Ga naar inhoud


Astra 1,2 en 3 ontvangen in italie


vaidyaluap
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

ciao, we gaan binnenkort verhuizen hier 15 km ten noord-oosten van Turijn-Italie.

Op het moment ontvang ik CD via een Penta 85cm en een monoblock voor de

19° & 23.5° met ned. HD zenders.

 

Ik ontvang nu via de tuner in mijn Pana-Plasma, maar denk dat ik een pvr

twin tuner ga kopen

 

In onze nieuwe huis wil ik graag de astra 2 met de engelse zenders ontvangen.

Wat is voor mij de beste oplossing.

 

Las op een forum dat deze zomer de Footprint van de Astra 2D veranderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou toch werken daar met een schotel van  1.80m, met  twin lnb 

 

 

 
Name: 28.2E ASTRA 1N | ASTRA 2A | ASTRA 2B | ASTRA 2D | ASTRA 2F
Distance: 43634km
Elevation:  -17.5°
Azimuth (true):  262.0°
Azimuth (magn.):  275.0°
LNB Skew [?]:  -41.0° 
arrow-l.png
 
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

zou toch werken daar met een schotel van  1.80m, met  twin lnb 

 

 

 
Name: 28.2E ASTRA 1N | ASTRA 2A | ASTRA 2B | ASTRA 2D | ASTRA 2F
Distance: 43634km
Elevation:  -17.5°
Azimuth (true):  262.0°
Azimuth (magn.):  275.0°

LNB Skew [?]:  -41.0° 
arrow-l.png
 

sorry mijn foutje (Sat_marc), deze zou het zijn

 

Elevation:  39.3°
Azimuth (true):  160.1°
Azimuth (magn.):  157.3°
LNB Skew [?]:  -7.1° 
arrow-l.png
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag op een forum dat plaatsjes in de buurt en/of op zelfde hoogte met schotels tussen 

de 80 -100 werken.

is het ook beter om 2 kabels te trekken ivm met pvr?

en hoe zit het met de wavefrontier 90?

welke lnb's adviseer je?

ik zie soms door de bomen het bos niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste vaidyaluap

 

Welkom op dit forum


Het is inderdaad zo dat de footprint van de Engelse zenders die op de spotbeam zitten zoals de BBC, ITV, Channel 4 enz. deze zomer gaan verhuizen van de Astra 1N naar de Astra 2E. Een deel van deze zenders zijn sinds afgelopen december al over gegaan op de veel strakkere Astra 2F spotbeam

die er hetzelfde uitziet als de spotbeam van de binnenkort te lanceren Astra 2E.
Ontvangst van de Astra 2F is in Torino mogelijk met een 85cm-schotel, zie deze site:

https://maps.google.com/maps/ms?msid=215201319514912678957.0004cf1bce058be05fce1&msa=0&ll=45.614037,11.513672&spn=23.549153,39.506836


De vraag is wel of een goede ontvangst daar ook mogelijk is met slecht weer. Het lijkt me wel aan de hele magere kant.
 

In Italië zijn schotels van het merk Gibertini makkelijk te koop. Ik zou toch minimaal aanbevelen de OP 100 L maar beter is het de OP 125 L te nemen, zie: http://www.gibertini.it/product_de.php  en daar de beste lnb op zetten die er te koop is, de Inverto Black Ultra.


Op een Gibertini-schotel kun je een rail zetten zodat je meerdere satellieten kunt ontvangen, bijv. de Astra 19,2, 23,5 en 28,2. Een geschikte rail hiervoor is bijv. de Gibertini XP MFP13, zie bijlage.


De zenders die reeds over zijn gegaan op de spotbeam van de Astra 2F staan hier:
http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html

De zenders die van de zomer over gaan van de Astra 1N naar de Astra 2E staan hier: http://www.lyngsat.com/Astra-1N.html

Verder is het zo dat er op de positie 28,2-28,5 graden oost nog veel meer Engelse zenders te ontvangen zijn die niet op de spotbeam zitten. Het gaat dan om de zenders van de Eutelsat 28,5 zie: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A.html

Alle zenders waar een “F” achter staat zijn Free To Air ofwel gratis te ontvangen met een schotel die lang niet zo groot hoeft te zijn.

Dus zelfs al de ontvangst in Torino bij slecht weer voor de zenders op de spotbeam niet meer lukt, kun je nog steeds flink wat Engelse zenders bekijken.

post-60869-0-15806000-1368833568_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vaidyaluap


Een WaveFrontier is speciaal gemaakt voor Multi-ontvangst over een heel breed gebied. Het ligt er dus maar aan wat je wensen zijn. Bovendien moet je je bedenken dat een T90 een joekel van een schotel is in omvang. Ik weet niet of je die kunt plaatsen.
Ook geeft de 125cm-schotel van Gibertini veel meer versterking dan een T90 die je kunt beschouwen als een goede schotel van 90cm breed.
En vergis je niet in een Gibertini OP 125, daar kun je ook flink wat verschillende satellieten mee ontvangen, zie de bijlage.

Zijn sterke punt is dat hij in het midden veel meer versterking geeft dan de T90.

Je zult de lnb van de Astra 28,2 dus zoveel mogelijk naar het midden moeten plaatsen.

post-60869-0-85000100-1368836291_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Bovendien moet je je bedenken dat een T90 een joekel van een schotel is in omvang. Ik weet niet of je die kunt plaatsen.

Ook geeft de 125cm-schotel van Gibertini veel meer versterking dan een T90 die je kunt beschouwen als een goede schotel van 90cm 

 

 

Misschien zie ik iets over het hoofd; maar een schotel van 125cm is toch groter dan de T90?

En wat bedoel je met versterking? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja Sprietje nog iets. mocht ik 4 lnb's plaatsen, dan moet ik ook 4 kabels laten trekken.

Ik weet niet of er plaats is door de buis van het dak (er zijn ook andere bewoners met hun kabels)

Wat vind jij van de Unicable? Afstand dak naar decoder is ongeveer 15 meter.

aangepast door vaidyaluap
Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje, op de google. maps die je hebt doorgestuurd, zie ik iemand, op nog geen 15 km zelfde hoogte.

Die persoon heeft een 85 cm en schrijft: ontvangst ok. Ik weet inderdaad niet of dat ook voor met slecht weer is.

Ik met m'n Penta 85cm heb alleen geen ontvangst als het "echt" plenst!

Dat is maar x per jaar en nooit

langer dan een half uur. 

Weet nu niet goed wat ik zal doen; 1 m of 1,25 m...

aangepast door vaidyaluap
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vaidyaluap


Ik schreef dat een T90 erg groot was in omvang. Daarmee bedoel ik dat je behalve de hoofdreflector ook nog een flinke grote hulpreflector hebt die een gewone schotel niet heeft.

Het aantal kabels wordt niet bepaald door het aantal lnb’s dat je op de schotel plaatst maar door het aantal aansluitingen dat je wilt hebben.
Bij een satellietontvanger waarbij je kunt kijken en opnemen van een andere zender tegelijk, heb je 2 aansluitingen nodig. Wil je bijv. in de slaapkamer ook nog TV willen kijken, dan heb je 3 aansluitingen nodig dus ook 3 coaxbabels
Drie of vier lnb’s op de schotel worden gekoppeld met een diseqc-switch zodat je voor één aansluiting ook maar één coaxkabel nodig hebt.

Unicable is ongeschikt voor je want dat systeem werkt slechts met één lnb. Jij wilt de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 oost ontvangen, 3 lnb’s dus en dat gaat niet met Unicable.

Je kunt het met een Gibertini OP 100 L proberen, die is een heel stuk goedkoper dan de OP 125 L. Op de site van Rob’s satellite wordt voor de regio Torino een schotelmaat van 100 tot 125cm aangegeven, zie: http://robssatellitetv.webs.com/astra%202f%20uk%20beam%20reception%20map%201.JPG


Op het begeleidend schrijven staat o.a.:
 

Italy, Taino, 55km NW of Milan - 1.0m offset dish, FlyCom LNB, Humax HD5600S receiver, all channels received with strength 80%, quality 100% over 24 hours - "Derek"

 

en:

 

Italy NW, 40km north of Turin, Ivrea - 1.0m Gilbertini dish, S87%/Q73, 1N 100% watchable with no problem - "Andrea"
Zie deze site: http://robssatellitetv.webs.com/astra2freceptionreports.htm

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry sprietje maar ik heb nog wat:

Ik heb een Pana met een DVB-S2 tuner en een Terrestre tuner

Maar ja hier kan ik dus niet mee opnemen.

 

Ik zit dus te denken aan een triple sat receiver (2 DVB-S2 en 1 Terrestre zodat ik

ook voor m'n vrouw wat af en toe wat Italiaanse troep kan opnemen  :D )

Zit ook te denken aan een 4e lnb, voor Hotbird. (De italiaanse zenders zijn nog

niet allemaal HD Free to Air)

 

Dus als ik het goed heb begrepen, gaan er vanaf 4 lnb's 

4 kabeltje naar een diseqc-switch. En vandaar 2 kabels naar de receiver

voor het tegelijk kijken en opnemen ?

 

Nog een advies voor een triple tuner receiver?

 

En op welke manier kan ik de Pana tuners integreren? 

Of moet ik die maar zo laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vaidyaluap


Met een terrestrial-tuner kun je alleen de zenders ontvangen die door gewone zendmasten worden uitgezonden. Als je satellietsignalen wilt ontvangen, dan zul je een satelliettuner moeten kopen. Die sluit je via HDMI aan op je TV. Met de afstandsbediening van de TV kies je dus voor de aardse zenders of via de HDMI-ingang voor satellietontvangst.

Als je ook nog de Hotbird erbij wilt hebben, dan zou ik zeker voor een losse tweede schotel gaan waarmee je de Hotbird, Astra 19,2 en Astra 23,5 ontvangt. Dan kun je de lnb op de Gibertini mooi in het brandpunt van de schotel laten staan waardoor je maximale versterking krijgt. Wel een Inverto Black Ultra nemen want die presteren het beste voor zwakke zenders.


Als je 2 satellietaansluitingen wilt hebben, dus voor kijken en opnemen van een andere zender gelijktijdig, dan moeten er twee coaxkabels naar beneden. De vier lnb’s van de Hotbird, Astra 19,2, 23,5 en 28,2 worden gekoppeld op een 4/1 diseqc-switch.

Die heb je er twee nodig, voor elke aansluiting één.


Een Gibertini OP 100 zie ik in Duitsland voor rond de €60,- te koop. Een Gibertini OP 125 kost rond de €145,-
Als je voor een lange tijd in Italië zit en je stelt veel belang in de ontvangst van de BBC-zenders, dan is de Gibertini OP 125 een veiligere optie.

Kun je het typenummer van die Pana tuner eens opgeven.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...