Ga naar inhoud


multifeed op echostar 120cm schotel


chrizie

Aanbevolen berichten

Misschien leuk om eens te laten zien hoe ik een Echostar 120cm schotel die 20 jaar lang draaibaar is geweest,nu heb omgebouwd naar een multifeed opstelling.Voor astra 1,2,3 en hotbird.

Dit type schotel is door de feedstangen normaal niet geschikt voor deze opstelling,maar met het nodige knutselwerk en zelfgemaakte onderdelen is het toch gelukt,en heb op de 4 lnb's 90% signaalsterkte en 75% kwaliteitsterkte.

post-36841-0-51652000-1430220713_thumb.jpg

post-36841-0-01265600-1430220751_thumb.jpg

post-36841-0-59431400-1430220786_thumb.jpg

aangepast door chrizie
Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk Chrizie dat je dit laat zien. Het is inderdaad een probleem met die feedstangen om de lnb-s in de juiste positie te krijgen want ze zitten als snel achter een feedstang waardoor je signaal gaat missen.
In feite moeten de lnb's op een schuine lijn staan die licht gebogen is. Hoe schuin die lijn moet staan wordt met deze vier satellieten bepaald waar de schotel staat.
Zoals je kunt zien, is de lijn bij jou wel erg sterk gebogen.
Ik vind het toch een prestatie om met die ALPS-lnb's nog zoveel signaalkwaliteit binnen te halen.
 

post-60869-0-29436200-1430224339_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft toch een leuk staaltje van doe het zelf !

En inderdaad die stang, voor de 2 linker Alps LNB's, levert toch wat signaal verlies op.

Het is wel grappig hoe hij de DiSEqC switch heeft gemonteerd.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste chrizie

Als je de plaats of regio opgeeft waar deze schotel staat, dan kan ik wel de ideale lijn in de foto tekenen waarbij de lnb's de meeste ontvangst hebben.
Je hoeft het dan nog niet te veranderen maar het is misschien wel leuk om te zien wat optimaal zou zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,de schotelstaat in Wortegem-petegem Oost-Vlaanderen Belgie.De gebogen lijn is idd niet optimaal,maar mogelijk te verklaren doordat de schotel op astra3 23.5 E optimaal uitgericht staat.De zwakste satteliet dacht ik.En aanvankelijk was het ook niet mijn bedoeling om de hotbird op 13°E erbij te nemen,maar toe bleek dat deze ook goed te ontvangen was heb ik er eentje meer op gemonteerd.

De feedstangen zitten idd iets in het zicht van de lnb's voor astra1en hotbird,maar het voordeel is dan weer dat de constructie heel stabiel is omdat ze gedragen word door deze extra stangen.

@ebhoorn,ik heb de plaats van de lnb's gewoon bepaald door het sterkste signaal te zoeken door middel van een gewone signaalmeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt hoor Sprietje voor de berekening die u maakte.Ik denk dat de foto niet echt horizontaal genomen is.

De lnb voor astra 2 zou beduidend lager moeten komen volgens de berekening,maar de signaalsterkte nam gevoelig af toen ik deze lager plaatste.Nochtans zit de feedstang niet in de weg voor deze lnb.

Maar goed de ontvangst is prima zo en zap ik nu snel tussen deze 4 sats en ook nog de dvb-t kanalen die aansluiten op de zenderlijst van mijn combo ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste chrize

Als de signaalkwaliteit van de Astra 28,2 afneemt als je die lnb omlaag gaat plaatsen, duidt er alleen maar op dat de schotel niet goed genoeg op de Astra 23,5 staat uitgericht. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je schrijft dat je op alle vier de satellieten 75% signaalkwaliteit haalt.
Voor een schotel van 120cm waarvan de lnb van de Astra 23,5 in de klem staat, moet je veel hoger uit komen, zeker als je ook nog bedenkt dat de lnb van de Astra 23,5 een kop heeft van 60mm en de overige lnb's ALPS zijn.
Ik zie dat je schotel op een paal in de grond staat. Trek of druk eens aan die pijp en kijk wat de signaalkwaliteit doet voor de Astra 23,5. Die moet ongetwijfeld nog een stuk beter worden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Sprietje,

 

Uw uitleg is erg duidelijk en u heeft er dieper over nagedacht dan ik blijkbaar.Het klopt dat ik met een 120 cm schotel op astra 23.5° meer signaalkwaliteit zou moeten bekomen aangezien deze pal op de sat gericht moet staan.Hartelijk dank voor uw hulp en als er binnenkort een droge dag komt zal ik zeker nog eens proberen dit beter af te stellen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijnafstelling is geslaagd! De schotel in de eerste plaats zuiver op 23.5°E uitgericht en daarna de andere 3 lnb's nog proberen bij te regelen.

Waarden op mijn ontvanger zijn nu als volgt

 

Signaalsterkte op alle sattelieten 90%

Signaalkwaliteit is nu op astra 3  85%

                                  op astra 2  80%

                                  op astra 1  77 %

                                op hotbird    75 %

 

De LNB op  astra 1 heeft het meeste last van de feedstang(te zien op de foto) en daardoor ook signaalverlies.

post-36841-0-57170400-1430733531_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi chrizie

Tja, zo zie je maar dat als je wat meer van multifeed ontvangst af weet, je aan de hand van een foto al heel goed kunt zien wat er niet optimaal is aan een schotel.
Fijn in ieder geval dat je toch een flinke verbetering hebt kunnen realiseren. Eerst 75% signaalkwaliteit, nu 85% voor de Astra 23,5 en 80% voor de Astra 28,2.
Tja, die feedstangen blijft natuurlijk een probleem geven voor de Astra 19,2 maar ach, die satelliet is toch flink sterk dus daar zul je weinig hinder van ondervinden.
De lnb's staan nu in ieder geval redelijk in de boog zoals ik had aangegeven.

Ik hoop dat ook andere leden van Sat4all met dit draadje meer inzicht krijgen dat de bolle boog van de Clarkebelt in een holle boog terug te vinden moet zijn in de lnb-opstellingen en dat natuurlijk onder een bepaalde hoek omdat we de satellieten vanaf opzij ontvangen. Hier bedoel ik mee dat we in Nederland op ongeveer 5e zitten terwijl de satellieten zicht bevinden tussen 13e en 28,2e.

Zelf zie ik dat er bij de Visiosat Bisat ook heel vaak fouten worden gemaakt met het afstellen van de juiste hoogte van de lnb's. Ik heb in de bijlage die een lid van sat4all ooit heeft gemaakt van zijn Bisat, ook de lijnen ingetekend en hier zie je dat die lnb's helemaal geweldig op de holle boog van de Clarkebelt zijn afgesteld.

Tja , multifeed is een aparte tak van sport waar zelfs veel satelliet-installateurs behoorlijk wat moeite mee hebben. Een enkele lnb of een duo-lnb dat is voor hun dikwijls goed te doen hoewel ze vaak geen idee hebben welke afstand de koppen moeten hebben voor een bepaalde schotel maar velen laten schotels als de T55 en de T90 en zeker de Maximum E85 graag liggen voor de hobbyist.
 

post-60869-0-14921300-1430740573_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad ben, daar is een forum als dit ook zo interessant voor. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten waarin hij van een bepaald onderwerp veel van af weet.
Zo weet ik van OpenPli weer totaal niets af gewoon omdat het mijn interesse niet heeft en dat heeft misschien ook wel weer iets te maken met mijn leeftijd als je al tegen de 70 loopt.
Toch zie je dat doordat chrizie dit onderwerp over zijn Echostar 120 op dit forum heeft geplaatst, er weer dingen uitkomen die niet alleen voor hem maar ook voor anderen interessant zijn.
Zo kunnen we met z'n allen veel leren van het Sat4all-forum.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...