Ga naar inhoud


Windows 8.1 partities met ATI 2014 terugzetten op HDD met Linux partities


Jürgen

Aanbevolen berichten

Deze vraag had ik misschien evengoed in het Linux forum kunnen stellen maar op dit moment gebruik ik nog steeds hoofdzakelijk Windows 8.1.

Op dit moment staan op mijn laptop 5 Windows 8.1 partities waarvan ik regelmatig een Image Backup maak met Acronis True Image 2014.

 

Nu wil ik op deze laptop Linux Ubuntu 14.4 installeren.

Ik weet dat ik die naast Windows 8.1 als Multiboot zou kunnen installeren maar schijnbaar levert dit soms problemen op en ik gebruik een SSD als HDD en heb daar ook niet al teveel ruimte over.

 

Stel ik heb nu op mijn laptop Ubuntu als enig OS geïnstalleerd waarbij twee EXT3 partities zijn aangemaakt en ik wil nu een Windows 8.1 Image Backup met 5 partities op de laptop terugzetten.

Hetzelfde uiteraard ook andersom.

Is dit met één van de opties van ATI 2014 mogelijk of moet ik eerst de twee Linux partities d.m.v. een tool (zoals b.v. GParted) verwijderen?

Zo ja, moet ik dan de de 5 Windows partities handmatig met b.v. GParted eerst aanmaken of gebeurt dit tijdens het terugzetten van de Windows Image backup automatisch?

 

Is er misschien een betere procedure?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ubuntu hoeft niet zo groot te zijn.  Ik heb het als Multiboot, geen enkel probleem. Ik heb dan Windows op de SSD en Ubuntu op de Harddisk van de laptop. Grub wordt dan de bootmanager.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij gaat nu waarschijnlijk ervan uit dat ik op mijn laptop naast de SSD nog steeds een normale HDD als 2e drive heb geïnstalleerd maar dat is om verschillende redenen niet meer het geval.

Ik heb geprobeerd om Ubuntu naast Windows 8.1 op de SSD te installeren maar dat gaf problemen, Windows 8.1 werd door Ubuntu niet als OS herkend.

 

Dus nu wil ik af en toe wat met Ubuntu spelen en dacht dit op te lossen door af en toe de betreffende Image te wisselen.

Ik heb thuis nog wel een oudere laptop die ik straks wel hiervoor gebruik maar wil nu alvast wat met Ubuntu uitproberen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je laptop het booten vanop een USB medium ondersteunt, zou je nog kunnen overwegen om een relatief kleine externe HDD te gebruiken.

Het enige dat je dan nodig hebt is een HDD (misschien heb je nog ergens in de kast één liggen van 80GB die nog wel werkt maar te klein geworden is); en een enclosure om die disk in te steken.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij gaat nu waarschijnlijk ervan uit dat ik op mijn laptop naast de SSD nog steeds een normale HDD als 2e drive heb geïnstalleerd maar dat is om verschillende redenen niet meer het geval.

Ik heb geprobeerd om Ubuntu naast Windows 8.1 op de SSD te installeren maar dat gaf problemen, Windows 8.1 werd door Ubuntu niet als OS herkend.

 

Dus nu wil ik af en toe wat met Ubuntu spelen en dacht dit op te lossen door af en toe de betreffende Image te wisselen.

Ik heb thuis nog wel een oudere laptop die ik straks wel hiervoor gebruik maar wil nu alvast wat met Ubuntu uitproberen.

 

Dat maakt geen z*k uit of je het andere OS op een 2e harddisk zet of niet.

 

http://www.everydaylinuxuser.com/2014/05/install-ubuntu-1404-alongside-windows.html

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...