Ga naar inhoud


Welke encoding hardware moet ik aanschaffen?


Sambir

Aanbevolen berichten

Beste sat4all gebruikers,

 

Ik zit al enige tijd met een issue. Ik stream tv naar mijn ipad, over internet. Hiervoor maak ik gebruik van een 8 core amd cpu en vlc mediaplayer en een hdmi capture card.

 

echter verbruikt deze combinatie enorm veel watt en de bitrate blijft niet stabiel op 1 snelheid. Ik stream namelijk op 720p resolutie en 50fps (de fps vanwegen snelle bewegingen) met h264 en dit vergt heel veel rekenkracht. Hiervoor heb ik de cpu moeten overklokken van 3.1ghz naar 4.2ghz.

 

De pc verbuikt op piek momenten bijna 400 watt en mijn configuratie waarbij ik de bitrate op 2mbps heb staan schiet soms over het dubbele heen, daarnaast wil de computer wel eens crashen (logisch). De bitrate zou best met tweaking wel op te lossen zijn maar ik ben er nog niet uitgekomen.

 

Dus ik ben op zoek gegaan naar encoding apparatuur op internet. Dingen zoals hardware acceleration cards voor de pc heb ik niet kunnen vinden op één na, de Matrox CompressHD. maar deze kaart werkt waarschijnlijk niet met vlc.

 

Dan blijven de professionele apparaten over zoals een encoding apparaat die broadcasters gebruiken, echter zijn deze rond de 1500 dollar en dat zijn nog de goedkoopste versies...

 

Het voordeel van zo'n apparaat is dan wel dat het maar 25watt verbruikt en indien goed ingesteld een stabiele bitrate kan uitspugen...

 

Ik heb zelf dit apparaat gevonden op aliexpress:

[url="http://webshop-verwijderd.html%5B/url]

 

Wat denken jullie over zo'n apparaat? Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er veel goedkopere oplossingen zoals bijvoorbeeld de nieuwe I7 processoren die over encoding capaciteit beschikken (heb ik ergens gelezen) Of zijn er wel hardware kaarten die kunnen accelereren ongeacht welk software je gebruikt?

 

Bitrate, resolutie omlaag schroeven zit er niet in. Ik ben tevreden met de kwaliteit dus ben op zoek naar hardware die dit kan versnellen of de load op de cpu kan verlagen.

 

Alvast bedankt voor de reacties...

aangepast door Michel
Lees onze reclame regels!
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is juist een combinatie van Hardware én software.

 

Bij moderne intel processors kun je gebruik maken van Quick Sync.

 

Je kunt ook een videokaart gebruiken om hardwarematig encoding te versnellen. Je hebt hiervoor Cuda (alleen Nvidea) en Opencl (wordt in principe door elke fabrikant ondersteunt).  Daarna is het een kwestie van de juiste encoder software die daar ook gebruik van maakt.

 

Deze hardware matige ondersteuning zorgt ervoor dat je CPU belasting nihil wordt. Een moderne i3/i5/i7 + videokaart met bovenstaande opties zal niet meer dan 100W maximaal gebruiken.

 

VLC ondersteunt in ieder geval Cuda én OpenCL dus als je een videokaart hebt met de goede drivers moet je dit kunnen inschakelen. Je processor belasting zal dan spectaculair dalen.

 

Hier een leuk demotje van het effect door Cuda. Let vooral op de processor belasting. Dit gaat welliswaar over decoding maar hetzelfde effect heb je met encoding.

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die moet het heel goed kunnen, dus leuk om mee te experimenteren. De 5870 kan niet overweg met Cuda maar erg goed met OpenCL. Zorg wel dat de drivers up to date zijn!

 

Aanvulling:

 

Ik vond hier nog wel een leuk (wel technisch) artikel...   http://www.behardware.com/articles/828-7/h-264-encoding-cpu-vs-gpu-nvidia-cuda-amd-stream-intel-mediasdk-and-x264.html

 

En hier zou genoeg documentatie moeten staan:  http://www.videolan.org/developers/x264.html

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gezocht maar kan niet direct een relatie vinden tussen h264 transcoding met vlc en hardware acceleratie met opencl GPU. Moet nog even doorzoeken

 

Maar wat vind je eigenlijk van die hardware encoder die ik op aliexpress heb gevonden zou die het werk niet veel beter kunnen doen dan een pc? Ik heb ook al dingen gelezen over de vu duo2 of xtrend et10000 die het beeld kunnen transcoderen voordat ze het uitspugen misschien is zo iets ook een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de link...Ik moet aangeven wat voor hardware ik wil gebruiken, het kon niet anders dan de link doorgeven...Was helemaal niet mijn bedoeling om reclame te maken.

 

Maar jah.

 

Ik lees op het videolan forum dat videokaarten alleen helpen met decoding maar niet met encoding.

 

Maar er is geen andere kaart of hardware die ik in de pc kan steken wat de load op de cpu kan verminderen? Moet ik het echt doen met professioneel encoding hardware?

 

Ik zag vandaag trouwens ook een nieuwe Xtrend ET10000 Deze beschikt over een eigen transcoding cpu + HDMI IN. Zou het dan kunnen betekenen dat ik via hdmi een decoder kan aansluiten en vervolgens dat beeld kan transcoderen? Dat zou te gek zijn!!!

aangepast door Sambir
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit net te denken......  ik weet niet wat je bron is, maar als het satelliet materiaal is in HD is dit al een MP4 stream. Dit zou de iPad al zelf moeten kunnen weergeven. Encoderen is dan gewoon niet nodig  . Ik gebruik zelf ook aceplayer die iPad vreemde formatie aankan. Heeft ook de mogelijkheid om te connecten naar een url streaming.

 

Ik heb het gevoel dat je aan de verkeerde kant zit te zoeken terwijl je ook mogelijkheden op de ipad hebt....  maar geef eens wat meer info wat de bron is wat je streamt

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...