Ga naar inhoud


Zwarte Piet racisme


Sjattuh

Aanbevolen berichten

ok over de slavernij

 

ze hebben geruime tijd voor ons gewerkt

 

 

echter : we werken nu al weer geruime tijd voor de gekleurde medemens die hier over zeurt

 

mijn idee: het is het een gezellig kinderfeest , wat door onze gekleurde medemens wordt aangegrepen om er beter van te worden en de eigen cultuur door te drukken.

 

wat een onzin 

 

iedereen  een fijne sinterklaas toegewenst !!!

 

'gewerkt'?....

 

Het gaat niet om slavernij. Het gaat om dat zwarte piet een persiflage is van de negroide. Echter door de voorgeschiedenis is dit nog steeds een gevoelig punt.

 

Om mensen (blanke) er van te overtuigen dat het slechts 'untermenschen' (of nog minder dan dat) waren werden ze als simpel, dom en hulpeloos neergezet (iemand nog een oude Sjors en Sjimmie?). Deze propaganda (lekker eerlijk iemand als simpel neer te zetten als je de educatie van jouw regio als maatstaaf neemt en de geteste nooit toegang hiertoe heeft gehad) werd aangedikt door bepaalde karakter en fysieke eigenschappen te persifleren. Zoals de dikke rode lippen. Zoals het gebrek aan educatie. Zoals de overeenkomsten met sommige andere primaten in ons dierenrijk.

 

En vervolgens zeg je: "Ziet u? Zonder onze (blanke) hulp redden deze dieren zich niet. Wij, als goede Christenen, zijn het verplicht deze dieren te helpen en een menswaardig leven te geven. We moeten ze uit hun barbaarse levenomstandigheden halen, zelfs als zij nog niet weten dat er een beter leven is!"

 

Nu ben ik maar ik, maar er zijn mensen die dit heel slim kunnen verwoorden. Waarbij de grootste "grap" natuurlijk de arrogantie is.

 

Dit is het punt waar men over valt. Want dit kan leiden tot discriminatie doordat men denkt dat door Zwarte Piet ineens de gehele bevolking weer onze negroide medemens als minder zal gaan beschouwen. Of onze kinderen opgroeien met verkeerde ideeen.

 

Ik weet niet of iemand de film over het leven van Bruce Lee nog kan herinneren? Enter the Dragon.

 

In deze film gaat hij met zijn vriendin naar de bioscoop en daar word een Aziaat, in de film, als een typetje weggezet. Leuk voor de blanke Amerikanen, maar niet zo leuk voor Bruce Lee. En onlangs viel mij op dat nog steeds gebeurt.

 

Stel je nu dus eens voor dat alle Sat mensen worden neergezet als uitzuigers en dom. En dat deze, onjuiste, gedachte algemeen wordt geaccepteerd als waar. En jij dus volgend jaar naar de nieuwe Thor film gaat kijken en daar Sat mensen als typetjes worden neergezet en belachelijk worden gemaakt. En iedereen lacht erom. Zelfs de mensen met wie je naar de film bent.

 

Iedereen lacht, behalve jij.

 

Daar gaat het om.

 

En niet dat ik vind dat ze gelijk hebben. Niet dat ik vind dat er ook maar iets aan ZP moet veranderen. En zeker niet dat ik maar 1 seconde geloof dat kinderen als racisten opgroeien of dat het zien van ZP de meningen van volwassen mensen zal doen veranderen. Vind ik wel dat we naar ze moeten luisteren en dat we, op een volwassen, manier ook hun de ruimte moeten geven op een mening.

 

En zover ik gezien heb wordt het prima opgelost door er een paar regenboog pieten tussen te gooien vanaf volgend jaar.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


in suriname en die andere eilanden wordt sinterklaas wit gemaakt DAAR HOOR JE ONS TOCH OOK NIET OVER ,als je niet wilt intregeren wat doe je hier dan nog ???

 

Zeg dat maar tegen een 4e generatie Nederlander met een donkere huidskleur. Wat hij hier doet is hetzelfde als jij, proberen te leven in zijn geboorteland op een zo probleemloos mogelijk manier.

 

Ik las ooit eens:

 

Toen er werd geprotesteert tegen homo haat had ik geen tijd.

Toen er een stille tocht was tegen discriminatie was ik net op vakantie.

Nu ik aan de beurt ben is er niemand meer die wil helpen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sint is leuk

 

Maar misschien toch ooit meerekening gehouden dat het niet altijd leuk toegaat in Nederland?

Dat is volgens mij veel meer de reden waarom er zo'n discussie is over het sinterklaasfeest.

 

Als je ziet hoe Jack Spijkerman zo reageert op Humberto Tan dan begrijp ik wel dat er een onderhuidse discriminiatie bestaat in Nederland.

Die is dus niet leuk.

 

http://www.youtube.com/watch?v=qN6UwiLpebA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...