Ga naar inhoud


ik wil op zolder tv kijken


Mags

Aanbevolen berichten

Ik heb op de begane grond een HD TV aan de muur met een Philips Pace 7141 sat ontvanger met oranje Canal Digitaal kaartje, basis abonnement, aan de gevel een transparante schotel met 3 koppen. Prima ontvangst, vlijmscherp beeld, goed geluid, nooit problemen gehad met Canal Digitaal (effe afkloppen, zie hier horror stories).

Nou wil ik graag op zolder in bed af en toe TV kunnen kijken, maar daar wil ik geen extra kabels voor trekken, geen extra ontvanger, geen extra Canal Digitaal kaartje. En ik vind het niet eens erg om naar TV programma's te kijken die gisteren zijn uitgezonden. Bij mijn computer staat een extern USB3 hard schijfje met nog ruimte genoeg voor honderen uren tv opnemen.

Ik dacht dat het heel simpel zou zijn om een supergoedkope oplossing te installeren, een of ander media player kastje aan de satelliet ontvanger, hard schijfje eraan, even opnametijden instellen en slapen gaan. De volgende dag media kastje en hard schijfje mee naar zolder, daar aan een tv of computer beeldscherm aansluiten, lekker lui terugkijken.

Dit alles vooral omdat ik meestal al om 22:00 slaap en de leukste programma's na die tijd zijn.

 

Tot mijn stomme verbazing blijkt het gecompliceerder dan ik dacht, althans lukt't zo te zien niet met de spullen die ik tot nu toe met google heb gevonden. Dus hoop ik dat hier iemand is die me een kastje kan aanraden dat HDMI of scart kan opnemen naar een (reeds aanwezig) USB3 hard schijfje en dit weer af kan spelen via HDMI of VGA of DVI.

 

Een satellietontvanger met ingebouwde harddisk recorder vind ik dus geen optie. Te duur en loskoppelen en weer aankoppelen veel te omslachtig.

Android HDMI sticks zijn een prachtige ontwikkeling, wil ik vast tzt wel aanschaffen, maar hebben geen ingang om het HDMI signaal van mijn satelliet ontvanger mee op te slaan.

 

Alvast bedankt

Mags

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu ja mensen willen ook wel heel veel met de allerminste moeite en/of kosten.

En soms gewoon weg onhaalbaar.

 

Welke TV boven op zolder staat vertelde je ons niet, hetgeen wel van belang KAN zijn voor de te adviseren oplossing.

 

Maar gezien de info die je ons gaf in je bericht wordt dat niet haalbaar.

wensen:

Tijdverschoven > dus timeshift of opnames afspelen een dag later

Zonder heen en weer slepen van opname media of USB (die in beide apparaten kunnen worden gelezen)

Zonder netwerk (DNLA uPnP of direkt streamen)

Zonder eigen decoder / ontvanger met pvr en coax

 

zie er geen heil in

ja er waren marmitek kassies voor SD in Huis doorgeven maar niks fatsoenlijks voor HD opnames

 

een 500Mbit/s Dlan (powerlan) verbinding en toch maar een tweede sat receiver (maar die moet kunnen aankoppelen > linux / mount)

of

een 500Mbit/s Dlan (powerlan) verbinding en toch maar een tweede sat
receiver (met eigen pvr functie en onafhankelijke coax naar de schotel {Ronaldsl z'n oplossing}

of

een 500Mbit/s Dlan (powerlan) verbinding en een DNLA / uPnP via de TV op zolder naar een DNLA mediabron elders in huis

( de TV boven op zolder z'n opties zijn evenwel belangrijk)

 

 

ciao

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Met een 7141 heb je geen zinnige opties. Ook al wil je soms TV kijken, extra hardware is gewoon nodig. Zeker met HD is een extra ontvanger nodig. Een SmartWi of Clone + kaart áls dat signaal sterk genoeg is om van beneden naar boven te geraken.. De 7141 heeft geen werkende LAN of USB om aan een netwerk te knopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die Philips wordt het inderdaad moeilijk.

Die zou je toch best vervangen door een linux-ontvanger.

Met m'n XTrend kan ik bijvoorbeeld gewoon opnemen op een USB-stick (of externe HD) en deze daarna in de PC steken om te bekijken ... of eventueel in zo'n media player kastje steken (ik heb een WD HD TV media player) en dan via HDMI op een TV afspelen.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ronaldsl: kabel trekken door twee massieve betonnen vloeren van meer dan 20cm per stuk, waar wel op onbekende trajecten gas, elektriciteit, water en afvoeren ingegoten liggen, no way. Heel misschien via een klein gaatje in de zoldergevel vlak onder de regengoot, dan drie LNB's vervangen door duals, een diseq 3 naar 1 switch, extra ontvanger, extra CD kaartje... Als ik het zo optel kost dat een hoop, nog afgezien van het installeren wat ik echt niet zelf kan. Nee, toch maar niet.

 

@Tonskidutch: ik heb op zolder wel een oud computer-lcd scherm staan, nu werkloos, gaat waarschijnlijk op Marktplaats. Dus als je raad hebt voor TV of ander scherm dat mijn wensen dichterbij brengt, graag.

 

Op en neer slepen van opslagmedia en lichte opname/weergave apparatuur is nou net GEEN probleem, mits licht en makkelijk aan en af te koppelen.

Van mij hoeft het op zolder niet per se HD, zo'n Marmitek SD scart zendertje en ontvangertje heb ik wel, maar als ik de HD TV met HDMI aan de philips ontvanger aansluit, configureert de ontvanger zich toch direct automatisch op de optimale resolutie van het scherm?! Uitproberen kan ik het niet want ik heb geen scherm met scart-in in huis.

 

@ iedereen: ik snap niet dat het zo'n probleem is. Een HDMI signaal dat uit een ontvanger komt is toch in principe iets supersimpels vergeleken met het signaal dat via de coax de ontvanger ingaat. Waarom kan ik dan geen apparaten vinden met hdmi in, usb3 uit? Dan zou het probleem toch geen probleem meer zijn? Vraag ik zoiets geks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ooit in een winkelketen,een zolid tv recorder player gekocht.

je sluit de recorder ingang aan op de uitgang,dus video audio (tulp pluggen of scart naar tulp pluggen).dan kon ik in die player recorder opname tijden instellen.dus neemt hij op die harde schijf het programma op.een probleem is wel,hoe verander ik die ontvanger van zenderkanaal.ik had de oplossing met een externe showvieuw toestel waar je de ab code moest instellen.dan kan je de ganse avond opnemen,en de andere avond loskoppellen en aansluiten aan tv boven.dit zou de gemakkelijkste oplossing zijn.

ook mogelijk,als je niet met 2 kijkt,is een zendertje kopen die zendt op 2,4 Ghz.eentje beneden eentje boven en het oogje.heb ik ook lang gedaan.ik heb me ook laten vertellen,dat je audio en video via pwl's kunnen worden verstuurd,maar dan moet je elektriciteitsnet van goede kwaliteit zijn en geen loden kabels meer.echter vindt ik die nu niet meer.

daarom geef ik nu ook altijd als tip mee als ik bij mensen ben die verbouwen,leg genoeg buizen en voorzie iedere buis een coax en 1 of 2 utp kabels.er bestaan ook coaxen 4 in 1,ze zijn dikker,maar netter in het leggen in de ruimte's.als je overal dergelijke kabels legt,kan je alle kanten op.binnen X aantal jaren gaan we misschien schrijven leg er ook glasvezelkabel bij  :D

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gebruiken we gewoon een USB stick.

We nemen programma's op met een ... ontvanger (sorry geen merken vernoemen). Dit is een ontvanger waar je gewoon op een USB stick kan opnemen. Op die USB stick staan dan TS files.

De USB stick stop ik dan gewoon in de TV en die kan gelukkig die files lezen en afspelen.

Goedkoper zou ik het niet weten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach ik denk natuurlijk niet aan de mobiele apparatuur

ofschoon

Tweede scherm Film1 GO als eerste bij CanalDigitaal 03-04-2013

wel een optie kan zijn voor jou, als je toch een apparaat voor de zolder zoekt.

dat kan een iPad of goedkoeper nog een laptop zijn

als je dan op de snurkplank op zolder naar een scherm kijkt hoeft het niet altijd 50 inch te zijn.

(afstand gerelateerd aan beeld dimensies)

 

maar een ethernet verbinding is voorwaarde mede in verband met  het on demand / IPstream gedeelte.

 

Als je wel dag vooraf blijft opnemen en enkel een sticky mee naar de zolder neemt (rokend of opgenomen) dan dient het afspeel apparaat een TV scherm, het specifieke Philips Pace 7141 opname formaat te kunnen afspelen.

(is dat een Fat32? usb stick)

Een samsung geformateerde usb stick kan je niet zomaar aan een PC uitlezen of een Philips TV tonen

Idem de pace tov een laptop.

 

Meestal moet die opname wel degelijk een zelfde formaat en usb een zelfde formatering gebruiken.

 

Het eerder vermelde .ts formaat is een enigma linux formaat, dat kun je afspelen op menig apparaat, maar of die Pace zo iets op stick zet is mij onbekend. {wegens licenties en copieer beveiliging eerder niet}

 

ciao

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mogelijkheden waar je uit moet kiezen zijn denk ik als volgt:

 

1. Extra coaxkabel

 

Je trekt een coaxkabel naar je zolder en sluit daar een extra satellietontvanger op aan. Geen gedoe met opnemen, gewoon direct kijken. Je Canal DigitaalKaartje kun je meenemen naar boven, of delen via een SmartWi. Voordeel: Werkt net als beneden. Nadeel: Boren om een kabel te leggen.

 

2. Linux-ontvangers zonder netwerk

 

Je vervangt je Pace 7141 door een Linuxontvanger. Boven zet je ook een Linuxontvanger neer, die niet met de schotel verbonden is. Je neemt op op een USB-pookje, neemt het pookje mee naar boven en kijkt. Voordeel: Geen kabel nodig.

 

3. Linux-ontvangers met netwerk

 

Je vervangt je Pace 7141 door een Linuxontvanger. Boven zet je ook een Linuxontvanger neer, die niet met de schotel verbonden is. Je trekt een netwerkkabel van beneden naar boven. Je kunt opnemen op de harde schijf of een USB-pookje en boven kijken, of gewoon direct TV kijken. Het beeld gaat via de netwerkkabel naar de ontvanger boven. Voordeel: Het werkt bijna net zo goed als mogelijkheid (1). Nadeel: Je moet een netwerkkabel trekken.

 

 

4. Linux-ontvangers met draadloos netwerk

 

Je vervangt je Pace 7141 door een Linuxontvanger. Boven zet je ook een Linuxontvanger neer, die niet met de schotel verbonden is. Je rust beide ontvangers uit met een USB WLAN-kaartje. Je kunt opnemen op de harde schijf of een USB-pookje en boven kijken, of gewoon direct TV kijken. Het beeld gaat via het draadloze netwerk naar de ontvanger boven. Voordeel: Het werkt bijna net zo goed als mogelijkheid (1). Nadeel: Je weet niet of het draadloze signaal sterk genoeg is om de zolder te bereiken.

 

Een HDMI-stick dat programma's op USB zet bestaat inderdaad niet. Je zult moeten kiezen uit één van de bovenstaande opties. Voordeel: Ze leveren allemaal een beter resultaat op dan de imaginaire HDMI-stick.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een HDMI signaal dat uit een ontvanger komt is toch in principe iets supersimpels vergeleken met het signaal dat via de coax de ontvanger ingaat. Waarom kan ik dan geen apparaten vinden met hdmi in, usb3 uit?

De reden is dat een HDMI-signaal weliswaar supersimpel is, maar ook een superhoge bandbreedte kent. Als je dat zonder meer op een USB-pookje zou zetten, dan zou het in een oogwenk vol zitten. Je zou het HDMI-signaal daarom opnieuw moeten comprimeren. Maar videocompressie vereist veel rekenkracht. Veel rekenkracht in een klein plugje stoppen, waar weinig elektriciteit is, waar weinig warmte geproduceerd mag worden en ook nog weinig budget voor geavanceerde elektronica beschikbaar is, is niet logisch en misschien wel geheel onhaalbaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

aan Mags, in antwoord op jouw start item: het kan perfekt met een EMTEC movie cube S800H die ik zelf al een tijdje heb. deze versie heeft een ingebouwde HDD maar evengoed een usb host en device aansluiting, zelfs DVB-T. Heeft scart en component (HD) uit, HDMI uit en composiet uit naast audio analoog en optisch. Kan opnemen - met timer-  van heel wat bronnen, oa AV in. Zie google. Er zijn zeker modernere versies te vinden.

En inderdaad op de Pace 8141 zijn de USB en LAN aansluitingen nutteloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Iedereen in dit draadje nog van harte bedankt. Inmiddels hebben we het opgelost, een internet repeater en een klein smart TVtje met ingebouwde DVB-s ontvanger geeft nog veel meer opties dan waar we ooit van konden dromen... In theorie dan, in praktijk blijkt de installatie en configuratie wel wat voeten in de aarde te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...