Ga naar inhoud


Laatste Win10 update geeft weer netwerkproblemen


on1bes

Aanbevolen berichten

Na de laatste Win10 v2400 update deze week zijn er terug netwerkproblemen.

Dat was enig tijd geleden (vorig jaar of zo) ook al het geval: toen was er een probleem dat MS Windows 10 het SMB netwerk protocol niet meer ondersteunde.

Als iemand netwerk-shares gebruikte ( Sat Box, USB stick in Router, enzo), ware die plots niet meer zichtbaar.

Het aanzetten van het oude SMB v1 protocol in Windows loste dit op. MS had dit evenwel niet graag, maar het werkte terug !

Ik heb natuurlijk onmiddellijk gecheckt of dit oude protocol nog aan stond, en dat is YES.

Nu is het probleem gelijkaardig, dat de netwerk-shares wel zichtbaar zijn in b.v. "deze PC", maar NIET benaderbaar zijn.

Je krijg een foutvenstertje, dat de netwerknaam niet meer geldig is ! en moet die opnieuw aanmaken, telkens na een herstart.

Een workarround is, dat je zelf je netwerk-schares namen moet verwijderen, en terug moet aanmaken. Hierna zijn ze meestal terug benaderbaar.

Heel lastig dus als je een hard-disk of USB stick of Sat-bax via je netwerk hebt zitten. Ik heb dit op verschillende computers/Laptop's.

Ik heb vandaag nog es getest  op een oudere machine met Win10 v1903, en die had (nog) geen problemen.

Op een ge-update machine (laptop en een gewone PC) naar Win10 v2004 is dit WEL een probleem.

Is dit een bug in Windows, of is men ons weer aan het pesten vanuit MS, ik weet het nog niet.

Op internet ga je weinig nuttigs vinden, dat zijn allemaal oude verhalen van de vorige netwerkproblemen met SMB1 protocol.

Nuttige reacties zijn welkom.

Visiosat met 4 duo LNB's - 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E

1x VU+ Solo2 met Openpli 9.0 met laatste updates
1x (oude) Dreambox DM800 HD PVR met OpenPli 4.0 MastaG
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Update 2004 is een ramp, en deze zou niet automatish op je computer moeten komen deze moet je zelf toelaten. Ja er zijn netwerk problemen met deze update en nog veel meer dan dat. Als je dat nog kunt dan via de instellingen terug naar de oude versie van Windows gaan. Microsoft maakt er een potje van de laaste 3 grote updates hebben niets anders dan ellende veroorzaakt bij velen.

 

https://www.techradar.com/news/windows-10-turns-5-where-did-it-all-go-wrong

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar beste @Penthe,

er is voor heel specifieke wifi dongles een fix

dat gaat dus niet over een algemeen probleem met het netwerk

 

hoe leuk je het windows probleem ook tracht te onderbouwen betreffende sommige wifi hardware

ik heb goed ondersteunde hardware en die hardware kent geen netwerkproblemen

k zou het me ook helemaal niet kunnen permitteren als ZZP'er  geheel afhankelijk van desbetreffende communicatie.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is mooi dat je tot de conclusie komt dat windows 10 niet perfect is

of ooit was

(dat geef ik natuurlijk toe)

Maar als je bij het topic blijft > is dat gebruik van SMB 1.0 protocol hetgeen on1bes hier als één netwerkprobleem kenschetst compleet anders.

Zolang jij en anderen het niet accepteert dat je een dergelijk protocol niet zou moeten gebruiken blijf je windmolens zien.

aangepast door Tonskidutch
redenering

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit geüpgrade van Windows XP naar Linux Mandrake.. Geen centje pijn :) 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

dat is mooi dat je tot de conclusie komt dat windows 10 niet perfect is

of ooit was

(dat geef ik natuurlijk toe)

Maar als je bij het topic blijft > is dat gebruik van SMB 1.0 protocol hetgeen on1bes hier als één netwerkprobleem kenschetst compleet anders.

Zolang jij en anderen het niet accepteert dat je een dergelijk protocol niet zou moeten gebruiken blijf je windmolens zien.

Ik moet SMB1.0 wel gebruiken aangezien ik gesloten apparatuur heb die niet up te graden zijn, die apparaten gaat ik niet vervangen zolang dat niet noodzakelijk is. Als de 2004 update betekend dat er "geen" SMB1.0 meer is dan vertik ik het nog om up te graden aangezien Microsoft niet bepaald of ik mijn hardware nog kan gebruiken.

 

46 minutes ago, Mimisiku said:

Ik heb ooit geüpgrade van Windows XP naar Linux Mandrake.. Geen centje pijn :) 

Mandrake gebruikte ik ook maar vond die een beetje te zwaar worden dus over naar Mint, maargoed dit is allemaal offtopic :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het heel gezond dat microsoft na 3 jaar advies eindelijk gaat afdwingen.

Gebruikers die alleen hun portemonnee als risico ervaren moeten dan maar een ander besturingssysteem gaan gebruiken.

We hebben het hier namelijk wel over een remote code execution exploit en dat betekend dat je systeem code gaat uitvoeren die de aanvaller zelf bepaald.

Alles is dan in potentie mogelijk en cybercriminaliteit is ondertussen groeiende.

Bedenk ook bv dat een cryptolocker niet discrimineert tussen bv prive, liefdadigheids of bedrijfs netwerken.

Maar goed: met je vingers in de oren en hand op de knip en gewoon lekker blijven doormopperen op microsoft helpt je uiteindelijk niets.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich met je eens (op zakelijk gebied), maar Microsoft perst gebruikers ook gewoon af. En dát vind ik niet OK! Uiteraard mag je kosten vragen voor je diensten, maar je hebt ook een morele plicht naar je cliëntele toe. De code van Windows 10 is niet nieuw maar steeds een 'update van ....'. Als je voor iedere versie de hoofdprijs vraagt (zeker in het SLA gebied) dan ben je als bedrijf 'vuil' bezig. De bugs en fouten worden immers door Microsoft zélf gecreëerd (zij maken immers de software). Je klanten dan extra te dwingen te betalen voor de oplossing is gewoon 'not done'.

  • Bedankt 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets dwingt je microsoft software diensten te gebruiken of af te nemen.

Het is een commercieel product en daar hangt een prijskaartje aan. De prijs bepaalt het bedrijf zelf en niet de potentiele gebruikers die vinden dat iets wel of niet done is.

Ik ben benieuwd naar je reactie als hardware/software waar je afhankelijk van bent nooit geen update (betaald dan wel onbetaald) krijgt.

Dat is pas slecht want software verrot met de tijd. Bijna alle software maakt nl gebruik van code en standaarden die ze zelf niet bedacht en in onderhoud hebben.

Daar wordt met de tijd gaten en issues in gevonden en die druppelen door in de betrouwbare werking van het geheel.

Dus wees dankbaar voor bedrijven die hun hardware/software betaald dan wel onbetaald onderhouden.

 

In dit geval wordt microsoft de zwarte piet gegeven maar dat is in mijn ogen krom immers wat dwingt Penthe om het buggy SMB1 protocol te gebruiken?

Andere hardware in het netwerk die blijkbaar niet met SMB2 of SMB3 standaard overweg kunnen en dringend om een software update vragen maar die er niet is en komt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...