ongeveer gelijk zijn.

LET OP: dit is echt millimeterwerk, niet meer.

 

Helemaal geweldig! Ik ga er een keer mee aan de slag. Bedankt voor de informatie.

 

Richard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als dat een installateur heeft gedaan is het toch wel van matige kwaliteit.

 

De vorige bewoners hebben het laten installeren. Van onze buurvrouw begreep ik dat er 'een mannetje' voor gecharterd was, dus geen officiële installateur.

 

Richard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvds


Dan heeft “dat mannetje” het toch helemaal niet slecht gedaan want het afstellen van een triple-lnb op een Triax 78 luistert uiterst kritisch, veel kritischer dan een duo-lnb op een Triax 78 want daar kun je het gemiddelde nemen van twee satellieten. Met een triple-lnb moet je schipperen tussen drie satellieten en dat is 10 keer moeilijker.

Maar let dus goed op als je de schotel nog iets naar het oosten gaat draaien. De lnb zal ongeveer 2-3mm naar het oosten verplaatst moeten worden, niet meer.
Het mooiste is om even een referentiepunt bij de lnb te maken zodat je ziet hoeveel je de schotel verdraait.
 

Draai de mastklem maar weinig los zodat je de schotel niet te makkelijk draait en bij het vastdraaien de moeren links en rechts telkens even ver een stukje aandraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Helemaal geweldig! Ik ga er een keer mee aan de slag. Bedankt voor de informatie.

 

Richard.

 

Ik had de vorige keer dit aangegeven:

 

BVN: Sterkte 52%, kwaliteit 100%

BBC 1-HD: Sterkte 65%, kwaliteit 52%

Eurosport-HD: Sterkte 67%, kwaliteit 56%

 

Dat is wat de satelietontvanger aangaf. Ik weet niet precies wat het verschil is tussen signaalsterkte en signaalkwaliteit in dit verband.

 

Ik had nu zowel de kop schuiner gezet als de schotel een paar milimeter naar het oosten gedraaid voordat ik ging controleren hoe het was. Had ik natuurlijk niet allebei moeten doen, want het gevolg was dat de signaalsterkte 'zwak' aangegeven werd en ik dus niet wist welke van de twee handelingen daarvan de oorzaak was. Daarna ben ik natuurlijk weer aan het schuiven geweest tot ik weer signaal had. De LNB staat nu schuiner dan de vorige keer en de schotel nagenoeg weer hetzelfde. Het is nu zo (met tussen haakjes hoe het was):

 

19,2 (BVN): Signaalsterkte 51% (-1%), signaalkwaliteit 100% (zelfde);

23,5 (Ned 1 HD): Signaalsterkte 65% (-2%), signaalkwaliteit 56% (zelfde)

28,2 (BBC 1): Signaalsterkte 58% (-7%), signaalkwaliteit 100% (+46%)

 

Richard.

post-69553-0-73224000-1383907905_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de vorige keer dit aangegeven:

 

BVN: Sterkte 52%, kwaliteit 100%

BBC 1-HD: Sterkte 65%, kwaliteit 52%

Eurosport-HD: Sterkte 67%, kwaliteit 56%

 

Dat is wat de satelietontvanger aangaf. Ik weet niet precies wat het verschil is tussen signaalsterkte en signaalkwaliteit in dit verband.

 

Ik had nu zowel de kop schuiner gezet als de schotel een paar milimeter naar het oosten gedraaid voordat ik ging controleren hoe het was. Had ik natuurlijk niet allebei moeten doen, want het gevolg was dat de signaalsterkte 'zwak' aangegeven werd en ik dus niet wist welke van de twee handelingen daarvan de oorzaak was. Daarna ben ik natuurlijk weer aan het schuiven geweest tot ik weer signaal had. De LNB staat nu schuiner dan de vorige keer en de schotel nagenoeg weer hetzelfde. Het is nu zo (met tussen haakjes hoe het was):

 

19,2 (BVN): Signaalsterkte 51% (-1%), signaalkwaliteit 100% (zelfde);

23,5 (Ned 1 HD): Signaalsterkte 65% (-2%), signaalkwaliteit 56% (zelfde)

28,2 (BBC 1): Signaalsterkte 58% (-7%), signaalkwaliteit 100% (+46%)

 

Richard.

 

Nou, de LNB iets minder schuin gezet dan daarstraks. Nu is de signaalsterkte op 28,2 van 58% naar 56% gegaan, en die van 19,2 van 51% naar 53. 23,5 is hetzelfde gebleven (natuurlijk, want die zit in het midden).

 

Om het nog beter te krijgen, heb ik vervolgens de LNB nog minder schuin gezet. Nu is op zowel 19,2 als 28,2 de signaalsterkte 54%, dus ik neem aan dat het nu optimaal is.

 

Het moest dus niet schuiner zijn, maar minder schuin... Zie de foto's.

 

Alsnog bedankt voor de aanwijzingen.

 

Richard.

 

post-69553-0-33637200-1383910086_thumb.jpg

post-69553-0-62772300-1383910039_thumb.jpg

post-69553-0-38563700-1383910063_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvds


Ik zie toch dat signaalkwaliteit van de middelste lnb, de Astra 23,5 duidelijk achter blijft bij de twee buitenste lnb’s en dat is vreemd. Door de schotel te draaien of de triple-lnb in een andere schuinte te zetten, is geen echte verbetering meer te halen zeg je. Het signaal van de twee buitenste lnb’s is evenwichtig.
 

Wat echter wel zou kunnen is dat de elevatie van de schotel nog niet helemaal optimaal staat.

Bekijk de 1e tekening in bericht 169 nog een goed.


Je ziet dat de drie lnb’s precies in één lijn staan maar de signalen van de drie satellieten staan niet in één lijn. Dat kan ook niet want de satellieten staan in een boog aan de Clarkebelt en die boog vindt je weer ondersteboven terug in de drie signaalwolken.

Mogelijk valt het signaal van de zwakkere Astra 23,5 niet mooi op het midden van de hoogte van de middelste kop.


Probeer de mast van de schotel eens iets voorover te drukken zodat de lnb’s iets lager komen te staan en kijk of je een betere signaalkwaliteit krijgt op de Astra 23,5.

Mogelijk dat je hem iets achterover moet trekken maar dit lijkt me minder waarschijnlijk. Doe dit in eerste instantie zonder iets los te draaien. Krijg er geen beweging in, probeer dan of je beter signaal krijgt door de elevatiebouten wel los te zetten. Eerst even goed aftekenen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schotel staat niet goed dat zie ik meteen die hoek klopt niet,hij staat bijna verticaal als ik dat zo even vlug bekijk,en wat JBnl zegt het streepje zal wel aan de andere kant staan dus moet je de bevestiging omdraaien dan kan je hem wel goed afstellen,wat heel belangrijk is dat is dat de buis waar hij aan vast word gemaakt precies waterpas staat anders word het afstellen heel erg moeilijk,ik schat dat die schotel nog niet eens op 27 graden staat hij moet een stuk meer naar de hemel gericht worden

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...