Ga naar inhoud


Offset schotel op zijn kop


December10

Aanbevolen berichten


Hoe schuin een schotel komt te staan is makkelijk uit te rekenen. Veel schotels hebben een offsethoek van 26 graden. Ontvang je dus een satelliet met een elevatie van 30 graden, dan moet de schotel 30-26=4 graden achterover staan.
Plaats je dezelfde schotel op zijn kop, dan komt de schotel 30+26= 56 graden achterover te staan.
 

Dan de schotels die je bijna plat ziet liggen. Ontvang je de satelliet op 64 graden elevatie en heeft deze een offset van 26 graden, dan zal die bij ongekeerde montage 64+26=90 graden achterover staan, ofwel plat gemonteerd. Monteer je hem normaal dan moet die 64-26=38 graden achterover staan.

Waar heb je 64 graden elevatie? Bijv. in Mecca om de Express op 40e te ontvangen
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je als je dit wil toepassen op een schotel met meerdere LNB's, de normaal afgestelde schotel volgens de herrekende hoek 180 graden draaien?

Hoe zit het met de LNB posities blijven deze dezelfde? van links naar rechts, de onderlinge afstand zal wel hetzelfde blijven.

Moet de Dish-Skew ook weer aangepast worden?

 

Mij lijkt dit interessant om eens toe te passen, schotel is minder zichtbaar op een platdak op deze manier + hij vangt minder wind denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgorde van de lnb's van oost naar west blijft hetzelfde. Een schotel waar het bijv. niet bij kan is de Multytenne met de ingebouwde lnb's voor de Astra 1, 2, 3 en HB omdat die bij het op zijn kop zetten van de schotel ook in volgorde gewisseld worden.
De dish skew moet hetzelfde zijn maar welke schotel wil je dan op zijn kop zetten? Een T90?
Hij vangt minder wind maar wel meer sneeuw.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me leuk eens te proberen met de triax 88, maar dat zal nog niet voor het eerst zijn.

Sneeuw in een schotel is iets waar ik idd nog niet bij heb stilgestaan in deze vlakkere positie.

En hiervoor nu speciaal schotelverwarming te installeren is wat gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor hoef je niet naar de Noord Pool hoor.

Toen ik mijn draaibare schotel nog had, gebeurde het zelfde met satellieten op 90° en 95°,

wel ietsje minder, maar hij keek wel naar beneden.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was van de week in Georgië en wat mij op viel is dat je offset schotels tegen komt die op z'n kop staan.

De schotels staan dan een stukje schuiner dan een Offset schotel die normaal geplaats zijn.

Wat is hier het voordeel van?

als je hun kyrillisch alfabet kent, denk je sowieso die hebben een en ander op de kop staan :grin:

 

rare jongens die Georgiërs, en heel zot van ornamentiek en design.

Release Me - CID Remix

Mark Knight, Armand van Helden CID

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Noordpoolgebied profiteren ze juist van de offset van de schotel. Daar staan ze zo ver voorover, dat er alleen met jachtsneeuw nog maar sneeuw op de spiegel van de schotel kan komen.

 

Voor zover ik weet, kijkt bij de Noordpool zelfs een primefocus schotel naar de grond. Kortom geen ontvangst.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste opzolder

Ik heb het over het Noordpoolgebied, niet over de Noordpool. Moermansk ligt net in het Noordpoolgebied en daar heb je een elevatie van 12,5 graden nodig om de Eutelsat 33A te ontvangen. De primefocus schotel kijkt dus helemaal niet naar de grond.
Heb je daar een offsetschotel van 26 graden, dan staat die 13,5 graad voorover. Dat zou wel een overeen kunnen komen met de foto die ik heb meegezonden.
 

post-60869-0-43932100-1404595170_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...