Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren getracht een ovaalvormige schotel (60 cm op 66cm) te plaatsen samen met de triple LNB in hartje Parijs. Jammer genoeg krijg ik maar zeven rode blokjes en in het beste geval 8 gele

blokjes voor het ontvangstsignaal. Gaande dus van zwak naar matig. Waarschijnlijk zal ik dus de schotel moeten veranderen naar een 64 cm ronde schotel? Is er iemand die hier ook iets over afweet , of een ovaale schotel niet optimaal is voor een triple LNB ? Dan weet ik direct wat het probleem is :) .

 

Alvast dank,

Kris.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste capman

 

Welkom op dit forum.


Een offsetschotel hoort ovaal te zijn. Alleen een primefocusschotel is precies rond maar in het grootste deel van Europa gebruiken we alleen maar offsetschotels die ovaal zijn. Daar kan het probleem dus niet aan liggen.
 

In Parijs heb je voor de spotbeam van de Astra 2F slechts een schotel van 45cm nodig. Een schotel van 60cm zoals bijv. een Triax
64, kan nooit het probleem zijn dat je de Astra 28,2 niet goed kunt ontvangen.


Ik heb de zaak berekend of de triple-lnb van CanalDigitaal in Parijs misschien niet optimaal zou werken. Er is voor de Astra 19,2 slechts een afwijking van 1,7mm. Dat is absoluut te verwaarlozen. De overige satellieten staan 100% perfect in Parijs.


Als jij met een Triax 64 en een CanalDigitaal triple-lnb in Parijs geen perfecte ontvangst hebt, ligt dat puur aan het niet goed afstellen dan de schotel en de lnb.
De triple-lnb moet wel 15 graden schuin ingesteld zijn, dus met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nodige proffesionele uitleg Sprietje. Dus als ik het goed begrijp is mijn offsetschotel wel goed ,maar met een primefocusschotel Triax 64 en de exacte afstelling zou ik wel een goed signaal kunnen hebben. In de zuidelijke richting heb ik wel een hoger gebouw staan met een boom , maar het feit dat ik toch een signaal krijg (8 gele blokjes) , wil toch zeggen dat hij de satteliet wel ziet? Of heb ik dat verkeerd voor? Heb afbeelding bijgevoegd van de locatie.post-67147-0-75826700-1365841365_thumb.jpg

 

Groet,

 

Kris.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste capman

 

De schotel die jij hebt van 60cm breed en 68cm hoog, is een offsetschotel, waarschijnlijk een Triax 64 en dat is precies de goede schotel voor de CanalDigitaal triple-lnb.

Het gebouw zal waarschijnlijk niet in de weg staan. Zou dat wel zo zijn, dan ontvang je het signaal helemaal niet.

Mogelijk staat de boom een beetje in de weg.


Je geeft aan dat je niet al te best signaal hebt. Voor welke satelliet is dat? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die boom of het gebouw voor zowel de Astra 19,2, de 23,5 en de 28,2 in de weg staan.
 

Heb je je satelliettuner wel goed ingesteld?

In het menu eerst kiezen voor diseqc- 1.0, dan:

Astra 19,2 op 1 of A

Astra 23,5 op 2 of B

Astra 28,2 op 3 of C


Je moet de schotel dus uitrichten op de Astra 23,5. Het beste kun je daar de zender Planeta HD voor nemen omdat die het moeilijkste doorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Het beste kun je daar de zender Planeta HD voor nemen omdat die het moeilijkste doorkomt.

Dat wordt vaak beweerd, maar bij mij is Planeta op geen enkele schotel de zwakste. Eerder History HD of Eurosport HD.

Of FTA RTL-Letzeburg.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diseqc instellingen staan juist , dat heb ik gecontroleerd. Daarvoor stond er een multytenne en daar heb ik een tijdje redelijk beeld op gehad. Maar wanneer het sneeuwde of regenval vielen

sommige zenders weg. Daarom een triple lnb met grotere schotel gekocht dus. Maar na 2 uur uitrichten draaien en kantelen zie ik niets meer dan rode en gele vierkante blokjes voor mijn ogen :P . Daarom dat ik dacht dat mijn schotel niet goed was omdat deze ovaal was. Thuis (Antwerpen) heb ik een ronde schotel 64 cm met dezelfde Triple LNB en daar heb ik totaal geen probleem mee. Ook Planeta HD prima te ontvangen.

Zal volgende keer als ik in Parijs ben de opstelling en instelling nog eens goed bekijken en hopen dat ik tot een goed resultaat kom. Ik hou U op de hoogte mocht het zover komen :) .

Vriendelijke groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Ik schrijf ook niet dat Planeta HD het zwakste signaal heeft, ik schrijf dan deze zender het moeilijkste door komt. Daarmee wil ik zeggen dat als het bijv. heel hard regent, deze zender het eerste weg zal vallen vanwege zijn geringere foutcorrectie.

Dat History HD en Eurosport HD iets minder signaalkwaliteit geven kan wel kloppen maar vallen bij slecht weer altijd pas later weg dan Planeta HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste capman


Je moet voor alle drie de satellieten kijken of je vrij zicht hebt. Ik heb dit aangegeven in de bijlage.
Je kunt de ontvangstrichting van de satellieten bekijken via Dishpointer Apps, zie rechts bovenaan op de site dishpointer.com.
Er zijn ook vrije versies te downloaden.
Vaak kun je hiermee redelijk goed zien of je vrij zicht op de satellieten hebt.

Je kunt het ook op een andere manier bekijken.
Zoals je op Dishpointer.com kunt zien zijn de elevatiehoeken van de drie satelllieten daar in Parijs als volgt:
Astra 19,2 = 31,6 graden
Astra 23,5 = 30,3 graden
Astra 28,2 = 28,7 graden

Zet deze hoeken op papier, knip ze uit en plak ze op een stuk karton.
Plaats een huishoudtrap op het plat dak waar de schotel komt te staan en zorg dat het bovenste blad mooi horizontaal staat.
Nu kijk je langs de schuine zijde in de richting van de satelliet. Je kunt nu precies zien of er bijv. een

tak van de boom in de weg zit.

Voor de richting waarin je moet kijken , kijk je naar de herkenningspunten van het gebouw op de bijlage. Ongetwijfeld staan er op dat gebouw herkenningspunten zoals, dakkapellen, schoorstenen,
ontluchtingkanalen enz.

Met deze manier ben je er 100% zeker van dat het klopt. Het vrije zicht bepalen via je mobile telefoon is
in twijfelachtige situaties niet altijd zeker.

post-60869-0-53586900-1365853597_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Dat History HD en Eurosport HD iets minder signaalkwaliteit geven kan wel kloppen maar vallen bij slecht weer altijd pas later weg dan Planeta HD.

En dat is bij mij ook niet het geval, maar misschien heeft dat ook te maken met de geografische locatie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

OK, gister is eindelijk mijn triple LNB geleverd.

Ga morgen de 88cm schotel van de standard halen en de 65cm schotel aan de muur hangen.Kabels liggen er al dus dat moet goed komen.

 

Waar ik mee zit hoe ik nou OpenPLi moet instellen zodra ik de Vu Duo aangezet heb?

 

Kan iemand misschien in het kort uiteggen wat ik moet doen?

Hoe systeem nu werkt met 1x LNB ging dit eingelijk best makkelijk, maar nu ik dus 3 LNB's ga instellen heb ik geen idee hoe ik te werk moet gaan?

 

Hopelijk hebben jullie tips hier voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat gelezen heb dat deze LNB ook werkt op een 78cm schotel heb ik even mijn oude laten hangen.

Daar de nieuwe Triple opgezet en de juiste hoek gekozen (27.5gr)

 

Dan met behulp van de Satfinder welke bij openpli zit de schotel uitgericht.Nu is het zo dat Astra 19.2 en 23.5 een signaal geven, alleen 28,2 geeft niets:

 

DFE3ED01-CE68-47BE-8D86-DDF4DA38CA1D-160

DB89C725-8355-4D32-B8C8-95E589513C28-160

BCE96B7F-6437-4F64-8B3B-C6092BD37386-160

 

Omdat er toch 2 schotels gevonden zijn ben ik even gaan scannen. Maar ik kan wel zenders welke op 23.5 zitten bekijken maar bij die van 19.2 krijg ik een signaal fout.

 

Dit is hoe ik alles ingesteld heb:

 

094ACAC5-C024-47E5-9A52-EFD0E35F6C90-160

E25C8FBA-CAE1-4061-AC40-C34ABC252DBD-160

B67CEE1E-ADFA-403B-BB43-1AFB46B3B6EE-160

 

Ik heb geen idee waarom 28.2 geen signaal geeft. Ik heb de LNB al gedraaid zoals het moest. Dit gaf geen resultaat. Toen deze heen en weer gekanteld om te kijken of ik ergens wel wat tegen kwam maar dat was ook geen succes.

 

iemand een idee?
 

Anders moet maar de 64cm aan de muur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...