Ga naar inhoud


De ideale sat ontvanger bestaat die?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Na de nodige sat ontvangers te hebben gehad tw.

- Nokia,

- pace

- 2 x Philips

- ascom

- Xtreme normaal en PVR

- Medion

- de philips pace HD

- en de laatste gekochte de VU+ duo

 

Vraag ik me af of de ideale ontvanger ook bestaat?

Nu niet meteen komen met "ik kan met een VU+ zo ongeveer alles" want mijn ervaring is toch anders.

 

Na aankoop nl. aan het prutsen geweest om een zenderlijst er in te krijgen die ik wil, en niet één die door een ander is bedacht met zenders waar ik toch niet naar kan kijken, op plekken waar ik wel langs zap of zenders waar ik graag (Bijv. N24) naar kijk, richting kanaal 180 of zelf nog verder weg.

 

Nu gooien ze de zenders weer eens door elkaar en wordt het weer rotzooien om alles weer goed te krijgen, :angry:

Dus zenderlijst opnieuw inlezen waardoor er nog veeeel meer van plek wijzigt, geheel weer editten met een computer, zenderlijst weer terug zetten kijken of het werkt en dan nog maar weer eens. 

Pffff daar heb ik allemaal geen zin in en al helemaal niet met deze hitte.

Ook als een zender in een verkeerd formaat uitzend dan wil ik zelf even simpel op een knopje drukken om die platte rondwandelende voetballer die plots toch een reus blijkt te zijn als hij languit op het veld ligt  te transformeren naar een normaal uitziend persoon.

 

De ascom met alternatieve software had een aardige ingebouwde editor alleen was dat ding zo traag als maar kan

De Xtreme kan super simpel wisselen van beeld formaat, heeft dan wel een editor maar de lijst bij de editor komt weer niet overeen met de zenderlijst dus met 2000 opgeslagen zenders blijf je aan het zoeken en helaas kan hij de nieuwe uitzendnormen niet aan.

De philips pace is dan wel super simpel maar je kunt niets wijzigen qua zenderlijst of beeldformaat

 

De Vu+ kan heel veel maar je blijft aan het menu's doorlopen en een editor om even 5 zenders te wijzigen kent hij weer niet en het is zeker geen ontvanger die je even bij opa en oma gaat plaatsen zodat ze TV ongestoord kunnen kijken.

 

Waarom worden al die positieve zaken niet een keer in 1 ontvanger gezet?

Waarom moet een zenderlijst geheel opnieuw ingelezen worden en wordt alles op de kop gezet als men weer eens wat zenders zo nodig moet verplaatsen?

Immers laat je je ontvanger zoeken dan herkent hij toch al alle zenders, waarom maakt men dan geen ontvanger die alleen even de juiste frequenties zoekt bij de zenderlijst die jij hebt ingesteld/gemaakt?

Dan kunnen die satelliet jongens wijzigen wat ze willen maar jij gaat na "juiste zenders bij zenderlijst zoeken" en 5 min. later staat alles weer goed zonder dat er een PC of wat aan te pas komt.

Waarom zit er geen eenvoudiger editor in je ontvanger om even die 2 of 3 extra zenders op een plek te zetten die jij wilt en moet je in plaats daarvan gaan hannes met editors, ip adressen, zenderlijsten enz?

 

Is er nu nog nooit een leverancier geweest die alle voordelen van ontvangers op 1 hoop heeft gegooid en daar de beste en meest gebruikte in zijn software is gaan verwerken?

 

Nu weet ik wel dat als ik zeg dat ik een editor wil dat er ook volksstammen zeggen van "dat doe je toch even op je PC"

Maar ik zou zeggen zet al die mogelijkheden in je ontvanger, creëer en paar rolling buttons die afhankelijk van de stand van je ontvanger een bepaalde functie krijgen of die je zelf naar eigen wens in kunt stellen en als je dan 90% van de mogelijkheden niet gebruikt "so what" als ik ze wil gebruiken zitten ze er in ieder geval op.

 

Want op de uitzondering daar gelaten willen de meeste gebruikers toch gewoon TV kijken en als er iets verandert dit even simpel aan kunnen passen en niet liggen kloten met van alles en nog wat.

 

Of is er toch al zo'n ontvanger en houdt men dit angstig geheim zodat ik nog niet van het bestaan af weet?

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ooit eens dreambox edit op de pc geprobeerd.

Als mijn ouders bij ons oppassen kunnen ze gewoon met de vu overweg.

Welke image draai je.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, Gerrit B, wat ik nu zo lees in jouw verhaal is dus dat de VU+ toch is zoals ik dacht dat hij was... een hobbybox.

Ik wil niet negatief doen hoor, maar wil gewoon realistisch bekijken wat hij waard is. Voor alle duidelijkheid ben ik nog niet toe aan een nieuwe box, de technisat werkt nog prima... maar ik probeer op de hoogte te blijven wan wat er te koop is, zodat ik een goede beslissing kan nemen als de tijd daar is.

 

Over zenderlijsten hebben we het al eens gehad in een ander topic... en ik zie het nut daar dus ook niet van in, want inderdaad, ieder wil de volgorde graag zoals hij zelf wil, dus kan je in mijn ogen net zo goed zelf zenders scannen als het nodig is, en die invoegen of vervangen als het aan de orde is.

Het voordeel van technisat is wel dat als er (voor het duitstalige gebied) interresante zenders van parameter wijzigen, dat dat automaisch door ISIPRO aangepast wordt, ook in jouw zelfgemaakte favorietenlijst. Al het overige moet je zelf doen, en helaas is er niets vrij verkrijgbaar om het op de computer af te handelen. Nu ben ik wel een sat-kijker van de "oude stempel", en ben dus niet opgegroeid met zenderlijsten. Gelukkig eigenlijk, want nu lees ik paniek berichten als een zender niet in een lijst staat, en men weet niet wat te doen ??? tja, zo ver zijn we gekomen... mensen wordt steeds dommer.

Ik denk dus dat het het eenvoudigste is om gewoon bij wijzigingen zelf even dingen aan te passen... even een transponder scannen als er een nieuwe geactiveerrd wordt,  of als er een wijziging is. Zo veel werk is dat niet...

 

Maar ik geef toe dat de ideale receiver niet bestaat. Ieder merk heeft wel bepaalde pluspunten, die je graag allemaal bij elkaar zou zien in 1 receiver.. Voor mij is en blijft de beeldkwaliteit toch op nummer 1 staan! Dit is belangrijker dan alle andere criteria. Ook de levensduur van het apparaat is belangrijk! De gebruiksvriendelijkheid moet je opdelen in 2 hoofdstukken... het dagelijks kijken, en het "actueel" houden van de zenders.

 

Ik ben altijd argwanend geweest tegenover die linux boxen... ze hebben duidelijk voordelen, maar ook nadelen... en doordat ik nu meelees wat er zoal geschreven wordt over de vu+ boxen, stel ik vast dat het toch lang niet allemaal zo positief is als het lijkt.

Maar, ik blijf meelezen... want hoe meer je weet, hoe beter je kan beslissen wat voor jou de ideale box is.

Die hoop ik dus ook ooit te vinden.  Toen ik bijna 30 jaar gelden begon was het met een echostar SR5500... en toen ik die had las ik lovende verhalen over de Chaparal Monterey... een 'droom ontvanger'... maar destijds voor mij veel te duur... heb jaren van dat ding gedroomd... maar heb hem nooit gekocht.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich heb ik zelf niet te klagen over de Vu+ hoor, prima, beeld veel mogelijkheden maar toch een aantal essentiële zaken die gewoon missen.

Verschuift er een zender dan moet je een scan uitvoeren om die weer terug te krijgen en dan begint het gedonder want dan kun je kiezen uit alles inlezen of de volgorde van de satboer aanhouden.

Bij beide gooit hij dus je hele zenderlijst door elkaar en even die 30 of 40 zenders waar je naar kijkt op de ontvanger zelf wijzigen is er niet bij dus dan moeten de netwerkkabels weer voor de dag komen, een editor op je computer gezet worden (want die oude is natuurlijk al weer opgevolgd door een nieuwe), het hele spul weer terug zien te krijgen enz.

 

En ook als er een zender beweerd dat het een 16:9 uitzending is maar wat te zien is is toch 4:3 dan kun je dat niet even handmatig aanpassen.

Dus het dagelijks kijken gaat best zolang je maar naar goede zenders kijkt die niet met de formaten rommelen.

De gebruiksvriendelijkheid is wat mij betreft ver te zoeken als je er geen extra computer aan wilt gaan hangen.

 

Ik heb er pli 3.0 in staan en nu maar de zenderlijst van henksat 19 + 28 in gezet.

 

Maar dan komt het weer dan ben je bijna verplicht een HD abo af te sluiten want niet alleen ned 1,2 en 3 staan op 1,2 en 3 maar op 4 RT4 HD op 5 RTL5 HD enz.

Wil je daar niet extra voor betalen dan kan dat ook en selecteer je de SD zenderlijst maar dan is ook ned 1,2 en 3 niet meer in HD.

 

Suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het... wat mij betreft erg onvriendelijk in het gebruik dus, en dat is iets wat ik meeneem en mijn overdenkingen. wat dat betreft is hij weer wat gedaald in de rangorde.

 

Bij Technisat moet je na een zenderwijziging uiteraard ook wel een scan doen, van de transponder waarop de zender(s) zit(ten). Hij meldt dan dat er x nieuwe zenders gevonden zijn, en ik kan dan beslissen per zender wat ik er mee doen wil. Ik kies dan altijd per zender die ik hebben wil, dat hij ze onderaan de lijst moet toevoegen. De zenders die bijvoorbeeld gecodeerd zijn waarop ik geen abo heb, of die me niet interesseren, laat ik voor wat ze zijn. Ik verplaats dan de bewaarde zenders even manueel naar de goed plek, en klaar is kees.

 

Maar kan je met die vu+ niet gewoon zoals bij iedere receiver alles manueel doen, en dan later gewoon 1 bepaalde transponder updaten? je gaat mij toch niet vertellen dat je altijd de hele satelliet tegelijk moet gaan scannen?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, je kunt ook handmatig zoeken en dan alleen maar 1 transponder af laten zoeken.

 

Probleem is alleen dat die gevonden zenders dan ergens worden neergezet en je dus ned 1,2 en 3 op 1, 2 en 3 hebt en is RTL4 verplaatst dan staat die na de scan ergens op kanaal 6800 en die kun je dan niet zonder computer op kanaal 4 zetten. (of ik moet dit stukje na de nodige keren de handleiding doorgespit te hebben toch over het hoofd hebben gezien en heb het ook niet in alle menu's terug gevonden)

Ook een favorietenlijst maak je dus op de pc en niet op de ontvanger zelf.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het, je MOET dus je computer gebruiken om je lijsten te maken of te wijzigen... dat is ook niet goed, want voor 1 of 2 zenders is dat veel te omslachtig.

Het zou fijn zijn als je gewoon allebei zou kunnen... moet je 100 zenders gaan sorteren is een computer makkelijk... voor een paar is het belachelijk.

 

dank je voor de opheldering Gerrit :)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het zo ongeveer als de minst kwade tussen alle ontvangers.

Nu alleen nog wat gebruiksvriendelijker maken met een OpenPli 3.1 waarmee je ook zelf eenvoudig wat wijzigingen door kunt voeren ed. en ze zijn al een heel eind op weg.

 

Want persoonlijk denk ik dat het alleen maar een kwestie is van de juiste mensen de software laten schrijven.

Zet je wat mensen aan de ontwikkeltafel die een editor ed. belangrijk vinden (ipv. wat whizzkids die alleen maar in eentjes en nullen denken) en dan staat die er in de volgende versie in.

Dan is het nog een keer met je USB stick wat overbrengen en de ontvanger is al 75% gebruiksvriendelijker geworden.

Want dat is natuurlijk wel het mooie van zo'n open platform, maak wat software, zet het er in en je kunt het gebruiken.

 

Zo hebben we ook de 4 gekleurde knoppen, die hebben al wisselende functies maar soms ook geen functie, maak die dan op dat moment vrij programmeerbaar met een functie die jij van belang vindt.

Maar ook de knop AV (waarvan me het gebruik nog onduidelijk is) en de knoppen voor het afspeelgedeelte die je tijdens het tv kijken toch niet gebruikt waar je nog van alles kunt doen.

 

Maar stiekem hoop ik dat er toch iemand is die zegt dat alles wat ik geschreven heb onzin is en dat je simpel een van de applicaties (waarvan nergens staat wat je er mee kunt) kunt aanklikken en dat je editor aanwezig is.

Of dat er toch een HD ontvanger is waarmee dit soort zaken de normaalste zaak van de wereld zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet alles wat je geschreven hebt is onzin, de laatste alinea  sla je de spijker op de kop.

 

De mogelijkheden zijn enorm.

En mensen zijn niet te dom om een E2 box goed te gebruiken, vaak is het zo eenvoudig dat er veel mogelijkheden over het hoofd worden gezien.

In de Wiki wordt vaak niet gekeken wat er moegelijk is, of er wordt niet gevraagd hoe een en ander mogelijk is .

aangepast door metoo

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom had ik het topic ook gestart met de vraag bestaat de ideale ontvanger?

En het was ook niet de bedoeling om e.e.a toe te gaan spitsen op de VU+ maar zoals gezegd is dit (voor mij dan) de minst kwade onder alle ontvangers.

 

Maar als iets niet gevonden kan worden ligt dat dan aan de persoon of aan de manier hoe het in de gebruiksaanwijzing of in een menu verstopt is?

 

Ik ben nog steeds van mening dat wij hier, in het algemeen, als techneuten omschreven kunnen worden en als die het al niet lukt om iets, na tig keer alles te hebben doorgespit, voor elkaar te krijgen hoe moet een digibeet dat dan ooit voor elkaar krijgen?

En die laatste groep is nog steeds wel de grootste groep en wil je die bereiken dan zal je product daar dus op aangepast moeten zijn. ;)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu een half jaar openpli 3.  M.b.t. als er een paar zenders zijn gewijzigd doe ik dat nog met de afstandsbediening ( + , menu). Pas als er veel veranderd is en er geknipt en geplakt moet worden , of als er een stream ingezet moet worden gebruik ik dreambox edit.

Verder zet de ontvanger de zenders netjes gesorteerd op provider in een lijst. En tot mijn verbazing worden nieuwe dvb-c zenders (glashart/reggefiber) automatisch  toegevoegd. Je moet ze dan nog wel zelf in de favorietenlijst zetten. Kortom het aanpassen van de zenderlijst vind ik nog niet zo omslachtig.  Een stream die steeds veranderd vind ik eigenlijk het enigste min punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel verder hoe doe je dat?

Want ik ben al wel 1000 keer in het menu geweest, zorgvuldig alle veldjes langs gegaan en nog nooit iets kunnen vinden waarmee je dat kunt doen.

Ook als je op het www. gaat zoeken zie je ook alleen maar dream edit en wordt er met geen woord gerept over een interne manier om wat zenders aan te kunnen passen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de afstandbediening  ch+ indrukken (of ch-), je ziet dan je lijst, vervolgens druk je op MENU toets, daarna met de pijltjes omlaag naar Verplaatsmodus activeren en dan op OK drukken.  Nu ga je met pijltje omhoog/omlaag naar het kanaal dat je wilt verplaatsen en druk je op ok. Vervolgens met de pijltjes zet je het kanaal op jouw gewenste plaats en druk weer op OK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over logisch in een menu zetten gesproken :crazy:

Ik zou zoiets nu juist bij zenders zoeken onderbrengen.

 

Maar het werkt wel dus de ideale ontvanger is toch weer een heeeeeel stuk dichterbij gekomen.

Weet je toevallig ook nog een methode om het beeldformaat simpel aan te passen?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...