Ga naar inhoud


Welke schotel en duo lnb heb ik nodig in Spanje (Denia)


Diana123

Aanbevolen berichten


  • 3 weken later...

Een schotel van 1 meter zou toereikend zijn, zie de kaart en de daarbij horende beschrijving op deze site: http://www.satandpcguy.com/Site/astra_2e_satellite_reception_footprint_uk_tv_spain.php

Ik zou maar voor een schotel gaan van 100cm breed en 110cm hoog. Kost maar ongeveer €65,- in Spanje en zet daar een Inverto Black Ultra op.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Tweede poging.

Hallo Sprietje,

Wil U niet te veel lastig vallen maar wat meer uitleg zal welkom zijn.

Locatie niet ver van Denia: 38,649 / 0,00453.

Huidige installatie: Triax 78 en decoder SAB Titan1.

Satellieten: Astra 19,2 en 23,5, Hotbird 13.

Lnb's: Duoblock 6° voor Astra 19,2 en Hotbird 13 (19,2 op arm bevestigd) en Venton Roket EXL-S voor Astra 23,5.

Signaal / kwaliteit na fine tunen:

Astra 19,2 = 85% / 78%.

Hotbird 13 = 85% / 65%.

Astra 23,5 = 85% / constante variatie tussen 35 en 51%, maximum signaal als gericht naar de bovenste helft van de schotel.(???). Bevestigd door zelf gemaakte aanpassing.

Duoblock niet idéaal op deze locatie, afstand 65mm moet 81 zijn.

Op het forum enorm veel bijgeleerd en na het lezen van Uw berekeningen en goede raad tot de conclusie gekomen dat het beter kan.

Ik heb een multifeed van Triax voor 2 lnb's en wil die aanpassen voor 3.

De afstand tussen Astra 19,2 en Hotbird 13 moet 52mm zijn. (midden tot midden punt van de lnb's).

Met een Inverto Black Ultra voor Astra23,5 en een Vento voor Astra 19,2 moet het lukken.

of is er een betere oplossing?.

Het probleem is de schuinhoek te kunnen regelen, die is niet al te groot bij deze multifeed, maar als het verschil niet te groot is kan er aan geknutseld worden.

Hoe groot moet die zijn op mijn locatie?. Kunt U mij helpen?.

Het is niet dringend ik ga daar maar langs einde september.

Vriendelijke groetjes.

Alfred.

 

 

 

 

post-81732-0-77291600-1438777661_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 6 graden monoblock gaat niks worden. De afstand klopt niet maar hoe zou je die met een losse lnb willen koppelen. Dan heb je al een dure uncommitted switch nodig. Ook de richting van de vrijhangende kop wijkt veel te veel van het midden van de schotel af.
Gewoon drie losse lnb's nemen. De foto met de 3 lnb's moet denk ik kunnen.
De afstanden zijn als volgt:
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 50mm
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 77,5mm

maten hart op hart voorzijde.
de rail moet 16,2 graden schuin staan.
Voor de Hotbird en Astra 23,5 kun je een Inverto Black ultra nemen (niet de quad)
Voor de Astra 19,2 mag de kopdiameter maximaal 40mm zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk bedoelt TS het Triax duoblock , heel verwarrend als verschillende dingen dezelfde naam hebben .

post-30993-0-14703900-1438813264.png

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry,

Duoblock geschreven maar het is een Monoblock.

Er zijn bij mij 2 schotels geinstalleerd.

De eerste is gericht op Astra 19,2 en uitgerust met een Single Monoblock 40mm 0,2dB van Inverto.

De tweede is gericht op Atlantic Bird 3-5W  en is uitgerust met een klassieke single lnb.

Gezien de Monoblock een ingebouwde switch heeft werk ik met een uncommitted switch.

Poort 1 voor de Monoblock en poort 2 voor Atlantic Bird.

Deze configuratie heeft jaren voldoening gegeven, nu is de miserie begonnen door Astra 13,5 te moeten bijvoegen.

Dank U TVV.

De lnb voor Astra 23,5 bijgeplaatst op de eerste schotel.

Een tweede switch 2/1 bijgeplaatst op poort 2, die stuurt Atlantic Bird en Astra 23,5.

Het werkt maar het kan beter en wil proberen te werken met 3 afzonderlijke lnb's en een switch 4/1.

Vandaag de Multifeed proberen aan te passen.

De lnb's geplaast op de Multifeed zoals aangeduid door Sprietje, geen probleem.

De 16,2° schuinstand van de rail kan praktisch niet, met te zagen en te vijlen krijg er maar 15° uit.

Zo proberen, als het niet lukt de mast enkele graden schuin plaatsen is mischien een oplossing.

Einde september zal ik het materiaal plaatsen en jullie de resultaten melden.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes.

Alfred.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet helemaal.
Je schrijft: De eerste schotel is gericht op Astra 19,2 en uitgerust met een Single Monoblock 40mm 0,2dB van Inverto.
Een monoblock is een blok waar 2, 3 of 4 lnb's op gemonteerd zitten.
Wat is het precies voor een monoblock en op welke schotel is die gemonteerd? Kun je me hiervan de breedte en hoogte geven?
En heb je nu nog een lnb voor de Astra 23,5 erbij geplaatst????
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet duidelijk voor mij om het uit te leggen met al die technische terme.

Hopelijk zal het mijn nu wel lukken.

Mijn bericht #28 was het antwoord op U vraag " hoe zou je die met een losse lnb willen koppelen", en om ook een completere beschrijving van de hele installatie te geven.

De schotel gericht op Atlantic bird heeft niets te maken met Astra 23,5.

 

De monoblock 6°is, volgens de documentatie, voor ontvangst van Astra 19,2 en Hotbird 13.

De afstand tussen de twee koppen is 65mm, gemeten van punt tot punt aan de voorzijde van de lnb's.

 

In de originele situatie is deze monoblock bevestgd op de schotel gericht op Astra 19,2, met de kop voor Astra in de klem van de schotel en de kop voor Hotbird als vrijhangende kop.

Het is een Triax 78 Schotel.

Tegen alle verwachtingen had ik een redelijk goed signaal op beiden satellieten met die monoblock 6 graden.

 

Begin dit jaar een poging gedaan om naast de bestaande monoblock een bijkomende lnb te plaatsen voor onvangst van Astra 23,5, bevestigd aan de arm door een zelfgemaakte aanpassing.

De resultaten van deze poging zijn beschreven in mijn bericht #25.

 

Gezien de onvangst vermoedelijk beter kan, wens ik deze configuratie te wijzigen door de huidige monoblock en de daarna geplaatste lnb voor Astra 23,5 te vervangen door een multifeed.

Deze multifeed moet aangepast worden, een foto is te vinden als bijgevoegde miniatuur van bericht #25.

De bedoeling is nu 3 losse lnb's te gebruiken en de 2 bestaande switchen te vervangen door een switch 4/1.

 

Groetjes.

Alfred.

 

 

 

 

 

 

 

post-81732-0-74519200-1438949228.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...