Ga naar inhoud


Welke schotel moet ik kopen om hotbird13 oost perfect te kunnen ontvangen ?


Giovanna

Aanbevolen berichten

Ik heb totaal geen verstand van de moeilijke woorden op dit forum , maar heb wel een vraag .

We hebben sinds 15 jaar een schotel op ons dak staan . Nu werd me verteld dat onze lbn kapot kon zijn omdat hij bepaalde frequenties niet kan pakken .Dacht dat we nu 15 jaar verder zijn en de techniek ook voor de schotels vooruit is gegaan . Dus misschien tijd voor een nieuwe satelliet schotel . Wat kunnen jullie me aanraden om te kopen ?? Heb hem enkel voor Hotbird nodig . 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 4 weken later...

Ben ook niet zo technisch maar wel geïnteresseerde wat op dit moment een goede lnb keuze zou zijn (die van mij is 13 jaar oud).

En kan ik de oude lnb dan zo vervangen door een nieuwe? Is het dan een kwestie van inschroeven en kabel aansluiten zonder allerlei gepriegel?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er maar één lnb in de klem? Dan zijn er verder geen beperkingen maar heb je misschien meerdere lnb's naast elkaar staan, dan moet je rekening houden met de ruimte die er is i.v.m. de onderlinge afstand.
Hoe is je situatie?
En hoeveel aansluitingen heb je nodig?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de lnb in een draaibare schotel.

Daaraan zitten nu vier kabels (maar is dat niet wat veel, een of twee lijken me voor H/V voldoende of vergis ik me?) die naar een multiswitch gaan (samen met de vier kabels van de lnb op een kleinere vast schotel). Vanuit die switch lopen kabels naar meerdere aansluitpunten in huis.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Quattro-lnb heeft 4 aansluitingen en die heb je alle vier nodig.
Hoge band horizontaal
Hoge band verticaal
Lage band horizontaal
Lage band verticaal
zie als voorbeeld de bijlage.

Je hebt dan waarschijnlijk een multiswitch met 8 of 9 ingangen.
Welke multiswitch is het?
 

post-60869-0-25813600-1398068568_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je snelle reactie.

 

De switch is een Hirschmann CKR 9800 ND

 

Waar ook nog de ongebruikte spriet voor analoge ontvangst op zit. Deze laatse ik denk te vervangen door de Digitenne buitenantenne die ik nog heb liggen. Zodat ned 1-2-3 en rtv Utrecht (met name) steeds te zien blijven.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je.

Snel zoekend zie ik dat de prijs ook wel meevalt, of moet ik beter anders kijken dan bij ***Geen-reclame***, bijv. over de grens?

 

Dan kan ik hem gewoon (fools proof) op de plek van de huidige lnb monteren en de bestaande kabels erin pluggen denk je?

 

Op de switch zit een tweede (vaste) schotel, gericht op Astra 1. Kan ik daar dezelfde lnb in zetten?

 

En als ik die schotel vast op twee (of drie) satellieten wil zetten zou dat dan kunnen met één lnb met ingebouwde switch (als dat bestaat)?

Mijn bedoeling is dat als ik met de ene schotel ga draaien de rest van het gezin nog naar zoveel mogelijk programma's kan kijken. Dat was 13 jaar geleden minder urgent met alle NL zenders op Astra 1. Voorkeurssatellieten nu zijn dan Astra 3, Hotbird en Eutelsat5 WestA. NL doen we wel met Digitenne en zonder de commerciëlen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ook nog de ongebruikte spriet voor analoge ontvangst op zit. Deze laatse ik denk te vervangen door de Digitenne buitenantenne die ik nog heb liggen. Zodat ned 1-2-3 en rtv Utrecht (met name) steeds te zien blijven.

Antennes voor analoge ontvangst werken ook nog prima voor digitale ontvangst, mits het signaal voldoende is.

Hou er rekening mee dat de zg. "Digitenne"antennes meestal actieve antennes zijn, dus die hebben een ingebouwde versterker welke voorzien moet worden van een voedingsspanning (5V). Meestal over de coax. Losse DVB-T ontvangers kunnen dat meestal wel leveren. TV's en USB ontvangers vaak niet, dan heb je een aparte powerinsertor nodig.

Kijk ook of je switch die voedingsspanning doorlaat, anders moet die insertor tussen de switch en antenne.

Bij de "analoge" spriet moet ongetwijfeld de voedingsspanning juist NIET aan (kortsluiting!)

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het signaal blijkbaar onvoldoende.

Want ik had indertijd wel analoge ontvangt maar nu digitaal niet meer.

Zou ik er dan nu ineens wel een versterker tussen moeten zetten?

Zo ja, welke versterker voldoet dan goed en op welke plek plaats ik die (bij de antenne, direct voor of na de switch of bij de ontvanger)?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...