Ga naar inhoud


Stab HHxx vs. Moteck 2100A


lujo

Aanbevolen berichten

@Eduard07

Gezien mijn ervaringen met beide motoren kan ik maar 1 conclusie trekken.

De Moteck 2100 steekt met kop en schouder boven de Stab HH100 uit.

Ik spreek hier duidelijk uit eigen ervaring en zonder overtuigend bewijs van derden blijf ik bij mijn mening en laat ik mij geen andere opdringen.

Als ik dan ook nog zie hoe de Moteck er na 6 jaar in weer en wind uitziet ben ik blij deze te bezitten.

Kijk ik dan naar de restanten van de Stab dan zie ik een door weer en wind in 2 jaar tijd aangevreten behuizing.

Dit vele malen erger dan bij de Moteck die er nu minstens 3x zo lang hangt.

Mijn volgende motor zal dus wederom gezien de kwaliteit en de prijs zeker weer de Moteck zijn.

En tevens voor @Sjaak(k), @Trust, afbladerende verf valt ook onder pech hebben en heb ik direct al als zodanig gelezen en begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja , als er geen verf op zit , kan die ook niet afbladderen maar zo'n geoxideerde Stab ziet er ook niet fraai uit .

Zo'n SG 2100 word door meerdere fabrikanten gemaakt , ik heb ze ook wel gezien met een goede laklaag en rvs stroppen .

Ook heb ik al 3 Stab motoren in handen gehad die van binnen zo geoxideerd waren dat de solderingen van de flatcable op de print deels weg gerot waren .

Feit is dat een Stab met minder stroom genoegen neemt , mijn oude Nokia 9500 ging op tilt als hij een SG 2100 moest draaien , met een Stab nooit dat probleem .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Powertech 380 heb ik hier ook en zijn goede motoren met een 2h2 draaigebied.  Deze kan -+ 80 graden max draaien.

De motech 2100 heeft geen goede bevestiging omdat de beugel mee buigd als het draad end iets te hard word aan getrokken

De stab 120 haalt geen 70 - 70 graden maximaal, maar stopt bij 66 graden oost, stuur je verder uit dan draait de motor uit zichzelf naar 0 graden.

 

Technomate 2600 rotor gaat tot 1.4 M schotel en kan max 20 kg hebben en draait 35 % sneller.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij bedoeld dat hij tot 75 Oost kan ontvangen tot 61 w (vermoed ik)

 

Op het balkon heb ik hier max 72 Oost tot 70 West alleen bij 50 W komen hier een paar bomen in de weg..

 

Helaas kan ik niet verder oost omdat er een kerkje in de weg zit op 100 m afstand en het dak zit net voor de 75 oost volgens ontvangst en dish pointer.. jammer.

 

Maar ik ga mijn schotel veranderen omdat bij 40 graden een schot van de buren hier in de weg zit.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond eens div. gebruikte motoren bekeken en getest , uiteraard nog zonder schotel , dat komt een volgende keer .

Een Interstar HH Mount mod. GI100 , een Digipower SG2100A en een SuperJack DG-120

 

De Interstar (STAB ? ) heb ik defect gekregen , er waren aftekeningen van water in de behuizing hierdoor was het onderste deel van het motor printje zodanig aangetast dat de flatcable niet meer met alle solderingen vastzat . Na reparatie werkte de rotor weer feilloos .

Een aandachtspunt dus , houd die gaatjes aan de onderkant open !

Bij 14  en 18 V  neemt hij in ruststand ± 50 mA op  , bij draaien vanaf het Nulpunt , aanvankelijk 130 mA  maar dan oplopend tot het einde (60º) 200 mA .

Dit oplopen van de stroomopname word veroorzaakt door de in 2 richtingen werkende compensatie-veer op het stevige messing wormwiel welke de motor helpt bij het terugdraaien van de schotel uit de oost en west positie .

Voor terug draaien uit oost en west zal dan met dit systeem minder vermogen gevraagd worden . 

Bij geen enkel ander type rotor ben ik dit systeem tegen gekomen .

In het nulpunt doet deze veer niets , bij het geteste exemplaar was daar ook een kleine speling op de tandwielen te voelen .

Helaas is die in tegenstelling tot de SG modellen , niet bij te stellen 

Ook kwam deze rotor niet exact op z'n nulpunt na een Go to reference commando .

De nulpunt switch is evenals de eindswitchen een reed contact op een verstelbaar printplaatje dat bedient word door magneten in het wormwiel .

Het nulpunt is daardoor e.v. makkelijk te corrigeren , wat bij sommige SG modellen helemaal niet gaat .

 

.

 

De Digipower SG2100A 

Bij 14  en 18 V  neemt hij in ruststand ± 30 mA op  , bij draaien op 14 V neemt hij 145 mA op en bij 18 V 165 mA

 

De SuperJack DG-120 

Bij 14 V  neemt hij in ruststand ± 26 mA op en bij 18 V 22mA , bij draaien op 14 V neemt hij 104 mA op en bij 18 V 125 mA .

Deze  springt het zuinigste om met de LNB stroom en was bovendien de meest geruisloze .

post-30993-0-12560600-1415057359.jpg

post-30993-0-13428900-1415057368.jpg

post-30993-0-44968000-1415057387.jpg

post-30993-0-47813100-1415057407.jpg

post-30993-0-00566200-1415057442.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De Stab motor na 2 jaar buiten gehangen te hebben op 100mtr van de Waddenzee af erg aangetast door water en zoutdampen van de zee.post-47576-0-53926100-1417207217_thumb.jpgpost-47576-0-45113900-1417207237_thumb.jpg

De Moteck na ruim 6 jaar op de zelfde plek,  wat roestvorming vooral bij de ingeslagen cijfers maar het huis van de motor ziet er als bijna nieuw uit.

De Stab was 100 euro en heeft na 2 jaar de geest gegeven na ook al is binnen het eerste jaar terug naar de fabriek geweest te zijn.

De Moteck ruim 6jr geleden geplaatst en afgesteld, daarna niets meer aan gedaan en heeft windkracht 11 getrotseerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Stab motor na 2 jaar buiten gehangen te hebben op 100mtr van de Waddenzee af erg aangetast door water en zoutdampen van de zee.attachicon.gif271120141054.jpgattachicon.gif281120141059.jpg

De Moteck na ruim 6 jaar op de zelfde plek,  wat roestvorming vooral bij de ingeslagen cijfers maar het huis van de motor ziet er als bijna nieuw uit.

De Stab was 100 euro en heeft na 2 jaar de geest gegeven na ook al is binnen het eerste jaar terug naar de fabriek geweest te zijn.

De Moteck ruim 6jr geleden geplaatst en afgesteld, daarna niets meer aan gedaan en heeft windkracht 11 getrotseerd. 

 

In een ander draadje, had je die foto's ook al.

 

Toch zijn er velen die ons niet willen geloven, maar ik zou toch weer voor een Moteck gaan.

 

Dit puur op de prijs afgaande, goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn.

Jouw beelden bewijzen het en dan wonen wij nog wel aan zee, met al dat zout in de lucht.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k) Wij waren er al lang achter dat de Moteck qua prijs/kwaliteit door geen enkele aandrijving te evenaren is.

Vooral niet door een Stab die per jaar al snel 50 euro kost.

De Moteck kost max 8 euro/ jaar als hij vandaag nog kuren gaat vertonen.

Toch al gauw 6x goedkoper uit en het belangrijkste, geen ergernis of wijgerende installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...