Ga naar inhoud


Ontvangst 28.2 + 28.5 en LNB Skew


oliver
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik lees hier op sat4all dat de 28.2 een populaire '4de' sat is. Niet zo heel gek, want wij verstaan wel een woordje engels enzo. Echter zit op 28.5 de andere UK Sat, de Eutelsat 28. Nu zegt men dat je met een standaard LNB satellieten binnen 1.5 graden met 1 LNB kan ontvangen. Dat is hier denk ik toch ook wel het geval.

 

Nu zit ik wat dingen na te kijken en het valt me op dat de Astra en de Eutelsat verschillende Skew's hanteren. Tenminste, eigenlijk zijn ze natuurlijk het zelfde, maar de Astra (ook de 2?) heeft een pre-skew van 7.5 graden.

 

Wat is nu de meest optimale skew om beide te ontvangen, of is de ene sat belangrijker dan de andere? Speaking off, Richt je je LNB dan ook uit op 28.35?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste oliver

 

Omdat de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5 slechts 0,3 graden uit elkaar staan, ziet de lnb dat als één satelliet. De Eutelsat zendt uit met de widebeam en is in heel europa prima met een kleine schotel te ontvangen.

De Astra 28,2 werkt behalve met de Europa-beam ook met de spotbeam die op Engeland gericht is. Daarom is het verstandig de lnb zo af te stellen, dat je de Astra 28,2 optimaal ontvangt.


Wat betreft de skew het volgende. Bijna altijd wordt de skew van de lnb voor de 28,2/28,5 positie afgesteld op de skew van de Astra 2. Je hebt helemaal gelijk dat er een verschil van 7,5 graden zit tussen de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5.

Je zou het verschil in skew kunnen middelen. Voor bijv. Utrecht moet de skew voor de Astra 28,2 oost -9,5 graden zijn, voor de Eutelsat 28,5 oost -17,2 graden.

Als je de skew op -13,3 graden zet, zit je op het gemiddelde van de juiste instelling waarbij de skew voor beide satellieten minder dan 4 graden afwijkt. Dit is bijna niet meetbaar in de signaalkwaliteit.

 

Alleen bij hele grote schotels waarbij je dan moet denken aan 120-150cm, is er verschil te merken dat je te maken hebt met twee verschillende satellietposities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenvattend zeg je dat de Skew het beste is om op -13.3 te zetten, maar niet heel hard nodig. Voor de sat kun je het beste uitrichten op de 28.2 omdat deze zwakker hier binnen komt dan de 28.5 (die heel sterk binnen komt). Aangezien (op dit moment) de 28.0 (Astra 2A, 1N, 2D) daar weer onder zitten? 28.2 is heel dicht bij de gemiddelde van 28.25 :)

 

 

Niet helemaal passende in dit topic, maar wil je dan uitlijnen op een gemiddelde sat (zoals bij de waverunners op een virtuele midden sat) of toch de zwakste sat (in het midden) pakken? Ik zou zeggen dat als je het gemiddelde pakt van b.v. de 4 standaard sats op ~160 graden zit je wel is waar net iets naast de 162 van de Astra 1, maar wel weer iets beter bij de anderen?

 

Dus was is dan het standpunt van het een virtuele sat pakken voor het uitlijnen? Beter niet doen op een mutilblock rail?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste oliver


Inderdaad je conclusie over welke positie je het best de lnb kunt uitrichten is juist, zie ook de wat de site “Kingofsat” hierover schrijft, zie bijlage.
 

Of je uitricht op een echte sat of op een virtuele sat moet je af laten hangen van de sterkte van het signaal van de satellieten. Daarmee wordt in de berekening nooit rekening gehouden van bijvoorbeeld Satlex of Visiosat.

Je kunt bijv. bij zwakke satellieten die je van ver opzij ontvangt rekening houden om die wat meer naar het midden te krijgen. Ook kun je bijv. bij de ontvangst van de vier bekende satellieten rekening houden dat de Astra 23,5 waar de zwakste transponders op zitten in het midden te zetten.

Alles is mogelijk met die computerprogramma’s.

post-60869-0-12702000-1373292091_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, King of sat is ook wat ik voor de referentie heb gebruikt.

 

Ik had in mijn sheet ook eerst steeds de gemiddelde van al die sats gebruikt voor b.v. de 19.2 maar deze getalen varieren elke dag een beetje, dus denk dat je dan het beste maar van uit moet gaan, dat 19.2 de gemiddelde is voor alle sats op die plek.

 

Iig bedankt voor deze vraag, jammer dat het beetje een dialoog was ;) Of zijn mijn vragen zo moelijk? Verwacht iig nog maar een topic met wat leuke vragen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...