Ga naar inhoud


Thor 0.8 west in Zwede


Dirk1980
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


  • Moderator
Focal Depth ( f/D )

de f/D verhouding is de focus afstand van de schotel gedeeld door de diameter (prime focus antenne)

 

Simpel gezegd is het de openingshoek van de LNB.

Zie dit als een trechter die de schotel belicht en daardoor het totale oppervlak van de schotel aftast.

Wanneer je de lnb dichter bij de schotel bevestigt zal een kleiner oppervlak van de schotel afgetast worden,

bevestig je de lnb verder verwijderd van de schotel kijk je over de rand van de lnb en ga je naast het gewenste signaal meer ruis ontvangen.

 

De schotelvorm geeft een gefixeerd brandpunt waar de lnb in dat brandpunt bevestigd dient te worden, de ontwerper van de lnb dient vanuit dat brandpunt de openingshoek van die trechter zo te ontwerpen dat op die afstand de gehele schotel belicht wordt.

Die parameter wordt uitgedrukt door de f/D ratio op te geven.

 


 

De f/D ratio kan je bij een universele LNB niet instellen, die is in het fabricage proces vastgelegd.

Bij LNB's met een losse feedhoorn kan je d.m.v. het verschuiven van de scaler ring de f/D verhouding variëren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met het afstellen op de Thor, dat hoeft met dishpointer (zie google) toch niet lastig te zijn. Je schrijft  ergens dat je op de Sirius een paar transponders mist, is de satellites.xml lijst in je ontvanger wel uptodate? Afhankelijk van je abbo op Viasat of op Canal Digital kun je een satelliet kiezen maar je wilt ze allebei kunnen scannen begrijp ik. Hier heb ik beide satellieten onder alle  mogelijkheden kunnen ontvangen, met een rotor (moet je geduld hebben met zappen) twee LNB's met disecq en met een monoblock. Misschien kun je de elevatie van de schotel nog eens controleren, stel die maximaal af met een satelliet die in je eigen zuiden staat. Stel je ontvanger af op een transponder van de Sirius, ik gok dat je lengte in de buurt van de 16 graden oosterlengte ligt, je kunt dan gebruik maken van de Eutelsat A of B. Neem een single LNB ,dan nog eens de elevatie voor de Thor voor jouw lokatie opzoeken op dishpointer en die instellen op de schotel (die moet dus wat meer naar voren hellen of naar beneden kijken zo je wilt) ontvanger afstellen op een transponder van de Thor of een fta-kanaal (BBC World Service) vervolgens +/- 16 graden naar het westen draaien tot je signaal hebt. Schotel finetunen en vastzetten, later kun je dan de single LNB vervangen door een monoblock met de LNB voor de Sirius links van de Thor-LNB plaatsen.

Address: Stockholm
Latitude: 59.3289°
Longitude: 18.0649°
 
Satellite: 16E EUTELSAT 16A
Elevation: 22.6°
Azimuth (true): 182.4°
Azimuth (magn.): 176.9°
 
You can click and drag the marker
 
zoom in | zoom out
 
 
Address: Stockholm
Latitude: 59.3289°
Longitude: 18.0649°
 
Satellite: 0.8W INTELSAT 10-02 | THOR 5 | THOR 6
Elevation: 20.7°
Azimuth (true): 201.7°
Azimuth (magn.): 196.2°
aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi waterpas, het is simpeler. Ben een enkele lnb op de sirius aan het richten geweest. Transponderlijst is up to date. Met mijn satfinder zit ik echt al op een hele kleine ruimte (milimeterwerk) te pielen, maar krijg de snr niet beter dan 63% op sommige transponders met een DB 500. Mijn ervaring is dat je 64 of hoger nodig hebt. Ik zit eraan te denken om het eens met mijn eenvoudigere satfinder (gewoon met piepje) te proberen. Toch denk ik dat die oude schotel gewoon een beetje stroef uitricht en met vastzetten teveel beweegt. Ik zou het eens op de astra moeten proberen. Heb een triax 64 hier moeiteloos daarop kunnen uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het zo lastig is, maar de adviezen worden met de beste bedoelingen gegeven. Bij mij werkt het goed, maar hulp op afstand zonder een inkijk in de locale situatie blijft natuurlijk een abstracte bedoening. De schotel kun je het beste vastzetten door de moeren diagonaal vast te zetten bijv, linksboven-rechtsonder en dan rechtsboven-linksonder. Succes met je nieuwe poging en als we je nog eens verder moeten helpen, laat maar horen. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank wederom voor de support, toch een groot succes te melden: ik zet geweldig uigericht op de Thor! Snr waarden van 98% op bbc world. Toch raar want had de ontvanger continu op de sirius/astra 1a staan en hoorde verder geen gepiep of kreeg een signaalpercentage als ik wat verder rustig ronddraaide, maar nu zal ik wel als een beginner klinken....:)

 

Anyway, wilde ze toch graag allebei. Heb nu een simple railtje en een lnb liggen en ga daarmee proberen de sirius erbij te prikken. Als dat niet lukt en ik koop een 6 graden monoblock dan moet het toch een piece of cake worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima  :grin: , de aanhouder wint! Veel kijkplezier

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Dirk1980

 

Fijn dat het toch gelukt is om de schotel op de Thor 0,8 west uit te richten. Is dan nu gelukt met de Nokia schotel van 88-90cm?

Je schrijft dat je er ook graag de Astra 4A op 4,8 oost erbij wilt hebben.

Ik kan wel voor je uitrekenen wat de afstand moet zijn tussen die twee koppen maar dan moet ik wel weten hoe ver de voorzijde van de lnb van de schotel af staat op 40% van de schotelhoogte.

Je schreef dat je eventueel een monoblock zou nemen maar hoe dacht je een monoblock te koppelen met de lnb’s voor de Astra 19,2 en 23,5. Dat kan alleen met een uncommitted-switch.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje, ja het is gelukt met dat "ouwe ding". Wil er inderdaad de 4.8 oost (gemakshalve noem ik dat Sirius) bij. Over de astra's 19.2 en 23.5 hoeven we ons geen zorgen te maken want die zitten op een andere schotel. Dat het aparte kabels zijn is (voorlopig) geen probleem want ga ook twee ontvangers gebruiken.

 

Over dat meten: die 40% is gemeten van boven naar beneden en vanaf daar de afstand tot de lnb?

 

Hoe pak ik dat aan? Een rolband en een touwtje?

 

Wederom dank, zonder dit forum had ik nooit doorgezet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dirk1980

 

Kijk even naar de bijlage in bericht 47 van dit draadje:

http://www.sat4all.com/forums/topic/338040-schotel-op-vast-frame-lnbs-in-zelgemaakte-caliber-zin-of-onzin/page-4

 

Ja, dus gewoon met een rolmaat meten, eerst de hoogte en daar 40% van nemen, dit punt even markeren en dan de afstand naar de lnb-houder meten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom vooruitlopend op de zaken zit ik te denken alles op 1 schotel te zetten, namelijk op die nokia 88 cm.

 

Dwz: 5 satellieten (kan ook 4 de 28,5 oost is geen must maar als het ff kan) van Thor 1 W , astra/sirius 5 O, astra 19 O, astra 23 O en astra 28 O) met dus 5 lnbs op 1 schotel.

Hotbird hoef ik niet.

 

Vragen/overwegingen:

 

1. Pak je een kleine 30 graden op deze schotel?

2. Heeft de astra 28 met de britse zenders uberhaupt een footprint in Stockholm?

3. Welke rail gebruiken, zie onder

 

Surfend lijkt de inverto multirail de beste, nadeel moet allemaal lnbs van datzelfde merk aanschaffen toch? Zonde van de lnbs die ik al heb.

 

Gr Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...