Ga naar inhoud


Zwakstroom lange kabels


FalconerThe
Ga naar oplossing Opgelost door Eduard07,

Aanbevolen berichten


Ehh...2,7 A over 40 meter is nogal wat. Je moet daar inderdaad dikke kabel voor gebruiken. Minstens 1,5 ² doorsnee. Beter nog wat meer.

Maar waarom werkt de coax niet? Voor coax is 40 mtr niks geen probleem.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sat2Way is 2 way internet via satelliet.

 

Nog beter is om een 220 Volt aansluiting in de buurt van je schotel aan te leggen en daar je installatie te voeden.

 

service1.jpg

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie coax gebruiken helpt mischien ook

 

koka of belden

 

Al uitgebreid geprobeerd. Zelfs kabel van 2 cm dik van 4 euro de meter. De ontvanger blijft zeggen dat er teveel kabelverlies is (zeker in de upstream). Sar2Way zelf zegt dat ze nooit meer dan 20 meter aanraden. Ontvangstkwaliteit is prima overigens, daar ligt het niet aan. Met Cat6 kabel is 100 meter geen enkel probleem, en die kabel kost geen drol, is mooi dun etc.

 

Over een paar jaar hebben we allemaal netwerkkabel naar de schotel lopen want ik heb in Duitsland recentelijk nieuwe LNB's gezien die het signaal meteen naar een stream kunnen converteren. De ontwikkelaars vertelden me dat ze met CD etc aan het praten zijn hoe het dan met de kaartjes moet want ideaal gezien gaat de netwerk kabel je TV in (via huisnet) en een app op de TV handelt dan alles af. 

 

Moet ook zeggen dat ik dat gemier met coax aardig zat ben. 

aangepast door FalconerThe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet kabel van 1,5mm gebruiken, dan heb je 8,3% spanningsverlies en blijf je onder de gestelde 10%..

 

Prima, dat moet inderdaad geen probleem zijn. De reden dat ik de voeding niet bij de ontvanger in een watrerdicht kastje wil hebben is dat ze beide behoorlijk veel warmte afgeven en het hier best wel warm kan zijn. 

 

Nu nog een waterdichte kast vinden, de plaatselijke bouwmarkten konden me daarbij tot mijn verbazing niet helpen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

IP65 kasten zijn nou niet echt gangbaar bouwmarkt materiaal. Maar er zijn voldoende leveranciers in Nederland te vinden. Oops, Frankrijk ?! Zoek in de installatiebranche.

 

Ik zou de 220V voeding juist wel in de kast bij de ontvanger plaatsen om het vocht er uit te houden. Waterdicht wil niet zeggen vochtvrij: vocht komt er altijd in en is dodelijk voor je elektronica. Zorg voor ventilatie van de kast: prima combinatie met verwarming. Houd directe zonnestralen en neerslag weg van de kast met elektronica.

aangepast door Henk1

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet kabel van 1,5mm gebruiken, dan heb je 8,3% spanningsverlies en blijf je onder de gestelde 10%..

 

Ehh....Sprietje?

Hoe kom je aan die getallen?  8,3% spanningsverleis??

 

Bij een spanning van 30 volt en een stroom van 2,7 A heeft de verbruiker een weerstand van 11,11 ohm

1 mtr 1,5² mm koperkabel heeft een weerstand van 0,024 ohm. 40 mtr =  80 (2 x 40 mtr) x 0,024 = 1,92 ohm

Ga je dat in serie met de verbruiker plaatsen valt er 5,19 volt over de kabel en blijft er 24,9 volt over voor de verbruiker.

Er gaat dus afgerond 17% over de kabel verloren aan spanning. Dit kan kritisch worden.

daarom is het beter om 2,5² mm koperkabel te nemen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

leitf7.gif

 

Dit geldt voor 50 mtr koperkabel.

1 mtr. is dan 0,024 ohm
 

Volgens de tabel op deze site is het 0,021 ohm per meter bij 1,5² mm :

http://www.sengpielaudio.com/Rechner-querschnitt.htm

 

Ik zit er dus niet ver naast.

 

80 meter 1,5mm2 heeft 0,933 Ohm weerstand en geen 1,92 Ohm.  Bron?  :D 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even naar de tabel op de aangegeven site en dan zijn we eruit.

In deze tabel staat toch echt dat 1 mtr koperkabel met een doorsnede van 1,5² mm een weerstand heeft van 0,021 ohm.

80 meter is dan 80 x 0,021 = 1,68 ohm.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...