Ga naar inhoud


Bedrijven die afzuigers en/of ventilatoren installeren


jepe

Aanbevolen berichten

Ik zoek een bedrijf dat afzuigers/ventilatoren kan installeren. Het gaat om een huis uit 1908. In keuken zit zo''n ouderwetse schouw waar fornuis in past. Maar een afzuig kap monteren wordt lastig.
Dan moet er in de keuken nog een ventilatie punt komen om lucht van de geyser ed af te voeren. En dan een meter of 3 van de keuken vandaan kleine douche ruimte die ook afzuiging behoeft. Nu kan ik door de muur heen naar een poort toe en dan via poort alle lucht naar tuin afvoeren. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van de benodigde apparatuur, buizen ed.
Wat voor soort bedrijven leggen dit soort zaken aan? Gezien mijn gebrek aan ervaring en nauwelijks kennis van de soorten afzuigers ed overweeg ik om het maar te laten doen. Dus als iemand bedrijven kent die dit doen, of handige klusjes mannen met 2 rechter handen, dan hoor ik het graag. Ik woon in Leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eigenlijk heb je te maken met 2 dingen.

Het instaleren van de ventilatie en afzuiging doet een installatie bedrijf.

Omdat de leidingen naar buiten moeten, zullen er sparingen en doervoeringen gemaakt moeten worden (en vooral waterdicht afgewerkt moeten worden). Dit doen installateurs niet zelf, dus daar zal een bouwkundig bedrijfje aan te pas moeten komen.

 

Het dus aan jezelf en je portomonee wat je wilt.

Waarschijnlijk is het goedkoopste om alles door een klussenbedrijf te laten doen. Die kunnen die sparingen maken en kunnen er ook wel afzuiging in knutselen.

Of nog goedkoper, door een "mannetje".

 

Een betere maar duudere oplossing is alles uit laten voeren door een (erkend) installatie bedrijf. Zij zullen dan een bouwkundig bedrijfje inhuren om de sparingen te maken.

aangepast door quattro

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

waaschijnlijk is het verstandiger om die oude geiser er uit te gooien en de ww installatie via de combi ketel te laten lopen,voor dat er ongelukken gebeuren door dat er niet goed geventileerd word .

een klussen bedrijf is niet altijd instaat om dergelijke omvangrijke klussen vakkundig en veilig uit te voeren,een goed install.bedrijf heeft zelf de nodige vakmensen in huis, en de evt benodigde  diamant boren,waardoor onnodig hak en breekwerk word voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geforceerd lucht van een geiser af laten voeren zou ik ook niet aan beginnen als die ventilator niet al zelf in de geiser zit.

Een combinatie van beide zou ik al helemaal niet aan beginnen want wat niet voldoende afzuigt voor je afzuigkap zal vrijwel zeker te veel zijn voor je geiser.

Ik zou er voor kiezen om gewoon een Electra boiler/plintboiler van 5 of 10L onder de keuken te monteren zodat je daar geen ventilatie voor nodig hebt en dan de afzuiging dmv. een buisventilator te realiseren met een standen schakelaar en dan een motorloze afzuigkap te plaatsen

Kijk wel hoeveel een afzuigkap normaal afvoert en of je buisventilator ook ongeveer aan die hoeveelheid komt om te voorkomen dat je keuken toch nog blauw staat omdat er niet genoeg wordt afgezogen of dat je de pannen aan het fornuis vast moet knopen omdat ze anders omhoog worden gezogen.

Een buis leggen is niet zo heel moeilijk en ook een gat boren is niet zo moeilijk. Het handigst is natuurlijk om het gat in 1 keer te boren maar heb je niet zo'n boor dan kun je ook eerst aftekenen en gaatjes boren met bijv. 6 of 8 mm en zo het rondje vol te maken.

Heb je die eenmaal gemaakt dan na boren met 10 of 12 zodat de gaten elkaar beginnen te overlappen en je het middenstuk er vrij eenvoudig uit kunt tikken.

Buis er door, openingen afkitten of purren, rooster er voor en klaar.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geforceerd lucht van een geiser af laten voeren zou ik ook niet aan beginnen als die ventilator niet al zelf in de geiser zit.

Een combinatie van beide zou ik al helemaal niet aan beginnen want wat niet voldoende afzuigt voor je afzuigkap zal vrijwel zeker te veel zijn voor je geiser.

Ik zou er voor kiezen om gewoon een Electra boiler/plintboiler van 5 of 10L onder de keuken te monteren zodat je daar geen ventilatie voor nodig hebt en dan de afzuiging dmv. een buisventilator te realiseren met een standen schakelaar en dan een motorloze afzuigkap te plaatsen

Kijk wel hoeveel een afzuigkap normaal afvoert en of je buisventilator ook ongeveer aan die hoeveelheid komt om te voorkomen dat je keuken toch nog blauw staat omdat er niet genoeg wordt afgezogen of dat je de pannen aan het fornuis vast moet knopen omdat ze anders omhoog worden gezogen.

Een buis leggen is niet zo heel moeilijk en ook een gat boren is niet zo moeilijk. Het handigst is natuurlijk om het gat in 1 keer te boren maar heb je niet zo'n boor dan kun je ook eerst aftekenen en gaatjes boren met bijv. 6 of 8 mm en zo het rondje vol te maken.

Heb je die eenmaal gemaakt dan na boren met 10 of 12 zodat de gaten elkaar beginnen te overlappen en je het middenstuk er vrij eenvoudig uit kunt tikken.

Buis er door, openingen afkitten of purren, rooster er voor en klaar.

 

suc6

 

Gerrit

Ja ik had ook al gedacht dat een gat boren wel zelf te doen is.

Maar ik wil niet per se boven de geyser afzuigen maar boven in de keuken (3 meter hoog.) Omdat de geyser ook voor de douche wordt gebruikt komt er namelijk veel vocht vrij.

En boven het gasfornuis zit een afvoerppijp maar er is geen plaats voor een normale afzuiger. En dan heb ik nog een doucheruimte die ook afzuiging behoeft. Ik vind het voor mijzelf nogal ingewikkeld worden. Ik ben ook helemaal niet op de hoogte van de soort afzuigers ed. Liefst wil ik iets dat op moment dat lucht vochtig wordt in keuken en badkamer begint af te zuigen.

Maar ik weet ook niet goed welk soort bedrijf ik het beste kan inschakelen. Installatiebedrif is zo ruim.

Maar als iemand een goed bedrijf weet hoor ik dat graag. (evt via pm als er gevaar voor reclame is.)

Of misschien is hier aan Sat4all man die de klus op zich wil nemen. Iemand met een klusbedrijf of zo die er verstand van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waaschijnlijk is het verstandiger om die oude geiser er uit te gooien en de ww installatie via de combi ketel te laten lopen,voor dat er ongelukken gebeuren door dat er niet goed geventileerd word .

een klussen bedrijf is niet altijd instaat om dergelijke omvangrijke klussen vakkundig en veilig uit te voeren,een goed install.bedrijf heeft zelf de nodige vakmensen in huis, en de evt benodigde  diamant boren,waardoor onnodig hak en breekwerk word voorkomen.

Op de centrale cv ketel doe ik liever niet omdat beneden etage wordt verhuurd. Evt conflict met gebruik warm water boven? En ten 2e wordt het trekken van een leiding een hels karwei waarbij dan badkamertje ook weet moet worden opengebroken. Maar op zich heb je gelijk en is een geyser niet ideaal. Hij is trouwens 2 jaar geleden vervangen dus heel oud is hij niet. Maar uberhaupt ding met waakvlam vind ik niet meer van deze tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij 2 jaar geleden is vervangen dan is de kans groot dat er al geen waakvlam meer in zit maar gewoon elektronisch ontsteekt op het moment dat er warmte vraag is.

Alleen 2 jaar geleden vervangen en dan toch veel vocht in de keuken omdat er iemand aan het douchen is?

Daar zet ik dan toch wel de nodige vraagtekens bij want ik vraag me af of er nog wel toestellen te koop zijn die niet alle rookgassen naar buiten gooien.

 

Heb je een geiser die dat niet doet en ga je dan extra afzuigen in de keuken dan kan er juist een extra gevaarlijke situatie ontstaan omdat je dan afvoergassen uit het toestel kunt zuigen de ruimte in en dat zou je toch niet moeten willen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

KIJK UIT!!

 

Een afzuigkap met een open geiser is zelfmoord!! Maar ik leg uiteraard weer uit.

Als ik het goed begrijp heb je nog een ouderwetse open geiser die zowel de

zuurstof uit de keuken haalt als dat hij de verbrandingsgassen de keuken in stuurt.

 

Op zich al een dubieuze zaak, dit zou eigenlijk verboden moeten worden, de meeste

ongelukken met dodelijke afloop  door CO (koolmonoxide) ontstaan hierdoor.

 

Als je dan ook nog een afzuigkap neerhangt ontneem je daarbij de geiser om op een

natuurlijke wijze aan zijn verbrandingslucht (zuurstof) te komen en dat is killing. . . .

 

Kortom, niet doen.

 

Wat je kunt overwegen is een gesloten geiser te nemen maar dat geeft nogal wat

consequenties (afvoer naar buiten) maar dan kun je met een gerust hart een afzuigkap

nemen zowel recirculerend als afvoerend (met een afvoer naar buiten).

 

Wees dus uiterst voorzichtig aub, een lid minder alhier willen we niet . . .

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...