Ga naar inhoud


het plaatsen van een schotel met 4 lnb's


joselito

Aanbevolen berichten

Tot tegen de LNB arm. Dat begrijp ik niet zo goed.  Ik heb de 23.5 ongeveer gelijk met de hoek gezet zoals ik dat op een andere foto gezien had. Wat me opviel toen ik in een winkel was waar ze schotels opgezet hadden, was dat de 4 LNB's  precies meer in het centrum van de schotel gemonteerd stonden terwijl ze hier meer naar rechts staan. Zou dat de reden kunnen zijn dat de hotbird ondermaats presteert en heeft het zin als ik alles een beetje naar  links zou schuiven waardoor de hotbird meer naar het centrum toe komt?

dag joselito,

als ik, de foto's zie,staat LNB 23.5 niet links haaks met LNB-arm, maar pal + - in midden LNB-arm. 

als je voor de schotel staat, moet je , 23.5 haaks buitenkant zetten van LNB-arm; bv door middel van een winkelhaak.

daar plaats je, dan rechts 19.2 volledig tegen

dan klopt je stelling dat alles naar links opschuift.

vergeet niet in eerste instantie 23.5 op het hoogste signaal af te stellen en schotel vast te zetten.

anders moet je, eens contact opnemen met de verkoper. 

of deze, 23.5 of 19.2 als vast punt neemt, vermoed 23.5. 

moest het 19.2 zijn dan moet je, deze haaks rechts plaatsen en daar dan links 23.5 tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het probleem is opgelost. De reden dat hotbird niet zo duidelijk was omdat ik de 23.5 op 28.2 had gericht :). Pas toen ik er een lijst bijnam om te weten welke zenders ik via iedere satelliet binnen zou moeten krijgen bemerkte ik mijn vergissing. Dat krijg je als alles nieuw is.

Dus toen heb ik de 23.5 dan ook op de echte 23.5 gericht en van dan af was het eenvoudig. Ik heb de LNB's wel verder uit elkaar moeten zetten dan berekend. De Kathrein is blijkbaar toch een beetje een rare schotel. Nu werkt alles perfect en ook bij regen blijft het signaal exact hetzelfde.

Doordat ik meer ruimte kreeg tussen de LNB's heb ik nog geprobeerd om de Alps te vervangen door Inverto Black Ultra's maar dat was slechter in plaats van beter.

De sterkte van de signalen is 94% op de 32.5, 90% op de 19.2 en de 28.2 en 89% op de hotbird.

Dus nu heb ik iedere avond een paar duizend keuzes om naar te kijken :)

post-70460-0-11880700-1392645263_thumb.jpg

post-70460-0-52442200-1392645274_thumb.jpg

post-70460-0-56000700-1392645283_thumb.jpg

post-70460-0-85736800-1392645294_thumb.jpg

post-70460-0-26048000-1392645299_thumb.jpg

post-70460-0-93539600-1392645303_thumb.jpg

post-70460-0-24380300-1392645308_thumb.jpg

post-70460-0-75586200-1392645312_thumb.jpg

post-70460-0-37915500-1392645319_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

Mooi dat je het probleem hebt weten te vinden en dat je nu goede ontvangst hebt. Toch wil ik een opmerking maken.
Ik neem aan dat de maten die jij in de foto hebt gezet, de maten zijn zoals de lnb's nu zijn afgesteld. Ik zal ze nog even vernoemen waarbij de maten die ik had uitgerekend tussen haakjes staan:
tussen de Astra 28,2 en Astra 23,5 is 52mm (50mm)
tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 54mm (47mm)
tussen de Astra 19,2 en de Hotbird is 66mm (69mm)
___________________________________________
Totale afstand Hotb. tot Astra 28,2 is 172mm (166mm)

De afstand tussen de Astra 28,2 en 23,5 satelliet is 4,7 graden arc.
De afstand tussen de Astra 23,5 en 19,2 satelliet is 4,3 graden arc.
Hier vloeit uit voort dat de afstand tussen de Astra 28,2 en 23,5-lnb ook groter moet zijn dan de afstand tussen de Astra 23,5 en 19,2. Dat is bij jou juist andersom. Dit betekend dat de schotel niet 100% optimaal op de Astra 23,5 is uitgericht. Daarom kom jij ook aan tegengestelde maten. De afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird is bij jou kleiner dan ik heb uitgerekend terwijl de andere afstanden groter zijn. Er zit dan ook een kleine onnauwkeurigheid in de gevonden posities van de lnb's. Niet dat dat nu erg is, want als je nu een prima ontvangst hebt, moet je nergens meer aankomen. Mijn berekende totaalmaat van 166mm wijkt 6mm af van jou instelling. Dit is een afwijking die ontstaan is omdat de Kathrein-schotel een beetje een vreemde schotel is. Ik noem het altijd maar een beetje misvormde offsetschotels die nagenoeg rond zijn want in feite moet een offsetschotel altijd ongeveer 9% hoger zijn dan ze breed zijn en dat zijn ze niet.
Dat kan een kleine afwijking in de berekening veroorzaken hoewel je met 6mm op 172mm nog steeds alle satellieten goed kunt ontvangen.

Wat je zelf inmiddels ook hebt gemerkt dat is dat een Kathrein CAS 90 toch best een grote schotel is van 98,7cm breed en 103cm hoog, bijna de afmetingen van een Triax 110. Toch is het niet mogelijk om voor de Astra 1, 2, 3 en Hotbird normale lnb's te gebruiken terwijl dat op een Triax 88 van 85x95cm wel kan.

Hoewel het een zeer degelijke schotel is, is voor veel mensen de Kathrein CAS 90 toch geen ideale schotel voor multifocus ontvangst. Vandaar dat ik deze schotel niet aanbeveel als mensen de vier bekende satellieten willen ontvangen. Een beetje jammer eigenlijk van Kathrein, want de schotel is stukken degelijker dan een Triax.

Verder zou ik zeggen, veel plezier met je mooie schotel. Ik hoor graag over een tijdje na wat noodweer te hebben meegemaakt hoe de ontvangst is geweest.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dag JOZELITO, fijn te horen dat, ontvangst op de Sats  voldoende is.

bij deze wil ik, opmerken dat; verkoper niet voldoende inlichtingen geeft aan koper.

dat CAS moest dienen voor 4 vaste LNB'S??

als Duitse firma die deze schotel aan de man brengt, zelf schrijft.

citeer: CAS 90 maximaal 3 vaste LNB' S mogen geplaatst worden, en dit voor het hoogst rendement te verkrijgen.

daar en tegen blijft de CAS, een prachtschotel en wens  je alle plezier met nieuwe hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste josse

Als die Duitse firma schrijft dat je maximaal 3 vaste LNB's op de rail mag plaatsen, vind ik dit erg ongenuanceerd.
Als lnb's uit het brandpunt van de schotel worden geplaatst, wordt de ontvangst minder. Maar hoeveel de ontvangst minder wordt, wordt bepaald hoe ver de lnb's uit het midden komen te staan en dat wordt bepaald door welke satellieten je wilt ontvangen.
Duitsers zullen zelden voor de Astra 23,5 kiezen want daar zit niks interessants voor hun op. Het zal meestal gaan om de Eutelsat 9 en 13 en de Astra 19,2 en 28,2. Maar zonder aan de schotel te modificeren kun je echt niet de Hotbird 13 en de Astra 19,2 en 28,2 ontvangen. Dit komt door het feit dat de rail niet schuin gezet kan worden, een groot manco van Kathrein.
Terecht dat ze zeggen maximaal 3 lnb's maar dan wel lnb's die ongeveer tegen elkaar gemonteerd staan.
Ga je de zaak modificeren en de rail wel schuin zetten, dan kunnen de lnb's gerust een stuk verder uit elkaar geplaatst worden zonder dat er veel signaalverlies optreedt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

___________________________________________

 

Hier vloeit uit voort dat de afstand tussen de Astra 28,2 en 23,5-lnb ook groter moet zijn dan de afstand tussen de Astra 23,5 en 19,2. Dat is bij jou juist andersom. Dit betekend dat de schotel niet 100% optimaal op de Astra 23,5 is uitgericht. Daarom kom jij ook aan tegengestelde maten. De afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird is bij jou kleiner dan ik heb uitgerekend terwijl de andere afstanden groter zijn. Er zit dan ook een kleine onnauwkeurigheid in de gevonden posities van de lnb's.

 

 

 

Sprietje,

 

Je hebt waarschijnlijk overschot van gelijk. Ik heb met een kleine satfinder gewerkt die waarschijnlijk niet zo correct is. Daarna heb ik op de tuner gekeken. Hoger dan 94% kreeg ik de 23.5 niet. Daarna heb ik de andere bewogen tot ik een zo sterk mogelijk signaal kreeg.  Toen ik dan achteraf de afstanden mat was ik ook een beetje verbaasd. Maar zoals gezegd is het beeld nu goed en ben ik het op en af klimmen van de ladder meer dan moe. Misschien als ik in noodweer problemen krijg kan ik eventueel nog iets aanpassen maar nu blijft het zoals het is. :)

aangepast door joselito
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

citeer: CAS 90 maximaal 3 vaste LNB' S mogen geplaatst worden, en dit voor het hoogst rendement te verkrijgen.

 

 

Dat wist ik niet. ik ben maar uitgegaan van foto's op het internet. Op de onderstaande foto staan zelfs nog meer LNB's :)

Hoe hoog moet eigenlijk het rendement zijn om nog een perfect beeld te krijgen?

post-70460-0-96626400-1392667648_thumb.jpg

post-70460-0-57470900-1392667658_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op de foto zie je de originele LNB's, welke bijzonder smal zijn.

Die LNB's zijn niet goedkoop! Reken op ongeveer € 100,--/stuk

Verder is de originele rails vervangen door een stukje huisvlijt, die het kantelen van de rails mogelijk maakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, op de eerste foto staan de 5 lnb's ook mooi geplaatst met de middelste lnb precies in het midden. Op de tweede foto staat de Astra 19,2 in het midden van de arm en staat de 9E flink uit het midden van de arm. Dat is natuurlijk geen beste optie want die 9E krijgt flink minder signaal. In beide gevallen is de rail ook iets schuin gezet en zoals je ziet flink minder schuin dan hier in Nederland moet omdat je in Duitsland rechter onder de te ontvangen satellieten zit.

In ieder geval hoef jij je geen zorgen te maken joselito want je rail staat op de juiste schuinte ingesteld en je lnb's staan redelijk in het midden gepositioneerd.
Bovendien mag je er ook bewust voor kiezen om een lnb wat meer uit het midden te zetten als het signaal van die satelliet bijv. sterker is dan van de andere satellieten. Ook kun je de belangrijkheid van ontvangst mee laten wegen voor een satelliet die je het meest bekijkt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste josse

 

Als die Duitse firma schrijft dat je maximaal 3 vaste LNB's op de rail mag plaatsen, vind ik dit erg ongenuanceerd.

Als lnb's uit het brandpunt van de schotel worden geplaatst, wordt de ontvangst minder. Maar hoeveel de ontvangst minder wordt, wordt bepaald hoe ver de lnb's uit het midden komen te staan en dat wordt bepaald door welke satellieten je wilt ontvangen.

Duitsers zullen zelden voor de Astra 23,5 kiezen want daar zit niks interessants voor hun op. Het zal meestal gaan om de Eutelsat 9 en 13 en de Astra 19,2 en 28,2. Maar zonder aan de schotel te modificeren kun je echt niet de Hotbird 13 en de Astra 19,2 en 28,2 ontvangen. Dit komt door het feit dat de rail niet schuin gezet kan worden, een groot manco van Kathrein.

Terecht dat ze zeggen maximaal 3 lnb's maar dan wel lnb's die ongeveer tegen elkaar gemonteerd staan.

Ga je de zaak modificeren en de rail wel schuin zetten, dan kunnen de lnb's gerust een stuk verder uit elkaar geplaatst worden zonder dat er veel signaalverlies optreedt.

 

ben het helemaal met je, eens.

ik citeer maar; kan ook niet achterhalen om welke 3 SATS, de Duitsers voorkeurgeven, neem aan dat ze, dat principieel weten, net als wij onze voorkeur hebben?

bij deze wil ik, ook niet beweren dat, CAS 90, met 4 LNB'S, onvoldoende werkt.

louter dat, mogelijk koper onvoldoende ingelicht wordt door verkoper?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik niet. ik ben maar uitgegaan van foto's op het internet. Op de onderstaande foto staan zelfs nog meer LNB's :)

Hoe hoog moet eigenlijk het rendement zijn om nog een perfect beeld te krijgen?

als foto's juist zijn is signaalsterkte perfect.

als er voldoende signaal binnen komt ga je, aan de perfectie van het beeld  geen verschil zien.

bv: 75 percent of 85 percent beeldkwaliteit geen verschil, 75 percent mogelijk rapper storing met slecht weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik citeer maar; kan ook niet achterhalen om welke 3 SATS, de Duitsers voorkeurgeven, neem aan dat ze, dat principieel weten, net als wij onze voorkeur hebben?

 

De bovenstaande  en onderstaande foto's komen van een Duitse site. En zo ze zien zijn ze daar minder geïnteresseerd in de 28.2° maar voegen ze wel de 9° toe en proberen ze er de 16° nog tussen te krijgen.

post-70460-0-02040500-1392722062_thumb.jpg

aangepast door joselito
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bovenstaande  foto's komen van een Duitse site. En zo ze zien zijn ze daar minder geïnteresseerd in de 28.2° maar voegen ze wel de 9° toe en proberen ze er de 16° nog tussen te krijgen.

klopt, het gaat er om wat de persoon zelf wilt. kwestie  welke SATS hij, wil ontvangen??

vergeet niet wat CeesV, ook al aanhaalde dat de originele rail vervangen is door huisvlijt omwille van het kantelen.

maar goed zie dat de ontvangst van schotel goed is en daar gaat het toch om.

bij deze heb ik, ook altijd beweerd dat, CAS 90 een prachtschotel is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, het gaat er om wat de persoon zelf wilt. kwestie  welke SATS hij, wil ontvangen??

vergeet niet wat CeesV, ook al aanhaalde dat de originele rail vervangen is door huisvlijt omwille van het kantelen.

maar goed zie dat de ontvangst van schotel goed is en daar gaat het toch om.

bij deze heb ik, ook altijd beweerd dat, CAS 90 een prachtschotel is..

krijg nu pas laatste foto binnen .4 originele LNB'S van kathrein in het midden. zitten volledig tegen elkaar.

dan wordt het natuurlijk een hoog prijskaartje :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

dan wordt het natuurlijk een hoog prijskaartje :/

 

rond de 80€ per stuk.:)

De rail wordt geproduceerd door assat en is gemaakt voor Kathrein schotels (ASSAT / Feedhalterschiene für Kathrein Antennen)

Het voordeel is dat je de originele LNB's samen met andere LNB's kunt gebruiken.

Hoe ze nog afzonderlijke skew kunnen toepassen is mij wel een raadsel als ze zo dicht op elkaar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...