Ga naar inhoud


Welke LNB en Diseq 4x1 in 2023?


JoeC
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Gisteren had ik een (vermoedelijk) defecte LNB die ik gelukkig nog heb kunnen vervangen door een reserve Inverto Black Ultra.  Gelukkig gaan de meeste LNB's wel een tijdje mee maar zo af en toe overlijdt er 1.  Ik had ook zorg dat de Diseq switch misschien defect zou zijn, gelukkig was dat niet zo.  Moest dus na veel jaren weer eens aan de schotel knutselen en kwam daarbij op onderstaande.

 

Nu neemt het aantal satshops op rijafstand steeds verder af, ook wordt de keuze in produkten steeds minder.  Via het web bestellen kan, zelfs nog "wat oudere" modellen tegen soms woekerprijzen.  Ik wil graag wat reserve materiaal hebben en daarom de vragen:

 

Wat is nu (2023) de aanbevolen LNB?  Ik heb 4x Inverto Black Ultra in gebruk op een T90.  Die lijken niet meer gefabriceerd te worden en dus is er waarschijnlijk een (betere?) opvolger.  Welke?

 

Wat is nu (in 2023) de aanbevolen Diseq 4x1 switch?  Spaun is niet meer, internet geeft nogal vage adviezen met zowel voor als tegenstanders van merken, maar welke is nu de beste optie?  Ik zie nog wel een Spaun SAR 411 WSG voor 2x de laatste prijs bij mij bekend.  is dat nog steeds een goeie optie?

 

Pensioen komt eraan, de bomen van de buurman zijn flink gegroeid, vermoedelijk moet de schotel verplaatst worden.  Ik heb een alternatieve opstelplek en overweeg om die komend jaar van een 2e (later als vervangende) schotel te voorzien.  Bij die vervanging komt de vraag op:  Heeft FBC/Unicable op een T90 (of is het nu T85?) met eventueel meer dan 4 LNB's in 2024 zin gezien de ontwikkelingen in de sat wereld?  Ik realiseer me dat niemand een glazen bol heeft...

 

3 vragen in 1 post maar ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste JoeC

 

De Inverto Black Ultra is nog steeds een uitstekende lnb. Er is een opvolger, de Inverto Premium PLL ( https://inverto.tv/lnb/362/single-universal-40mm-pll-lnb ). Die hebben een betere frequentie stabiliteit wat beter is bij transponders met een lage Symbol Rate. Deze lnb heeft ook een nadeel en wel dat de kopdiameter groter is alleen vanwege een skew graden verdeling. De meeste lnb's hebben een kopdiameter van 59,5mm, afgerond 60mm maar deze lnb heeft een kopdiameter van 69mm en dat heeft het nadeel dat je ze bij multifeed minder dicht tegen elkaar kunt zetten.


Dan is er een andere opvolger, dat is de Inverto Ultra PLL ( https://inverto.tv/lnb/445/single-high-gain-low-noise-40mm-pll-lnb ). Dit is ook een uitstekende lnb maar heeft juist een kleinere kopdiameter van 48mm. Dat heeft het voordeel dat je ze dichter tegen elkaar kunt zetten maar het nadeel is dat door de kleinere feedhorn ze minder signaal vangen. Je moet je bedenken dat de signaalwolk ongeveer een diameter heeft van 25mm maar als door onnauwkeurigheden in de schotel de signaalwolk groter wordt, het signaal al snel buiten de feedhorn komt. Hiermee kan dus verstrooid signaal minder goed opgevangen worden.

 

Een T90 heeft een dubbele reflector waarmee de signalen van de verschillende satellieten verder uit elkaar worden gespreid. Hiermee komt het niet snel voor dat lnbs elkaar in de weg zitten. Op een T90 zou je dus prima een Inverto Premium PLL lnb kunnen nemen.

 

Maar je schrijft "een T90 (of is het nu T85?)". Een Wavefrontier T90 is een heel andere schotel dan de Maximum E85. Om welke schotel gaan het nu?

 

Wat betreft de diseqc-switch is het toch wel belangrijk hoeveel lnb's dat je wilt aansluiten. Zou je dat eens aan kunnen geven.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Bedankt Sprietje, de huidige schotel is een Wavefrontier T90 die nu zo'n 15 jaar op t dak staat.  Gisteren in de regen een LNB vervangen, vandaag met beter weer eens gekeken of ie misschien wat bijgesteld moest worden maar dat was alleen de skew een beetje op de 28 (BBC).  Em het mos dat van lieverlee begint te groeien weggepoetst - dat maakt nul verschil maar ziet er van beneden af wat beter uit (WAF factor).

 

Ik noemde de T85 omdat het lijkt alsof de T90 inmiddels uit de mode is.  Ik heb naar volle tevredenheid een T90 en overweeg soms een 2e om mee te experimenteren als er meer tijd beschikbaar komt - hobby kost geld.

 

Bedankt voor de info over de LNB's.  Met de huidige 4 koppen kan ik de grotere maat wel kwijt, zoals in de eerdere post aangegeven: ik weet ook niet of het in de huidige tijd zinvol is om standaard op meer sat posities in te zetten.  Coderingen nemen de overhand en de hoeveelheid niet interessante kanalen neemt ook steeds meer toe.  Een 2e schotel zou (voor nu) vooral zijn om 2 opstel lokaties te vergelijken, sommige bomen die vrij dicht bij staan zijn inmiddels een kleine 20m hoog.....

 

Ik ga nog eens zoeken of ik Black Ultra's voor een schappelijke prijs kan vinden.  Misschien een paar op voorraad.

 

Heb je ook nog iets over huidig aan te bevelen Diseq swicthes (merken, typen)?  Momenteel 4x1, als het meer koppen worden zal t wel bij 8x1 (maal 2) blijven.

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spaun switches waren vroeger topkwaliteit maar dat is minder geworden.
De 4/1-switch SAR 411 WSG had maar een verlies van 2dB maar die worden al geruime tijd niet meer gemaakt. Tegenwoordig hebben ze de SAR 412 WSG en die heeft een verlies van 3dB.
Denk ook eens aan de Triax MFD 411. Die heeft ledjes om te zien of de switch schakelt en is van uitstekende kwaliteit.

 

Spaun SAR 412 WSG.jpg

Triax 4+1 diseqcswitch.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...