Ga naar inhoud


Satlink WS-6908 wijkt af


Debouze

Aanbevolen berichten

Beste mensen

Ik heb een twee tal vragen over de Satlink WS-6908

 

Ik ben een beginnende hobbyist op het gebied van schotel antennes en heb na veel wikken en wegen besloten om een Satfinder aan te schaffen

en wel de Satlink WS-6908.

 

Met het apparaatje kan ik moeiteloos de Hotbird Astra 1 vinden en kan dus ook goed beeld op de satfinder ontvangen.

Het rare vind ik echter dat als ik na het uitrichten de receiver aansluit de schotel toch nog een beetje bijgesteld moet worden op de satfinder van de receiver. 

 

Ik zou al bijna zeggen dat er een afwijking in het apparaatje zit.

 

Heeft iemand hier ervaring mee

 

Mijn tweede vraag is weet iemand misschien waar ik software update van de van het apparaatje kan vinden

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Debouze, welkom,

 

Wanneer je de schotel en lnb op minimale BER en maximale s/n afstelt zou ik verder geen waarde hechten aan de signaal indicator in de ontvanger.

Ik weet niet welke waarde je dan nog verbetert, misschien signaal sterkte?

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie ceesv,

 

Ik moet eerlijk zeggen ik probeer altijd een zo hoog mogelijke signaal en kwaliteit ( ik neem aan dat je dat bedoeld ) te verkrijgen en of ik kijk daarna op de satfinder of ik beeld heb.

 

Het punt is dat ik op de satfinder wel beeld heb het blauwe lampje lock gaat dan ook branden.

Maar als ik dan de receiver aansluit is het beeld dan toch nog slecht of helemaal niet aanwezig en moet ik hem alsnog zo bijstellen.

 

Je zou al bijna zeggen dat het te maken heeft met een instelling op de satfinder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een schotel afstelt met een meetinstrument kijk je eerst naar de spectrum analyser functie.

Daarmee stel je heel snel de schotel op maximum signaal af.

Je dient echter wel te controleren of je naar de juiste satelliet kijkt, afhankelijk van je meter wordt de NIT informatie gelezen en staat er in je scherm welke satelliet positie je ontvangt.

Daarna ga je optimaliseren op de s/n en ber waarde, vooral de positie van de lnb in het brandpunt van de schotel en de skew is hier van belang.

s/n op maximale waarde, de ber zo laag mogelijk.

Wanneer die dan optimaal staan zou je gewoon beeld moeten hebben wanneer je de ontvanger aansluit.

 

Wat er bij jou mis gaat kan ik zo snel niet inschatten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met de Satlink WS6932 is dat je vooral op de C/N moet letten voor de fine tuning, de BER is hier makkelijk op 0 te krijgen.

Check ook even bij PWR of dBuV 64 tot 80 haalt, de balkjes Signaal & Kwaliteit op de Satlink zijn niet meer dan een indicatie, daar niet al teveel belang aan hechten.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je ceesv voor je duidelijke uitleg

 

ik denk dat ik het als beginnende hobbyist verkeerd aanpak .

De WS-6908 is niet voorzien van een spectrum analyser ik denk wel zoals ik uit het verhaal van cees kan opmaken dat deze wel van belang is om zo goed mogelijk te kunnen afstellen.

 

De WS-6932 is wel voorzien van een Spectrum Analyzer maar deze is dan ook eer een stuk duurder.

 

Het zou toch eigenlijk met de WS-6908 ook moeten lukken zo gauw ik beeld heb zou het toch eigenlijk goed moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, wanneer de antenne voldoende signaal ontvangt om de ingebouwde decoder te kunnen "locken" op het signaal kan hij meetwaarden aangeven. De schotel moet dan dus al ongeveer in de richting staan.

 

De spectrum analyser functie maakt zeer zwakke signalen, zelfs net boven de ruisdrempel zichtbaar zonder dat het signaal zo sterk moet zijn om gedetecteerd te hoeven worden door de ontvanger. Met wat ervaring herken je aan de vorm van het spectrum zelfs op wekle satelliet je aan het richten bent, nog voor de nit uitgelezen kan worden.

 

Verder maakt een spectrum analyser ook stoorsignalen zichtbaar, een nuttige functie indien je problemen op een bepaalde frequentie hebt, stoorsignalen door bekabelingsfouten, nabuur satellieten of bv. dect telefoons en netwerk kaarten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de satfinder de satelliet ingesteld op bijvoorbeeld hotbird6/8/9

dan vraagt hij mij voor het lnb type daar kan ik kiezen tussen universeel, normaal c,en normaal ku (Weet niet precies wat deze inhouden) maar ik kies meestal universeel.

dan kan ik een lage en een hoge frequentie invoeren hier weet ik ook niet wat ik moet invullen.

 

dan vraag hij me om het TP nummer deze weet ik wel nummertje 7 ( 11034, 27500, verticaal )

en dan ga ik zoeken.

 

er zijn vijf lampjes op mijn satfinder

 

eentje is voor de power deze is natuurlijk aan

de tweede is 22k deze gaat tijdens het draaien van de schotel soms aan maar ik weet niet waar het voor dient

de derde is 13v/18v deze branden continu

de vierde is Lock en deze brand als de satelliet gevonden heb als deze aan blijft dan heb ik ook beeld.

en de vijfde brand alleen tijdens het opladen.

 

Ik zou zeggen dat als het lampje lock blijft branden en ik kijk dan naar het signaal en de kwaliteit en probeer deze zo hoog mogelijk te krijgen

en ik heb perfect beeld op de satfinder. Dan zou ik de schotel goed afgesteld moeten hebben.

 

Maar als ik dan een receiver aansluit dan blijk ik i.p.v. 80% signaal maar bijvoorbeeld 40% te hebben als ik de schotel dan weer iets naar links of naar rechts draai dan krijg ik ook op de receiver een hoger signaal.

 

Sorry voor mijn Jip en Janneke uitleg maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

 

Ik zag trouwens wel dat ik bij de algemene instellingen van de satfinder een lengtegraad en een breedte graad kan invoeren

Is dit misschien van belang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor jouw toepassing dien je de Universele LNB te selecteren.

Eigenlijk zijn dan de lage en hoge frequenties automatisch goed gezet.

Anders is de lage frequentie 9750 en de hoge 10600, dit zijn de Local Oscilator frequenties van de LNB.

Dit zorgt er alleen voor, dat de frequentie van de transponder die je wilt ontvangen overeenkomt met de frequentie in je display

 

De 22 kHz is het schakelsignaal voor de omschakeling tussen de lage en hoge L.O. frequentie.

Dus voor een transponder met een lage zendfrequentie zal dit lampje uit zijn, voor transponders met een hoge frequentie zal het lampje branden.

 

De 13v/18v indicatie is voor de omschakeling tussen verticaal en horizontaal gepolariseerde transponders. Hiermee wordt in de LNB omgeschakeld tussen de verticale en horizontale frequentie.

 

Mijn eerste verklaring voor jouw verschil in uitrichting tussen de satfinder en je ontvanger is dat je de waarden van je satfinder verkeerd interpreteert.

De s/n waarde dient zo hoog mogelijk te zijn, de BER echter zo laag mogelijk.

Een BER van 4,3x10-6 is beter dan een ber van 8,7x10-6.  

1,1x10-6 is significant veel beter als 9,9x10-3

 

Mijn 2e verklaring is dat je de indicatie van de ontvanger verkeerd interpreteert of dat je een ontvanger hebt die "verkeerd om" de waarden aangeeft.

Er zijn ontvangers waar de software de uitlezing heeft omgedraaid, waardoor je misschien op de verkeerde voet gezet wordt.

 

Kan je anders eens een afbeelding of foto kunnen posten van het scherm van je satmeter wanneer je de schotel volgens de satmeter optimaal hebt uitgericht?

Verder een foto van de satmeter wanneer je eerst het signaal optimaal volgens de ontvanger hebt afgesteld?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Daar is ie weer

 

Zoals beloofd bij deze de waardes van de schotel opstelling bij mij thuis

 

Ik had eerst de schotel buiten afgesteld zodat ik op de satlink overal zoveel mogelijk signaal door kreeg van die waardes heb ik geen foto gemaakt.

 

Maar uit het hoofd zat het signaal van de Hotbird op 54%, Astra 19,2 op 70%, Astra 23,5 op 40% en Astra 28,2 op 38%

Met deze waardes krijg ik overal beeld op de Satlink en kan ik alle zenders zien de voor mij van belang zijn.

 

Maar als ik nou de Dreambox aansluit en controleer het signaal dan  krijg ik alleen een beetje signaal op de hotbird en zeer zwak

de rest is 0

 

Doe ik de schotel nou afstellen op de signaal finder van de dreambox dan krijg ik bij de Astra 23,5 wel signaal en de rest minder of 0

Zie de fotos

 

Maar ik krijg wel overal beeld en ik heb geprobeerd om alles zo sterk mogelijk af te stellen op de db waardes zie fotos

 

Als ik nou weer de Satlink binnen aansluit dan krijg ik echt heel ander waardes in ieder geval niet zo sterk als toen ik de schotel op de satlink had aangesloten

 

Zie fotos

 

Ik denk echt dat er een afwijking in de Satlink zit of er moet iets ingesteld worden

 

 

 

 

 

 

 

post-70470-0-37183900-1392030440_thumb.jpg

post-70470-0-67826200-1392030440_thumb.jpg

post-70470-0-97682900-1392030440_thumb.jpg

post-70470-0-24039100-1392030441_thumb.jpg

post-70470-0-85342800-1392030441_thumb.jpg

post-70470-0-16784600-1392030442_thumb.jpg

post-70470-0-45984600-1392030442_thumb.jpg

post-70470-0-78971900-1392030442_thumb.jpg

post-70470-0-06070700-1392030443_thumb.jpg

post-70470-0-66491400-1392030443_thumb.jpg

post-70470-0-27183700-1392030456_thumb.jpg

post-70470-0-60264400-1392030456_thumb.jpg

post-70470-0-72936500-1392030457_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tweede foto ( 13 graden beeld dreambox  ) zie de freq. 11.836 staan , op die satelliet ( Hotbird) zit helemaal geen TP (transponder ) met die frequentie , dus ook geen signaal .

Je moet dus op de Dreambox en de Satlink wel dezelfde frequenties vergelijken .

Als je met de Satlink de schotel op een bepaalde satelliet echt optimaal op signaal en kwaliteit hebt afgesteld is het onmogelijk dat je ontvanger het nodig vind om weer aan de schotel te gaan verstellen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar vind ik nieuwe software voor de satlink sat meters

ik heb hier een xsarius pro 08 / satlink ws-6902 voor de xsarius kan ik niks vinden ( dit is een ws-6902 ) iemand wat iets liggen ?

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...