Ga naar inhoud


Hoe krijg ik een betere kwaliteit op Astra 2?


Beobuddy

Aanbevolen berichten

Graag wat hulp in deze.

 

De situatie is als volgt: Een Visiosat G4 met 4 koppen op resp. 13, 19,2, 23 en 28,2 gr.

Heb ik de schotel enige tijd geleden maximaal uitgericht m.b.v. een analoge satfinder op astra 1.

 

Nu wil ik het maximale eruit halen op de astra 2.

Op ITV krijg een ik aardig hoge signaalsterkte en kwaliteit, terwijl op dezelfde Astra2 de zender Sky Drama ondanks de signaalsterkte de kwaliteit niet hoger komt 25-30 procent.

Dus 2 zenders op dezelfde satelliet, maar verschillende kwaliteit.

Ik heb geprobeerd om de kwaliteit hoger te krijgen door de schotel zelf opnieuw uit te richten op de astra2. Verder de betreffende lnb (eerst Venton, nu mediagold) de hoek optimaal in te stellen. LNB voor of achteruit in de houder. Maar ik kom niet verder dan de 28-40 procent tussen de verschillende SKY zenders (SKY drama/romantic/premiere etc)

 

Zelf heb ik hier thuis een Wavefrontier T90 met een kwaliteit van minstens 60% op deze zenders.

 

Hoe krijg ik een betere kwaliteit? Is een grotere schotel de oplossing?

 

Alvast bedankt weer voor de hulp!

post-38554-0-74465100-1360355211_thumb.jpg

post-38554-0-42186600-1360355224_thumb.jpg

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zo te zien ruim voldoende C/N waarde en signaal sterkte. De BER waarde vind ik te optimistisch bij deze meter. Ik denk dat het een after BER waarde is, in plaats van before BER. De meter geeft een "correct" meet waarde aan bij 10758V. Deze frequentie zit in de lage band van de meter en van de LNB. Op de foto is te zien dat het 22K geen lampje brand.

 

De functie van de 22K is het schakelen tussen de hoge en lage band van de meter of LNB. Het frequentie bereik van de lage band is 10.70 tot 11.70 Ghz en bij de hoge band is het 10.70 tot 12.75 Ghz. Als het goed is, zit er ook een optie op de meter om te schakelen tussen de 13Volt en 18Volt. De 13Volt is voor de verticale frequentie en de 18Volt voor de horizontale frequentie.

 

De meting bij frequentie 12168V kan ik helaas niet op de foto zien of het 22K lampje brand bij de meter. Ik ga er van uit van wel. Anders geeft de meter geen meet resultaten en lock aan. Ook heb ik gelezen dat u de lnb hebt vervangen voor een andere merk. En dat de meter bij u thuis wel een goede signaal kwaliteit weer geeft.

 

Indien de meter direct wordt aangesloten op de lnb. Dan heb ik twee vermoedens waar het misschien aan ligt:

1. De LNB vervangen voor een kwaliteit LNB zoals bijv. de Inverto Ultra Black of Alps series. Met de huidige LNB lijkt er op dat het hoge frequentie gedeelte niet naar behoren werkt.

2. De schotel dient toch beter worden uitgericht of gemonteerd. Lees de handleiding.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik de twin gold(en) HD 0,1 dB lnb plaatste, had ik een Venton Rocket single lnb op deze plaats.

Die gaf dezelfde kwaliteit, maar mindere hoeveelheid signaalsterkte aan. Ik weet even het merk niet meer exact. Het is een zwarte lnb met een rode dop aan de voorzijde. Op het doosje stond dat het een excellente lnb is en werd mij ook aangeraden als 1 van de beste koppen die ze zelf gebruiken.

Deze lnb levert dus meer signaalsterkte met dezelfde kwaliteit.

 

Als switch zit er een MF 41D 4 poorts switch die volgens mij uit dezelfde fabriek komt als de TRIAX die ik hier thuis heb. Dezelfde behuizing en bevestiging met band. Deze is in de plaats gekomen van een goedkope Maximum switch.

 

Kan een boom die aan de zijkant van het zichtveld van de Astra 2 staat nog verschil maken? Juist omdat ITV a.h.w. wel "binnenknalt"?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ventura. De schotel heb ik met de laatste configuratie nog geprobeerd opnieuw te stellen in zowel horizontale azimuth als vertikale elevatie richting.

 

Verder zijn de gemeten waardes achter de switch gemeten. Dus niet rechtstreeks op de kop. Ik ging er vanuit uit dat met dezelfde switch thuis dat niet zou uitmaken. Met dezelfde switch(TRIAX) haal ik thuis met gemak minimaal 60-70% kwaliteit.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als switch zit er een MF 41D 4 poorts switch die volgens mij uit dezelfde fabriek komt als de TRIAX die ik hier thuis heb. Dezelfde behuizing en bevestiging met band. Deze is in de plaats gekomen van een goedkope Maximum switch.

 

Kan een boom die aan de zijkant van het zichtveld van de Astra 2 staat nog verschil maken? Juist omdat ITV a.h.w. wel "binnenknalt"?

Helaas ken ik de MF 41D 4 poort switch niet. Van Triax ken ik wel de MFD 41D 4 poort switch. Is er een mogelijkheid om een foto te plaatsen van de MF 41D 4 poort switch?

 

Zijn de f-connectoren en coax kabel degelijk gemonteerd en aangesloten op de lnb en switch?

 

Ik denk niet dat de boom de oorzaak is van de slechte signaal kwaliteit. Immers u krijgt netjes signaal van de astra 2 satelliet. Ik vermoed misschien een bug in de firmware/software van de meter. Waardoor er geen goede meet waardes te zien zijn op deze specifieke frequentie. Deze heb ik ook eens mee gemaakt bij een satlook meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MF 41D switch is volledig (optisch) identiek aan de TRIAX versie. Je ziet geen verschil.

 

De kabels (lnb naar switch) zijn voorgemonteerd via "kaartschrijver" met degelijke connectoren.

 

Maar, je denkt dus aan aan een beperkende factor die het hogere frequentiebereik van de LNB('s) dempt.

 

Ik zou eigenlijk het spectrum dan na moeten kijken. Vergeten te doen.

 

Een afwijking in de meter lijkt mij niet logisch als je bedenkt dat met dezelfde meter hier bij thuis een veel hogere kwaliteit meet. Een andere lnb van bijvoorbeeld een rechtere karakteristiek over het hele bereik zou meer voor de hand liggen? Zelf gebruik ik Quad Alps.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De E staat voor exponent of macht tot de..

Met andere woorden het aantal nullen voor of achter de komma.

0,8E-8 betekent 0,8 maal tien tot de min achtste.

 

Voorbeeld:

3.2 × 103 is gelijk aan 3200 en 3.2 × 10-3 is gelijk aan 0,0032.

 

De BER dient zo laag mogelijk te zijn. Het is een getal wat aangeeft hoeveel foutbits er in verhouding tot het totaal aantal gestuurde bits per tijdeenheid zijn.

Een BER van 0 is in de praktijk niet mogelijk, BER staat in relatie tot signaal/ruis afstand, interferentie en bitsynchronisatie van het signaal.

Ik zet daarom mijn vraagtekens bij de hierboven gemeten waarde van 0,0E-8 voor ITV.

 

Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_rate

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BER van 0 is in de praktijk niet mogelijk, BER staat in relatie tot signaal/ruis afstand, interferentie en bitsynchronisatie van het signaal.

Ik zet daarom mijn vraagtekens bij de hierboven gemeten waarde van 0,0E-8 voor ITV.

 

Leesvoer: http://en.wikipedia..../Bit_error_rate

Cees, dank voor je uitleg. Weer wat geleerd.

 

Iets anders is je opmerking over BER.

Ik heb zowel op de digitale kabel als op de schotel een BER van 0.

En daar heb ik van alles voor moeten doen, met name voor de digitale kabel doordat er een versterker en een spliiter tussen zit.

Ik ben er net zo lang mee bezig geweest totdat die 0 was. Het concrete gevolg was, dat ik alle transponders stabiel binnenkreeg. Zolang ik BER had, lukte dat niet.

BER moet (bijna) 0 zijn. Daarom zet ik geen vraagtekens bij deze BER-melding (hooguit het getal zelf).Ik denk dat de melding aangeeft dat er ergens in de toevoer wel degelijk een probleem zit.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is een groot verschil in aanwijzing van de BER in de verschillende ontvangers of meetsystemen t.o.v. de werkelijke BER.

Meestal wordt die zichtbaar gemaakt in % kwaliteit, of wordt onder een bepaalde waarde 0 aangegeven.

Ze zijn niet bedoeld om je antenne optimaal uit te richten.

 

Hoofdzaak is, dat je ontvanger het beeld foutloos weergeeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...