Ga naar inhoud


microprocessors op volgorde van snelheid


gerrit B

Aanbevolen berichten

Wie weet hoe het nu precies zat met in welke volgorde de verschillende microprocessoren op de markt zijn gekomen en welke telkens weer sneller was?

In mijn tijd had je eerst de 8008 daarna de 8080, Ziloc maakte daar toen de Z80 op.

Vervolgens kwam men toen met de 16 bits processoren 80186, 80286, 80386, 80486

en omdat de 80586 benaming al ergens anders voor gebruikt was werd de opvolger de Pentium daarna Pentium 2, Pentium 3 en Pentium 4 enz.

 

 

Maar waar zit dan ergens de Celeron, AMD, AMD2 tussen de Pentium core, Pentium duo core, duo core, Quad core, i3, I5, I7 enz.?

Wie weet hoe het rijtje compleet te maken?

En waarom is er eigenlijk geen i4 en i6?

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


De terminologie wordt door de maker bepaald en volgt niet noodzakelijkerwijs de gewone mensen logica..

 

4004, 8008, Z80 (Zilog), 8086, 80186, 80286, 80386, 80486, Pentium,

Is alleen het Intel verhaal. Zilog was een afsplitsing van een aantal Intel engineering.

celeron was een Pentium processor met minder adresseerbaar geheugen en kleinere cache.

Zo zijn er andere merken geweest: 6502, 68000 en zwaardere Motorola telgen.

De 80586 werd Pentiumomdat er geen octrooi op een nummer kon worden verkregen. Zo gek kon het lopen..

AMD maakte een soort Pentium, maar dan zonder MMX en SIMD. Ze hadden een soort extra grafische instructieset..

Denk ook nog even aan de NEC V20 en V30 de eerste cloon van de 80286 op 20 en 30Mhz..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen IBM de PC ontwikkelde, eiste men dat Intel de processor in licentie zou geven aan andere fabrikanten, zodat men niet aan één leverancier vast zat. Intel gaf het ontwerp van de 8088 in licentie aan AMD en zo ontstonden de eerste AMD-processoren. Intel heeft in de loop der tijd ontwerpen in licentie gegeven aan nog meer fabrikanten, waaronder Siemens, Texas Instruments en Cyrix.

 

In het tijdperk van de 486 hadden enkele fabrikanten betere fabricagetechnieken in handen dan Intel zelf. AMD kreeg het voor elkaar de bus op te voeren naar 40MHz. Texas Instruments daarentegen, slaagde erin een 486 op 120 MHz te laten draaien. Dat begon te knagen en vanaf dat moment gaf Intel geen processoren meer in licentie. De Pentium hielden ze zelf.

 

Twee fabrikanten, AMD en Cyrix lieten zich niet uit het veld slaan en begonnen zelf een processor te ontwerpen. AMD nam de firma Nexgen over waarmee men de kennis een processor te ontwikkelen in huis haalde. Ingenieurs van Nexgen hadden aan de succesvolle DEC Alpha gewerkt en de eerste eigen processor van AMD, de K5 is dan ook sterk beïnvloed door de Alpha. De K in K5 staat voor Kryptonite, het metaal dat Superman (Intel) machteloos maakt.

 

De K5 was nog niet zo spectaculair, maar de opvolger die men vlug klaar had, K6, dwong Intel op de knieën, het ding maakte gehakt van de Pentium. Dat heeft even geduurd totdat Intel met de Pentium II kwam, waarbij de K6 ook de Pentium II nog vrij goed kon bijhouden. Toen kwam de Pentium III, die was niet zo spectaculair.

 

Toen kwam AMD met de K7, die omgedoopt werd tot Athlon, en die processor veegte niet alleen de Pentium III van tafel, maar ook de Pentium 4 die Intel later lanceerde kon de Athlon aanvankelijk niet bijhouden. De Pentium 4 werd echter steeds hoger gelokt en in zijn nadagen kon hij het van de Athlon winnen.

 

AMD sloeg terug met de Hammer-processoren (Athlon 64/Opteron), wat de eerste 64-bit processoren waren. Het gat met de Pentium 4 was enorm, AMD was zuiniger en veel sneller. Het heeft Intel even geduurd om hier een antwoord op te vinden, maar dat antwoord kwam en was geen loze kreet: De Core-microarchitectuur. Op hetzelfde moment schoot AMD zichzelf in de voet met het Barcelona-debacel en de beruchte L3-bug die erin zat. Intel had het rijk weer voor zich.

 

AMD is het Barcelona-debacel nooit echt meer te boven gekomen. Na de Core Solo/Duo kwamen de huidige i3/i5/i7-reeksen en sedertdien heeft Intel continu de snelste processor gehad. Die benamingen zijn puur marketing: Waarom is er wel een Fiat 500, maar geen Fiat 400? Dat soort dingen worden op marketingafdelingen bedacht en je moet niet proberen er logica achter te zoeken.

 

Voorbeeldje: Er was de Xeon E5-2640-processor. Die is nu opgevolgd door een 2630v2-processor. Waarom het lagere nummer? Nou... de marketingmensen hebben liever dat je een 2640v2 koopt. Het is een veel duurder exemplaar en die lijkt kwa specificaties geen directe opvolger te zijn. Maar men gaat ervan uit dat degene die nu een 2640 heeft naar 2640v2 zal willen upgrade, zo verkoop je mensen een duurdere processor. Allemaal slim uitgedacht om jou het meeste geld uit ja zak te kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog een PC-tje van me herinneren met de Intel Pentium Pro ergens in de 1993/1994. Reteduur betaald en hij was maar 90MHz. Je had er ook een 100MHz variant. Als ik het goed heb zat de Pentium Pro tussen de Pentium en de Pention II in. Weet niet meer goed of het de Pentium 1 of de Pentium Pro was die een tijd lang verkeerd gefabriceerd was waardoor de beruchte floating point error aan het licht kwam. Weet nog dat je een of ander sommetje op de DOS-prompt moest tikken om te checken of dat probleem ook in jouw Pentium zat. Nostalgie! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Celeron kwam na de P2...  Een van de verhalen die rond ging was dat de Celeron een P2 was met een productiefout in de cache waardoor die zonder cache geleverd werd. Nu zit daar ongetwijfeld een kern van waarheid in voor de eerste serie, maar later zijn ze gewoon specifiek geproduceerd... Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Celeron

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog een PC-tje van me herinneren met de Intel Pentium Pro ergens in de 1993/1994. Reteduur betaald en hij was maar 90MHz. Je had er ook een 100MHz variant. Als ik het goed heb zat de Pentium Pro tussen de Pentium en de Pention II in. Weet niet meer goed of het de Pentium 1 of de Pentium Pro was die een tijd lang verkeerd gefabriceerd was waardoor de beruchte floating point error aan het licht kwam. Weet nog dat je een of ander sommetje op de DOS-prompt moest tikken om te checken of dat probleem ook in jouw Pentium zat. Nostalgie! :D

Die fout zat in de eerste serie Pentium processors (de 60 en 66MHz variant, die nog werkte op 5V) en de PentiumPro...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Celeron antwoord was al gegeven. Een Pentium processor met minder adresseerbaar geheugen en een kleinere cache. De Pentium 2 en hoger konden Terabytes adresseren in native mode. Maar ja. Wie had een desktop met 4 TB aan geheugen?? Beetje duur, past niet in een desktop en je moest er een klein Nuonnetje naast zetten..

 

Celeron werd een beetje de 'consumenten' Pentium met de nasmaak op goedkoop..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...