Ga naar inhoud


Geen ontvangst van VTM HD, VierHD, Vijf HD enz...


Jeho

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Door de wijziging van de zenders VTM, Vier, Vijf en nog enkele naar HD heb ik mijn installatie proberen helemaal in orde te brengen maar ik ben geen stap vooruit geraakt. Deze installatie bevindt zich ergens in de buurt van Durbuy in de Ardennen. Het is een standaard TV Vlaanderen schotel met dubbele LNB met een SAT801 bakje. Ik heb de Astra 3 LNB in de houder gestoken en volgens mij is de helling en richting van de schotel ok. Alle zenders van Astra 1 komen normaal door (infokanaal, BVN enz...) Als ik bijvoorbeeld op BVN zit en ik kijk naar de menu zie ik "niveau 78, kwaliteit 84". Bij Astra 3 lijkt mij alles ook in orde: als ik naar EEN HD en naar Canvas HD ga zie ik in de menu "niveau 76 %, kwaliteit 84 %". Maar als ik naar VTM, vier of vijf  (HD) wil gaan krijg ik geen beeld en blijven de balkjes van niveau en kwaliteit erg laag.

 

Ik heb al nieuwe zenderlijsten ingeladen, zelfs terug gegaan naar fabrieksinstellingen en dan weer zenderlijst ingeladen, maar het helpt allemaal niet. Bij het inladen van de nieuwe zenderlijst komt er bovenaan "controleer (en dan weet ik niet juist meer wat er stond: kwaliteit of zo) van de installatie maar de lijst komt blijkbaar wel.

 

Dan heb ik ook al twee keer naar de helpdesk van TVV gebeld maar daar is mij ook geen oplossing geboden (behalve antenne beter uitrichten )...

 

De helling van de LNB staat op 11°, de helling van de schotel staat op 30°, de richting lijkt mij juist...

Ik heb Ik heb per graad de helling van 28° tot 32° geprobeerd en dan de schotel bijna mm per mm gedraaid, maar er komt geen beeld bij VTM, Vier, Vijf enz.

 

Wat mij wel vreemd lijkt is dat er op de banner bij de oude zenders staat dat je ze eventueel manueel kunt toevoegen en dan staan er waarden als 11.856  V 27500  2/3. Als ik op vier ga staan en in de menu kijk staan daar diezelfde waarden maar er staat 1/2 ipv 2/3. Volgens de dame van de helpdesk heeft dat geen belang en moet het juist zijn als je de zenderlijst inlaadt. Ik zou trouwens niet weten hoe je die 1/2 in 2/3 kunt veranderen.

 

Heeft er iemand suggesties over hoe ik toch aan deze zenders geraak?

Alvast bedankt!

 

PS: Ik ben nu terug thuis en ga pas binnen enkele weken terug naar de Ardennen. Ik kan dus niets proberen of testen op dit moment maar neem alle suggesties wel mee!

 

In bijlage foto's van het menu als ik op EEN HD sta en op Vier HD

post-77769-0-63954800-1429781101.jpg

post-77769-0-55324900-1429781116.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


waar staan jou vaste lnb instellingen ?

dit is voor motor  instellingen dacht ik 

astra 1 disecq ?

astra 3 disecq ?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie!

Dit is het enige scherm waar ik zulke balkjes met percenten tegenkom en dat ik gebruik om de antenne juist te richten (in de menu te bereiken via installatie>antenne instellen).

 

"Disecq" zegt mij niks (ben een dikke amateur) maar ik ben het wel tegengekomen bij het doorbladeren van de menu, maar omdat ik nu en de eerstvolgende weken niet ter plaatse ben kan ik het ook niet zoeken. Suggesties over wat het moet zijn , zijn natuurlijk welkom.

 

Zou het probleem in de firmware van mijn ontvanger kunnen zitten? Ik heb nog wat aan 't lezen geweest en blijkbaar gebeurt de update automatisch als het toestel in stand by staat ... maar eigenlijk blijft het bij mij altijd ofwel opstaan ofwel wordt het zonder stroom gezet. Uiteraard kan ik nu ook de versie niet controleren...  Op de  website van TVV las ik over de nieuwe firmware (intussen 1 jaar oud: 

  • Nieuwe functie bij eerste installatie: Automatisch Diseqc zoeken. Deze functie bepaalt automatisch de correcte volgorde van de verschillende satellieten bij het inladen van de zenderlijst.

  • Nieuwe functie bij eerste installatie: Ondersteuning 2 “thuistransponders” ASTRA 1 en ASTRA 3(standaard). Deze functie wijst de ASTRA 1 en 3 satellieten toe als de standaard satellieten voor het zoeken van het zenderaanbod

zou dit mijn probleem kunnen oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de zenders op deze frekwentie de enige zenders uit je zenderlijst van 19oost en 23oost die geen ontvangst/beeld opleveren? Of staan ook andere zenders op zwart?

Dat is belangrijk, om te verkennen waar het precieze probleem zit.

 

Overigens: Diseqc lijkt niet het probleem te zijn hier; die gaat over het schakelen tussen LNB's voor de twee satellietposities. Omdat je wel EEN HD ontvangt op 23oost, gaat schakelen naar die satellietpositie kennelijk goed.

 

Gek dat je M7SAT801 als FEC 1/2 geeft ipv 2/3. Zijn er andere forumleden die dat ook hebben met hun SAT801?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor de uitleg en de suggesties.

Mijn probleem op het ogenblik is dat ik niet ter plaatse ben en dus de vernoemde zaken niet kan controleren.

 

Ik heb mij intussen gewapend met een usb-stick, FAT 32 geformatteerd met daarop de laatste software van de sat801 ontvanger, en de uitleg hoe ik die kan installeren.

Ik heb ook een up to date zenderlijst afgedrukt waarmee ik kan controleren of ik zowel "horizontale als verticale zenders" van astra 23.5 kan ontvangen.

 

Het zou dus kunnen dat mijn duo-LNB kapot is maar het is te gek om er een nieuwe te kopen voor ik dat zeker weet. Ik heb nog ergens een oude enkele LNB liggen. Als ik die in de houder steek (gericht op Astra 23.5) zou ik daarmee kunnen controleren of ik die andere zenders van Astra 23.5 kan ontvangen, of gaat mijn ontvanger dan beginnen flippen omdat er maar 1 LNB aan hangt?

 

Volgende keer dat ik naar de Ardennen trek heb ik dus een en ander uit te proberen! (Ik heb daar dan weer geen internet dus als ik om hulp moet roepen zal het voor daarna zijn)

 

Nieuwe suggesties zijn nog altijd welkom!

 

Groetjes,

 

Jeho

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Jeho, je hebt ontvangst maar zal geen beeld hebben : de FEC in je foto's staat verkeerd op 1/2 en dit moet 3/4 zijn. Probeer dit aan te passen. De rest staat goed (MSPS ken ik niet, maar als dit de codering is, moet die op 8PSK staan voor een HD ontvanger ). Download de PDF zenderlijst van 2/03/2015 van TVV en daar kun je zien welke instellingen je moet hebben. Nieuwe software in je ontvanger zal niet veel helpen, vermits er al ontvangst is. Wat wel kan helpen is de nieuwste zenderlijst inladen in de sat801 (misschien stonden de parameters nog verkeerd in de jouwe).

Visiosat met 4 duo LNB's - 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E

1x VU+ Solo2 met Openpli 9.0 met laatste updates
1x (oude) Dreambox DM800 HD PVR met OpenPli 4.0 MastaG
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo,

 

Nadat ik alle reacties nog eens doorgelezen had en de zenderlijst van TVV ook nog eens goed bekeken had was ik tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de LNB was die inderdaad geen "verticale zenders" kon ontvangen. Ik heb dan maar ergens een nieuwe duo-LNB besteld (was helemaal niet duur, minder dan de helft van wat het bij TVV kost).

 

Gewapend met die nieuwe LNB vorig weekend naar de Ardennen getrokken en de LNB vervangen. Toen is er een heel nieuwe wereld opengegaan....  Alle Vlaamse zenders waren er en nog een heleboel andere die ik nog nooit tegengekomen was (alles wat verticaal op Astra 23.5 zit). Volgens mij heeft de oude originele TVV -duo-LNB nooit naar behoren gewerkt! Ik ben bij het zappen nergens het bericht "slecht of geen signaal" tegengekomen. Zo moet het dus, maar vroeger was het bij mij wel anders.

Ik heb ook gezien dat ik blijkbaar alle zenders van het Basic pakket kan bekijken, terwijl ik maar een basic-light abonnement heb... Dat zal ik dan maar stil houden zeker. Niet dat ik in het basic-pakket geïnteresseerd ben want wij kijken eigenlijk toch maar alleen naar de Vlaamse zenders. 

 

Dan de ontvanger een tijdje op stand by gezet (wat ik vroeger nooit deed) en de nieuwste software was ingeladen. Dat met de usb-stick zou trouwens niet gelukt zijn want toen ik die instak kreeg ik de melding dat die minstens 4 GB moest zijn. Achteraf eens gekeken naar de "FEC" die bij enkele zenders fout was (1/2 ipv 2/3) maar dat was nu helemaal correct. Uiteraard weet ik niet of dat iets met de nieuwe software of met de LNB te maken heeft maar het is nu in orde en dat is het belangrijkste.

 

Zo, einde verhaal...

 

Nogmaals bedankt iedereen die gereageerd heeft!

 

Jeho.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...