Ga naar inhoud


Meerdere subnets op 1 netwerk


MySat

Aanbevolen berichten

Ik zou graag het volgende eens willen proberen met 1 bekabeling (die reeds gebruikt wordt)

 

DHCP netwerk 192.168.1.200-254 (dit werkt nu al voor alle regulieren netwerk zaken)

DHCP netwerk 192.168.3.1-254 voor alle Voip zaken

 

We gebruiken dezelfde routers en kabels als voor de rest van het netwerk.

Hoe stel ik nu mijn windows 7 PC netwerk kaart in zodat ik standaard werk op de 192.168.1-254 range (internet toegang en shares) en dat ik vanaf deze pc ook naar het subnet 192.168.3.1-254 zodat ik een SPA9000 kan configureren ?

 

Volgens mij doe je dat door een ruimer subnet mask te kiezen in de trent van 255.255.0.0

 

Of heb ik het mis ?

 

Zou graag voorbeelden zien

 

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je zult als je van 192.168.3.0 naar 192.168.1.0 wilt ergens een apparaat moeten hebben wat routeert tussen beide netwerken om SPa9000's te kunnen configureren. De uitdaging gaat worden om je dhcp server zover te krijgen dat hij de correcte dhcp adressen gaat uitdelen, wellicht kan je iets doen met de mac adres reeks waar die voip spulleboel gebruik van maakt.

 

Als je managed switches in je netwerk hebt zou je het kunnen oplossen door twee vlans de creeren en je voip verkeer te scheiden van je data verkeer.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een netmasker instelt van 255.255.252.0 dan zou het moeten werken. Op die manier heb je ook maar een gateway nodig. Gewoon ervoor zorgen dat alle clients/routers/printers/telefoons het juiste subnet masker hebben. Dan kan elk apparaat elk ander apparaat bereiken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem hier is dat je 2 DHCP servers wil gaan instellen. DHCP werkt in grote lijnen zo:

 

  • De pc die gebruik maakt van DHCP, broadcast met de vraag of er een DHCP server aanwezig is (DHCP-discover)
  • De DHCP server geeft antwoord en geeft een adres uit die beschikbaar is. (DHCP offer)
  • De pc geeft antwoord en vraagt gegevens op over dit adres (DHCP request)
  • De DHCP server bevestigd dit, markeert dit adres al bezet, geeft door voor hoelang (leasetime) en geeft meer benodigde info over het netwerk.(DHCP-ACK)

 

De DHCP server die als eerste antwoord geeft krijgt de PC als client en geeft aan hem de benodigde informatie door.

 

Begin je te snappen waar de schoen wringt.?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je een netmasker instelt van 255.255.252.0 dan zou het moeten werken. Op die manier heb je ook maar een gateway nodig. Gewoon ervoor zorgen dat alle clients/routers/printers/telefoons het juiste subnet masker hebben. Dan kan elk apparaat elk ander apparaat bereiken.

dan heb je nog maar 1 subnet op je kabel, en dat is niet wat de topic starter vroeg.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ik ben niet zeker maar vermoed dat je het configuratie- ip adres kunt aanpassen naar bijvoorbeeld 192.168.1.240; als je de range op jouw eerste router beperkt tot 192.168.1.2- 199 zou er denk ik geen probleem mogen zijn. De ip telefoons kunnen op het ander subnet blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...