Ga naar inhoud


linux voor beginners,welkeen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

ik ga mij een 2de handse laptop aanschaffen en wil wel eens kijken hoe linux draait.ik heb vroeger een gedraaid die gemakkelijk was,maar nu weet ik niet meer welke.welke linux is gemakkelijk?ik zou beginnen met linux en hopelijk dat alle drivers worden gevonden,met internet.daarna geleidelijk opbouwen.

welke raad je mij aan en liefst geen 20 versie's,want dan ben ik ook niks verder.

alvast bedankt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


(X)ubuntu 12.04

 

Zie de Ubuntu release timeline  ;)

Je zou wel kunnen experimenteren onder Ubuntu welke desktop omgeving je het prettigst vind.

Voor mij persoonlijk Xfce vandaar Xubuntu.

Veel plezier  :)

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi,

ik ga mij een 2de handse laptop aanschaffen en wil wel eens kijken hoe linux draait.ik heb vroeger een gedraaid die gemakkelijk was,maar nu weet ik niet meer welke.welke linux is gemakkelijk?ik zou beginnen met linux en hopelijk dat alle drivers worden gevonden,met internet.daarna geleidelijk opbouwen.

welke raad je mij aan en liefst geen 20 versie's,want dan ben ik ook niks verder.

alvast bedankt.

wat je er precies mee wilt gaan doen, in hoofdzaak, dus de applicaties die gebruikt worden kan mede bepalend zijn voor de keuze!

ofschoon uitwisselbaar is het user interface voor een deel bepalend hoe makkelijk je toevoegd en al snel van start kunt.

 

ik ben erg te spreken over OpenSuse 12.3 met KDE user interface.

ciao

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las deze week een positief artikel over de nieuwe versie van elementary Linux. Je kan alle Linux varianten prima proberen onder VMWare.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubuntu 10.04 vanaf Live CD ;)

 

WOW Ron, 12.04 LTS (Long term Support - 2017) en verder zitten we al op 13.04.

Zou die oude CD toch maar eens weggooien  ;) en denken aan een upgrade.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mint met cinnamon desktop is niet slecht

zelf heb ik in moment ozunity diamond II b 64 lopen

https://www.ultimateeditionoz.com/about2 weet niet of links erlaubt zijn anders please verwijderen

 

in iedergeval is bijna iedere op ubuntu gebaseerde distro niet slecht

is smaak afhankelijk met wat voor desktop je graag werkt

 

KDE , Gnome ; Unity , Cinnamon , E17 enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor support gaan. Ubuntu is erg veel gebruikt, en het support is dan ook erg goed. Als je in het Nederlands, maar vooral ook in het Engelstalige forum vragen stelt, woden die snel en kundig beantwoord.

 

De versies werken alsvolgt: ieder jaar in april (maand 04) en oktober (maand 10) komen nieuwe versies uit. in 2013 is dat dus versie 13.04 (april 2013) en binnenkort komt 13.10 (in oktober). Persoonlik vind ik de 13.04 versie net iets minder dan de voorgaande versies, de desktop die ze standaard al even hanteren (Unity) vind ik zeker veel minder... Maar ja, alles is aan te passen, als je weet hoe.

 

Mint is, gebaseerd op Ubuntu, nog wat geliefder. Je kunt daarmee met je vragen in de Mint én de Ubuntu fora terecht. En de desktop vind ik echt lekkerder (niet de Unity desktop van Ubuntu, en dat is een groot pluspunt).

 

KDE wordt vaker genoemd als desktop, ik ben echter al lang enorm gecharmeerd van de Gnome desktop. Dat is echter kwestie van smaak.

 

Kijk eens op  distrowatch.com . Daar staat rechts, iets naar beneden, een top populariteiten lijst. Moet je als beginner niet allemaal willen, zoals Debian en Fedora, maar je ziet daar wel dat Mint, op afstand, bovenaan staat. Nogmaals, dat is Ubuntu met een eigen sausje er over heen...

 

Wat ik je verder zou willen aanraden, met een "nieuwe" laptop en dus een kale installatie, probeer er gewoon eens een paar uit. Maak een boot usb stickie en installeer ze. Even gebruiken en kijken hoe het bevalt. Eventueel multiboot, maar ik weet niet of dat te ver gaat...

 

Lijkt misschien een open deur, maar dat proberen is toch het beste om een keus te kunnen maken. Die keus is altijd persoonlijk, en niet afhankelijk van wat men zegt. Probeer de verschillende distros, en de verschillende desktop/GUI's.

 

Voor je het weet ben je de deskundige!

aangepast door bigtwin

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hoi, ik heb debian geinstalleerd en putty WinSCP op de pc gezet.

maar kan niet inloggen onder root (foutcode )

kan wel inloggen onder mijn eigen inlog passwd,

maar dan kan ik geen bestanden overzetten.

en dat moet je weer onder root doen maar kom niet in het root gedeelte

als ik onder root inlog vraag ie om een wachtwoord maar welke ik heb van alles geprobeerd

iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik heb debian geinstalleerd en putty WinSCP op de pc gezet.

maar kan niet inloggen onder root (foutcode )

kan wel inloggen onder mijn eigen inlog passwd,

maar dan kan ik geen bestanden overzetten.

en dat moet je weer onder root doen maar kom niet in het root gedeelte

als ik onder root inlog vraag ie om een wachtwoord maar welke ik heb van alles geprobeerd

iemand enig idee?

 

Geen idee wat in debian de default settings zijn. Zorg dat het paswoord voor root gezet is en controleer dat je als root mag inloggen in ssh:

 

in /etc/ssh/sshd_config (of waar dat in debian staat):

 

PermitRootLogin yes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...