Ga naar inhoud


Advies voor een goede schotel gevraagd


Duikertje
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


Ik denk dat ik eruit ben en voor de Visiosat Big Bisat ga, als ik het definitief weet laat ik dit nog weten.

 

Nog 1 vraag over de juiste lnb: Is de alps met een kleine feedhorn een goede of is het beter om een andere te nemen met een grotere feedhorn.

 

Een iedere bedankt voor het meedenken en de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik eruit ben en voor de Visiosat Big Bisat ga, als ik het definitief weet laat ik dit nog weten.

 

Nog 1 vraag over de juiste lnb: Is de alps met een kleine feedhorn een goede of is het beter om een andere te nemen met een grotere feedhorn.

 

Een iedere bedankt voor het meedenken en de info.

 

Men kan 4 normale Inverto ultra black kiezen icm visiosat big bisat. Er zijn weer mensen die claimen dat de astra 1 of astra 3 een alps lnb moet zijn. Anders krijgt u een optimale ontvangst. Ik spreek echter uit ervaring, dat het wel mogelijk is, 4 normale lnb icm visiosat big bisat voor de astra 1,2,3, en hotbird.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Men kan 4 normale Inverto ultra black kiezen icm visiosat big bisat. Er zijn weer mensen die claimen dat de astra 1 of astra 3 een alps lnb moet zijn. Anders krijgt u een optimale ontvangst. Ik spreek echter uit ervaring, dat het wel mogelijk is, 4 normale lnb icm visiosat big bisat voor de astra 1,2,3, en hotbird.

Dus dit formaat zou ik kunnen gebruiken, dan doe ik liever deze om wat meer regenreserve te hebben.

post-32604-0-07965100-1372017169_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Visiosat Alignment software kun je precies bepalen hoe de lnb’s en schotel afgesteld moet worden van de Visiosat Big Bisat, zie:

http://pointage.visiosat.com/Default.aspx

Dit is inderdaad de software die ik bedoel ,en ja je kunt eigenlijk alle lnb,s gebruiken hoeven niet perse alps te zijn ik gebruik verschillende soorten/merken en dat gaat prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hotzenklotser schrijft:

 

“en ja je kunt eigenlijk alle lnb,s gebruiken hoeven niet perse alps te zijn ik gebruik verschillende soorten/merken en dat gaat prima.”


Als je de instellingen precies aanhoudt die uit de softwareberekening van Visiosat komt, dan kun je voor de Astra 1, 2 en 3 geen 3 lnb’s met koppen van 60mm gebruiken. Als je die wel gebruikt, dan staan ze een stuk naast de plaats waar ze eigenlijk moeten staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan geen ontvangst hebt want dat is wel zo maar wel een stuk naast de optimale positie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Berekening Visiosat Big Bisat Utrecht:


De schotel en lnb’s moeten afgesteld worden met de Visiosat Alignment Software, zie afbeelding 1

Hieruit volgt, dat de afstand tussen de Astra 2 en Astra 3 is 9,77 - 4,68 = 5,09 strepen.
De afstanden tussen de lnb’s zijn dus als volgt:
Tussen de A2 en A3 = 5,09 strepen
Tussen de A3 en A1 = 4,68 strepen
Tussen de A1 en HB = 6,76 strepen.

De afstand tussen twee strepen is 9mm.
De hart op hart-afstand tussen de lnb’s moet dus zijn:
Tussen de A2 en A3 = 5,09 strepen = 46mm
Tussen de A3 en A1 = 4,68 strepen = 42mm
Tussen de A1 en HB = 6,76 strepen = 61mm

Gebruik je 4 lnb met koppen van 60mm, dan is de hart op hartafstand tussen de buitenste lnb’s 3x60= 180mm.

De afstand moet zijn 46+42+61= 149mm. De buitenste lnb’s staan dus (180-149) : 2 = 15,5mm verkeerd.


In afbeelding 2 heb ik 3 lijnen getekend.
De middelste lijn (rood) geeft aan waar de lnb’s moeten staan.
Op de bovenste lijn (blauw) heb ik aangegeven hoe de lnb’s met koppen van 60mm komen te staan.

Hieruit blijkt dat de lnb’s de volgende positieafwijkingen hebben:
Voor de HB = 15.5mm
Voor de A1 = 16,5mm
Voor de A3 =   1,5mm
Voor de A2 = 15,5mm

Gebruik je nu voor de A3 de Inverto Black Ultra twin met een kop van 60mm en voor de overige satellieten de Inverto Black Premium Single met een kop van 50mm, dan wordt de zaak als volgt, zie de onderste lijn (groen) in afbeelding 2:
Voor de HB = 0mm
Voor de A1 = 11mm
Voor de A3 =   2mm
Voor de A2 = 11mm

Zoals je ziet veel geringere afwijkingen die niet boven de 11mm uitkomen. Ook belangrijk dat de Astra 3-lnb nagenoeg goed staat.

Ik zou dus altijd adviseren om voor deze laatste keuze te gaan, dus gebruik te maken van 3 stuks Inverto Black Premium Single lnb’s.

Nog mooier zou zijn geweest om 4 stuks Inverto Black Premium lnb’s te nemen maar die zijn er niet in twin uitvoering en voor topicstarter is dat een vereiste.

Misschien voor mensen nog even interessant te weten hoe ver een lnb van zijn juiste positie mag afwijken:
De gebruikte golflengte bij satellietontvangst is ongeveer 25mm.
Je mag er met een normale feedhorn (dus geen smalle lnb’s) maximaal een halve golflengte er naast zitten, dit is dus 12,5mm anders wordt het twijfelachtig of je nog signaal krijgt.

Je ziet dat bij gebruik van 60mm-koppen 3 lnb’s ver over de maximale afwijking zitten. In de tweede

situatie blijft alles binnen de kritische grens van een halve golflengte.

 

Info over de Inverto-lnb’s vindt je hier:


De Inverto Black Ultra Twin:

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=68


De Inverto Black Premium Single:
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=58&PHPSESSID=1ff1442e1656e20462072750893375b7

post-60869-0-10193300-1372070316_thumb.png

post-60869-0-16790600-1372070346_thumb.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Duikertje

 

Ja, het is heel veel werk geweest om dit allemaal op op “papier” te krijgen maar ik vindt het belangrijk dat schotelliefhebbers bij multifeedontvangst van te voren kunnen bepalen welke lnb’s ze toe kunnen passen. Vaak zien ze dan in dat het toch niet helemaal is wat ze gedacht hadden en kunnen ze voordat ze iets aankopen, overwegen iets anders te nemen.


Ik ben er van overtuigd dat deze info nog heel wat keren geraadpleegd gaat worden door Visiosat Big Bisat liefhebbers.
 

Nee, ik zou je wens om twee aansluitingen te hebben op de Astra 23,5 niet opgeven.

De opstelling die ik geadviseerd heb, werkt goed.

Ventura zegt dan wel dat hij met 4 normale lnb’s de 4 satellieten wel kan ontvangen, maar hij woont naar ik meen in België waar de ontvangsthoeken tussen de satellieten groter is dan in Nederland en 60mm-lnb’s beter op een Visiosat Big Bisat passen voor de ontvangst van de vier meest populaire satellieten.


Het verschil tussen de Inverto Black Premium en de Inverto Black Ultra is niet zo groot, alleen bij zeer moeilijk te ontvangen transponders is verschil te ontdekken.

Een lnb die beter in het brandpunt van de signaalbundel staat, presteert aanzienlijk beter dan een lnb die flink naast de signaalbundel staat.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...